MED HJERTE FOR OMBYGDE BILER

Gutta i OakHeart Racing drives av en lidenskapelig interesse for bil. En dag håper de å kunne kjøre full Extreme- og Time Attack-serie på Gatebil.

Tekst: June Elise M. Sørensen

OakHeart Racing består av fire gutter med til sammen seks biler. Kompisgjengen har vært på Gatebil, både med og uten bil, de siste 15 årene og leier i dag det de selv omtaler som en møkkakjeller i Hokksund, men som det åpenbart skapes mye gromt i.

– Noen av oss har holdt på sammen i over 10 år, og vi kommer nok ikke til å gi oss med å skru med det første, bekrefter Kristoffer Paule Bråthen.

– Vi er alle opvokst i området rundt Hokksund, hvor tettheten av bremsebenker på et tidspunkt var omtrent som tettheten av dagligvarebutikker.

 – Jeg og Lars Kristian (Uggla) har kjent hverandre fra vi drev med apparatturn tidlig i barndommen, mens Ole-Martin (Broz) og jeg vokste opp i samme nabolag, forteller Kristoffer.

– Sebastian (Fredriksen) kom innom verkstedet vi leide for å kjøpe noen deler en gang, og siden har han blitt værende.

Både Lars Kristian og Kristoffer har hatt med bilene sine på Gatebil. Lars Kristian har en Volvo 242 som kjørte på treff både i 2012 og i 2013, mens Kristoffers Kadett var et fast innslag på alle hovedfestivalene fra 2014 til 2018.

– I 2015 fikk jeg prisen for tredje beste Opel på Gatebil i juli, sier Kristoffer.

 – Både Gatebil (bladet) og Speedhunters har også laget større reportasjer, noe som har vært veldig gøy.

OakHeart Racing vil først og fremst ha det gøy og se resultater av egen utvikling, men Kristoffer innrømmer at det også er én spesiell drøm som henger ekstra høyt.

– Oppnår vi den utviklingen vi ønsker, så håper vi å kunne satse på en full sesong i Gatebil Extreme og Time Attack, både med Volvo 242 og Opel Manta.

Denne sesongen er imidlertid målet å få brukt begge Kadettene, samt en Nissan 200SX så mye som mulig. Lars Kristians 242 skal etter planen prøvekjøres først til høsten.

– Mantaen min bør være trillbar på vårparten en gang og Sebastians Volvo 740 bør også kunne testes på bane i løpet av sommeren.

Dette er bilene i OakHeart Racing:

OPEL KADETT C 1,6S

Eier og sjåfør: Kristoffer Paule Bråthen

Årsmodell: 1979

Motor: Honda J35A3, 3,5 liter V6 med Borg Warner S369-SXE

Effekt: 591 hk.

Drivverk: BMW 530D 5-trinns girkasse, Volvo 240 bakaksel

Chassis/bremser: D2 6-stempla calipere med 286 mm. skiver fremme og Wilwood 4-stempla calipere med 280 mm. skiver bak

Innvendig: To bøttestoler, stor tunnel og 29 meter med rør

Body: Stort sett original. Glassfiber framskjermer og frontplate.

Hjul: 15×8 felger med gateslicks eller slicks

Sponsorer/takk til: Swedol Drammen

 

OPEL MANTA B RØRRAMME

Eier og sjåfør: Kristoffer Paule Bråthen

Årsmodell: 1978

Motor: Dummy Chevrolet LM7 5,3 liter V8

Effekt: Usikkert

Drivverk: Corvette transaksel

Chassis/bremser: Rørramme med Corvette bakstilling og custom forstilling, dårlig med bremser inntil videre

Innvendig: Meter på meter med burrør, lite på plass enda ellers

Body: Kappa vekk nesten alt, skal lage egne skjermer

Hjul: 18×10,5 med 280/680R18 foran og 300/680R18 bak

  

OPEL KADETT C 1200

Eier og sjåfør: Sebastian Fredriksen

Årsmodell: 1977

Motor: 1,2N med ettermontert turbo, innsug lagd av en utgått brannslukker vi fant i en krok, større ventiler og porta topp. 12 mm. toppbolter for å hindre at toppen flyr til månen.

Effekt: 161 hk.

Drivverk: 1,6S bakaksel, original kasse

Chassis/bremser: Opel Rekord 2,2 frambremser, KAW 85/70 mm. senk, gule KONI dempere

Innvendig: Originalt hudfarga interiør

Body: Original med bulker og riper etter 40 år med bruk

Hjul: 15×8,5 felger

 

VOLVO 740 TURBO

Eier og sjåfør: Sebastian Fredriksen

Årsmodell: 1987

Motor: Volvo B230 8V med Holset HX35-8 billet turbo. Blokk har Wiseco stempler og H-profil råder. Topp er portet med større rustfrie ventiler og custom kam levert av Scimec Motor.

Effekt: Usikkert, ca. 400 hk.

Drivverk: BMW M3 girkasse med Tiltom 2-plata clutch. Original bakstilling med lamellsperre.

Chassis/bremser: TRX styrevinkel-kit foran, med KW variant 2 coilovere fra BMW E46. 330 mm. skiver med 6-stempla XYZ calipere og Ferrodo Racing klosser. GAZ coilovere bak, originale bremser med Ferrodo Racing klosser.

Innvendig: To Sperco bøttestoler, fullt bur.

Body: For det meste originalt, bredda fremskjermer, sota lykter.

Hjul: Compomotive 16×5,5 med ispigg eller 18×8,5  med 225/40

 

NISSAN 200SX S14a

Eier og sjåfør: Ole-Martin Broz

Årsmodell: 1997

Motor: Original rekkefirer med topp fra en japansk Primera. Motorkode SR20VET, hvor V står for variabel ventilprofil og løft, så noe lignende Vtec fra Honda. EFR 7163 turbo, smidde JE asymmetriske stempler mot Manley råder. Større Supertech ventiler, fjører, titaniums retainere i toppen, og med litt lett porting.

Effekt: 400(+) hk.

Drivverk: 350Z (Z33) 6-trinns girkasse, Driveshaftshop mellomaksel, KAAZ 1,5-veis diffbrems

Chassis/bremser: Front R34 GTT bremser med EBC Yellowstuff klosser

Innvendig: Stort set original

Body: Original

Hjul: Yokohama AD08R 225/45/17 rundt, planer om 18-tommere og bredere i baken.

 

VOLVO 242

Eier og sjåfør: Lars Kristian Uggla

Årsmodell: 1975

Motor: 2,5 liter B230 rødblokk. Bunndel: Fôra sylindere, separate vannkanaler, custom underspyling, custom støttegirdel, custom veiv, custom stempel, Pauter råder og tørrsump. Topp: Kanaler bygd på nytt etter 3D-modell fra simulering, custom innmat. Toppen er også ombygd for lik fordeling av moment fra topplokksbolter. Separat kjøling osv. Custom BW S300 turbo for å tåle mest mulig antilagg.

Effekt: Aldri nok!

Drivverk: 530D girkasse fra BMW, custom mellomaksel, differensial fra BMW M6, custom stikkaksler laget av rør fra Atlas Copco borrigg

Chassis/bremser: Bremser fra Lamborghini Huracán GT3, justerbare knivstag fra Sellholm og custom bærearmer laget på mål fra Alfa Romeo DTM

Innvendig: To stk. Tillet seter og ratt. Elektrisk justerbar servo, netbrett som varsler alt utenfor referanseverdier satt i MaxxECU.

Body: Carbon tak, dører, skjermer, panser, bagasjelokk og (kommende) fangere. Gulv i aluminium og diffuser i sponplate.

Hjul: Bredda 18″ stål til 13″ bredde med gatehjul. Custom racehjul til slicks.

Sponsorer/takk til: Hele motorkonseptet er utviklet av og i samarbeid med Scimec Motor

Du kan følge gutta i OakHeart Racing på sosiale medier:

OakHeart Racing på Facebook

@oakheartracing på Instagram

– – – – – –

Publisert 31. mars 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: