Hvor i livet befant du deg i 2003? Saddam mistet makta, Mulla Krekar ble rikskjendis, FNs våpeninspektør fant ingen masseødeleggelsesvåpen i Irak, romfergen Columbia gikk i oppløsning over Texas, folk fryktet pandemi med SARS-utbrudd, vi danset sakte til «She’s so high» med Kurt Nilsen og fort til Folk Og Røveres «Utadæsjælåpplevelse» og Johnny Cash døde. Et begivenhetsrikt år. Slik var det også på Gatebil. Et Gatebil som den gang befant seg midt i «puberteten». Om vi skal stadfeste hvor den fortsatt unge festivalen befant seg i livssyklusen.

Apropos det, så ble 2003-filmen kanskje først og fremst kjent for over snittet «fuktige scener». Og da tenker vi ikke på at det var yr i lufta på Vålerbanen, men 100% luftfuktighet i dusjen på et treningssenter i Mjøndalen. NRK-profil og morromann, Glenn Rodney Skog (egentlig Geir Schau) ledet oss med glimt i øyet gjennom to timer med bilunderholdning. Ved sin side hadde han Helene Rask, datidens mest profilerte «glamourmodell» og Gatebilbabe. Underholdningen på scenen sto spellemann og bilentusiast Rune Rudberg for. Herremagasinet «Vi Menn» sørget for proft sceneshow. Akkompagnert av publikummere som fant det passende å impulsarrangere egne korte (og tidvis lange) mer eller mindre proffe(?) og påkledde show. Alt egnet seg heldigvis ikke på film den gang. Men akkurat nok til at underholdningsfaktoren er stor, selv over 20 år senere.

På banen var det helt andre som fikk fokus. Der var nemlig Hans Dahlback, og hans grisetøffe VW Golf RS nok en gang på alles lepper. Leif Nilsen hadde virkelig fått dreisen på sin originale Audi S1. Stian «Pedern» Pedersen dukket opp med sin SupraMannen-trimmede Toyota – og kjører så slukkeapparatet måtte hentes frem i all hast. Gatebil-sjef Hans Jørgen Andersson shower med sin gromme Gr. A Escort, mens den giftgrønne KRH-Volvoen spolet dekk i et tempo at datidens nyetablerte dekk-konge, Tommy Sharif, satt igjen med sikkel i munnviken. Andreas Vaa debuterer med sin Fast & the Furious-Supra. Magnor Mydlands flere-tusen-hesters Granada får både applaus – og litt voksenkjeft – etter ureglementert børneshow.

Julitreffet i 2003 satte virkelig Gatebil på underholdningskartet. Det delvis ukjente biltreffet konkurrerte plutselig med Norges største musikkfestivaler om antall besøkende. Gamle Rudskogen viste seg fra sin beste side, med strålende solskinn og topp stemning. Vi ser konturene av en skikkelig etablert bilutstilling på gocart-banen. Store og små samarbeidspartnere har de senere år fått opp øynene for det som en gang var en liten samling kompiser som ville kjøre på racerbane. Køene for å komme inn strekker seg langt utover riksvei 111, begge veier. Peugeot Cup gav publikum mulighet til en etterlengtet hamburgerpause, mens i Gatebils Racingserie ser vi blant annet profiler som Atle Guldbrandsen (Formel1-kommentator) og Vidar Jødahl kjempe om pokaler.

Breisladden løfter seg i 2003 til å bli en seriøs konkurranse, og den gjeve førsteplassen gikk til Anders Standahl og hans Ford Capri. Kenneth Moen, en av Norges beste driftere i senere tid, hadde ikke hengitt seg 100% til sladding enda, men brukte Gatebil-tiden sin på tidsriktig styling med kamelonlakk og boblebad. Frode Jørgensen ladet friskt i hans ekstreme Audi S2. Jocke Qvarnström kjører Porsche som om han hadde politiet i bakspeilet – i et episk oppgjør med «Årets Gatebil 2003», Lasse Nicolaisens Escort MK2. Sistnevnte vant i racerbilklassen, mens Andreas Vaa stakk av med stylingprisen. Begge gutta fikk tur til Las Vegas, med følge, i premie – som er deler av bonusmaterialet på denne filmen. Årets Gatebil ble fra da av etablert som en seriøs kåring, hvor folk virkelig klemte til for å bygge biler som kunne hevde seg. Bonusmaterialet kunne også by på garasjebesøk, tur til Dalback Racing og ymse bilshow og arrangementer Gatebil deltok på. Kom igjen: ta plass i Delorean! Så taster vi 2003 på displayet!
…og skulle det friste med et aldri så lite Gatebil-besøk mens du ser film? Les alt om Gatebil på Vålerbanen 23. – 25. mai her: https://gatebil.no/2025-valerbanen-23-25-mai/