Aldri før har vi sett så mange norske biler delta på Elmia, Bilsport Custom Motorshow. Den aller største bidragsyteren fra Norge var Street Car Events som tok med seg hele 10 biler til Sverige.
Av: Camilla S.Tofterå / camilla@gatebil.com
– De norske bilene var plukket ut i løpet av sensommeren i fjor og gjennom vinteren. Blant annet hadde vi med oss «Årets bil» i Norwegian Tuner Awards, Petter Hongseths Toyota Corolla AE86 forteller Thomas Følling, lederen for SC Events
Nivået på bilene i Sverige gjør at vi har vært selektive på hva vi ønsker å vise frem og med den variasjon vi hadde med oss, føler jeg at vi lyktes med å vise litt av bredden innen norsk bilmiljø. Dette var femte året SC Event var representert på Bilsport Performance & Custom Motorshow – men første året vi hadde med oss så mange norske biler.
For å si det sånn, det ga mersmak og vi repeterer dette igjen til neste år. I år blir det da en ny jakt til å til å finne nye prosjekter gjennom sesongen, så vi oppfordrer folk med flotte biler til å være med på utstillingene.
Vi er svært fornøyd med resultatet etter messen. Det ble totalt 5 pokaler – og med det nivået som var, er vi særdeles glade. Det viser at vi nordmenn KAN det å bygge bil og at vi nå kjemper blant de aller aller beste.
– Street Car Event vil også i år være svært synlig med deltagelse på alle messene i Scandinavia, Gatebil både i Norge og Sverige samt egne events. 29.juni holder Street Car Event amcar-utstilling i Frognerparken i Oslo, 6.året på rad – i tillegg til at Scandinavian Tuner Awards kjøres rundt om i landet.
Denne har du sikkert sett på Gateils-festivaler. Pokalsanker og svært gjennomført: Petter Hongseths Toyota Corolla AE86 var helt klart blant de bedre bilene på Elmia, men bilen var stilt ut også i fjor og dermed falt den ut av konkurransen i år.
Her er Alexander Kristiansen med sin Mazda Miata “’92 US Marines” på Streetcar Events sin stand. Bilen er ikke stylet opp med diverste plastikk, men med amerikanske skiltplater på skjermene og på innsiden av dørene. (dessverre på motsatt side enn bildet er fotografert). Bilen er hans første bygg, og vi synes dette er så bøllete som det kan forblitt.
Sebastian Gulbrandsen fra Spydeberg har gått for spenstig dekor og fete hjul. Trodde du kanskje dette var Rotiform? Da tar du feil, dette er custom lagde Interad Wheels Martini i 10×20″ til en ekstrem pengesum. Lekkert!
Svenskene som er eksperter på Volvo, ble imponert over det norske bygget. Tor Kristian Halvorsen med sin Volvo 240, stakk av med 2.plass i Best Engine. Vi håper å se denne imponerer like mye på banen i sommer som den gjør på utstilling.
Denne Golfen til Odd-Einar Rønningsgrind fra Støren er så lav som den overhode kan forblitt. Med hjelp av Accuair luftstyring kan han velge høyden med få tastetrykk. Utover dette er den chiptrimmet, bredere skjermer foran og bak er dem valset 2 cm. 3SDM felger på 9,5×18″ med heftig dekkstrekk. Inni er den også pyntet opp med både parkett og stereo fra Rockford Fosgate.
Erik Gulbrandsens Toyota GT86 dro ikke i land noen pokaler, men publikum viste stor interesse til bilen som er kledd opp i Rocket Bunny kit. Nytt av året er 19″ XXR felger og snacks fra Seibon.
Fredrik Meek var antagelig den blideste Nordmannen på messa, han stakk av med 1.plass i “Best paint”,
1.plass i “Best interiør” og Topp 10 award med sin Wide Opel Astra G. Vi kan jo nevne i forbifarten at Slemmestadgutten har NM-gull og VM-bronse i lakkering!
Kenneth Groth har gått for clean look i år på sin Nissan S13. legg merke til hans nye logo, KGD.
Denne Volvo S40 “Evolved” med 2l turbo er gjort mye med fra ene enden til den andre. Custom eksos med dobbel utblås, helt fra kjølesystemet til eksoshale. Innvendig er det total ombygget innredningen, med custom dash, dører, tak, baksete og stereo installasjon. Alt trekket om i sort og hvit vinyl med blå carbon detaljer.
Stereo: Hovedenhet: Alpine IVA-505R – Nettbrett: Samsung Galaxy Tab – Prosessor: Mosconi 6to8 – Forsterkere: Gladen XL 250c4 – 4 kanals forsterker, Gladen SPL 1800c1 – monoblokk, Gladen 3000-c1- monoblokk – Frontsett: Gladen SQL165 dual – Subwoofers: Gladen SQL12 og SQL15 – Batterier: Stinger SPP2150 – Ladere: CTEK MXS 25
Utvendig er alt av unødvendige lister, håndtak etc fjernet for å cleane opp utseende.
Thomas Kalmar stakk av med “Top 10 Runner up” med sin Honda Civic. Bilen har han hatt i noen sesonger, og bilen blir stadig oppgradert ytterlig etter hver vinter. Vi regner med å se denne på Gatebil i år også.
Biler som ikke stod på SC Events, men som også fant veien til Elmia:
Gjengen fra Skien varmet opp med å stille ut VW Passat V8 på Elmia før de selv skal organisere sitt eget event natt til 1.mai. Der blir det både drifting og utstilling hvor inntektene går til veldedig formål. Vi ønsker dem lykke til!
Fredric Aasbø stod på standen til Speedhunters. Her fikk alle muligheter til å hilse på den internasjonale driftingsjåføren fra Siggerud utenfor Oslo. Nytt dekor og div fix er nytt for sesongen.
TXR Performance stilte med to heftige BMW 5-serier. En med Supra motor, den andre med motor fra BMW E36 M3. Begge bilene er helt ekstreme, og GATEBIL gleder seg til å se disse i fullt driv på GATEBIL-festivalene i år.
Joachim Waagaard stilte med helt egen stand med sin Mazda RX-7 med V8! Drifteren fra Fredrikstad har blant annet fått nytt dekordesign som er designet av Magnus Bekkengen. Nye mods som svær hekkvinge til årets sesong var ikke til å unngå å legge merke til. Vil det gi enda mer trøkk på bakhjula? Dekorplassen er foreløbig åpen for stor sponsor som ønsker å støtte Waagaard årets sesong.
Ken-Robert Bjørkli kommer fra Steinkjer i Norge. Ken-Robert sin strøkne ESCORT MK2 var ferdig i 2007, men bilen ble først «oppdaget» i år. I Bilsport Magazine nummer 6.2014 var den coverbil, og på Elmia sto den utstilt på hedersplass. Les mer om bilen her på Gatebil.no i egen artikkel litt senere.