– Da ungene var ute av bleiealderen fikk jeg lyst på en grom entusiastbil, forteller Bjørn Marigård fra Hunndalen ved Gjøvik. – Hva slags bil hadde jeg ingen bestemte tanker om. Heller ikke om den skulle være Amerikansk, Engelsk, Italiensk, eller kanskje fra Japan.
– En kompis likte veldig godt Ford Mustang Fastback fra slutten av 60-tallet, og påvirket av hans entusiasme fikk også jeg sansen for disse.
– Jeg viste lite om modelltyper, men syntes en 1967 eller 1968 hadde det tøffeste utseende. Bilen måtte også ha sprek motor, så en Mustang Fastback med big-block var det jeg fikk lyst til å kjøpe.
– Men å finne en sånn bil var ikke like enkelt som jeg hadde håpet, sier Bjørn. – Jeg ville ikke ha noe restaureringsprosjekt, så bilen måtte være pen og i bra stand. Og heller ikke alt for dyr.
– Etter mye leting fant jeg en ’67 390 GTA til salgs i Trondheim. Selgeren sa bilen var bra, så jeg kjøpte usett og fikk den fraktet til Gjøvik.
– På plass i garasjen fant jeg fort ut at Mustangen ikke var like fin som jeg hadde håpet. Mulig jeg også hadde litt urealistiske tanker om hvor bra bil jeg skulle få for hva jeg hadde betalt. Men med litt småfiksing tenkte jeg den ville bli ok.
– Etter hvert som jeg holdt på å pynte på bilen fant jeg mer grums, og jeg innså at jeg hadde kjøpt et restaureringsprosjekt. Her var det bare å trekke pusten å gå i gang, forteller Bjørn.
Bjørn plukket Mustangen helt i deler og en omfattende jobb med rustsveising ble satt i gang. Hvor mye jobb det ville være å få bilen fin, hadde han ingen anelse om. Men når han først hadde startet ville han gjøre det skikkelig. Fordelen med å restaurere gamle Mustanger er at alt av deler kan kjøpes nytt. Så om noe ikke lar seg reparere, er det bare å grave dypere i lommeboka.
– I perioder jobbet jeg nesten døgnet rundt, og året etter var bilen klar. Like blank og fin som da den var ny, forteller Bjørn. – Siste finpuss på bl.a. motorrom og bagasje ble derimot gjort i løpet av de to neste årene.
– Som resten av bilen trang også motoren en overhalling, forteller Bjørn. – Jeg hadde også lyst på flere hester. Løsningen ble å kjøpe helt ny motor. En 463 cid big-block fra Keith Craft Engineering i USA. En solid kraftpakke på 580 hester og 800 Nm.
– Før jeg monterte motoren hadde jeg gjort en rekke forsterkninger. Blant annet ny kraftigere automat girkasse, ny og mer solid mellomaksel, sterkere innmat i bakaksel, og flere oppgraderinger på hjuloppheng og bremser.
– Første tur med den nye motoren og de andre oppgraderingene var et vanvittig kick, forteller Bjørn. – For det første var kjøreegenskapene veldig mye bedre, men det som overasket mest var kreftene og ikke minst responsen og lyden i motoren. Følelsen jeg hadde lar seg ikke beskrive, ler han.
– Bilen blir allikevel ikke brukt så mye, for på mange måter syntes jeg den har blitt for fin til å kjøres nærmest daglig, sånn jeg opprinnelig hadde tenkt da jeg ønsket meg en entusiastbil. Gleden er allikevel veldig stor over å ha den i garasjen, og å kjøre en tur på fine dager. Og er kysten klar er det jo gøy å trampe litt på gassen, om ikke annet for å høre på lyden, avslutter den fornøyde Mustang-eieren fra Hunndalen.
Fakta om bilen:
1967-modell Ford Mustang fastback 390GTA, S-kode.
Utvendig: Spec. på en GT’n er bl.a: Blanke hjulbuelister, pop-up tanklokk med GT emblem, tåkelys i grillen, nedsenkede blinklys i panser, GT emblem på nedre del av skjermer, bakplate med utsparringer til eksosrør, hvite striper nederst på siden.
Innvendig: Originalt levert med turteller. Fold-down baksete, framstoler med høy rygg fra 1970 modell Mustang.
Under: Lavere og stivere dempere og fjører, stabstag foran og bak, med mer. Bremser: Skivebremser med 4-stemplede kallipper i front, tromler bak. Bremsekraftforsterker. Hjul: Edelbrock 8×15” med 215/60 foran og 245/60 bak. Spesialhjul for dragracing.
Motor: Originalt 390cid FE motor på 320 hester. Nå en 428cid stroket til 463, ca. 7,5 liter. Bygget av Keith Craft Engineering i USA. Effekt: 580 hk ved 5900 o/min og 800 Nm ved 4400 o/min.
Driv: Forsterket C-6 automat girkasse, custom mellomaksel fra Uni-Cardan, 9” bakaksel med Ditroit-Locker sperre. 3,50:1 utveksling.
Takk til: Pony Parts og Geir A. Haugen, samt kona som har oppdratt og foret opp ungene mens jeg i perioder har holdt på i garasjen 8 dager i uka.
(Artikkel opprinnelig laget i 2006).
– – – – – – –