NY AERO SKAL LØFTE FINNE FREM I FELTET

Kjetil Finne stiller med splitter ny aero på Gatebil Trackdays på Rudskogen førstkommende helg. Forhåpentligvis skal en lang vinter i garasjen belønnes med en bedre bil og fremgang på banen.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Kjetil Finne er en fartsglad Gatebil-entusiast, opprinnelig fra Voss, men som på 90-tallet endte opp i Tromsø. Han debuterte på Gatebil i 2017 og har en femteplass i Time Attack som sin foreløpig beste plassering, samt en syvendeplass i løp.

Bilen til Finne i gammel drakt på Gatebil i 2019:

Kjetil kjører en Prosport 3000, en bil som ble bygget i England for såkalt “one make series”, en debutklasse for Gruppe C-racing. Det ble bygget totalt 22 biler, hvorav 2 har funnet veien til Norge.

I utgangspunktet var de originale bilene utstyrt med sugetrimmet Cosworth V6 og Dogbox girkasse. Kjetil sin bil er den eneste som ble bygget om med Dodge/Chrysler V6 3,5-liters motor, opprinnelig en vanlig personbilmotor, men som ble utstyrt med tørrsump i Reynard 2 KF og Dodge Barber formelbiler. Denne motoren skulle i sugetrim yte cirka 350 hester.

I Norge passet ikke denne vekt-/effektkombinasjonen inn i noen racingklasse, og det ble derfor satset på å bygge en motor som skulle passe inn i Gatebil Extreme og i GT+ i NM asfaltracing.

– Det ble kjøpt inn en ekstra motor eller to for å unngå å røre den originale motoren, forklarer Kjetil.

– Deretter begynte jobben med å kjøpe innmat. Det ble lagt ned mye arbeid for å kunne bruke hyllevare stempler og råder.

Kjetil fant ut at kombinasjonen 100 mm. Nissan GTR stempler og Ford 3,5 liter Ecoboost råder skulle kunne gi ønsket kompresjon og holdbarhet.

– Motorblokka ble boret opp og det ble satt inn sylinderfôringer boret til 100 mm, fortsetter Kjetil.

– Veiva ble byttet til en 4-liters veiv, som ble slipt for å passe til råder og blokk.

Bilen ble klar til 2017-sesongen, og Kjetil har de siste sesongene lagt seg litt over midt på treet i Extreme-klassen, i de løpene han har kjørt. Nå kan han imidlertid endelig vise frem bilen i ny drakt, etter en travel vinter i garasjen. Først og fremst er det aerodynamikken som har blitt oppgradert:

– Karosseriet er fortsatt ganske originalt, men har fått tilpasset aeropakke fra Elite Projects i Sverige, som omfatter diffuser, vinge, sidekanaler og frontsplitter, forteller Kjetil.

I tillegg til omfattende aerooppgraderinger har også bunnplata blitt skiftet ut, noen forsterkninger har blitt montert på chassiset, i tillegg til at hele karosseriet har blitt pusset opp.

– Bilen er per 3. juli skrudd helt fra hverandre, og det venter noen heftige dager i garasjen for å få den sammen til fredag og sesongstart på Rudskogen, sier Kjetil.

I et Extreme-felt allerede spekket med råsterke kandidater, håper Kjetil nå å kunne forbedre plasseringene fra i fjor.

– I hovedsak blir målet med 2020 å få kjørt mest mulig, samt å forbedre egne rundetider, men vi vil selvsagt også prøve å klatre litt på poengstigen sammenlignet med i fjor, sier Kjetil.

– Gatebil på Rudskogen til helgen blir  nok en helg med mye testing og innstilling av bilen, etter en vinter med store oppgraderinger. Det blir spennende å se hvor sterkt vi kan markere oss med de oppgraderingene som har blitt gjort, og så ser vi frem mot enda mer ekstrem satsing i 2021.

SPEC. KJETILS PROSPORT 3000:

Motor: Chrysler 3,5 liter V6 blokk, boret opp og stroket til 4,3 liter, ettermarked Ford Ecoboost H-profil råder, portede topper, custom innsugskammer med trakter, rustfrie custom grenrør, dobbel turbo-oppsett med Borg Warner EFR Turbo

Effekt: Ca. 650 hk.

Vekt: Ca 900 kg.

Drivverk: Sadev SL90-20 sekvensiell transaxle girkasse

Understell: Originale bremser, men carbon er på kalenderen

Hjul: Originale hjul i dim. 245/17 og 300/18

Body: Nesten originalt karroseri som har fått tilpasset aero fra Elite projects i Sverige.

Sponsorer: Rymax Lubricants (Åpen for flere sponsorer.)

Takk til: 

Teamet: Ingar Hofsøy (en ihuga bilentusiast fra Finnsnes i Troms, som liker lavtflyging både til lands og til vanns og som nesten har blitt et familiemedlem i løpet av byggeperioden) og Lisa Jensen (en vannvittig tålmodig kjæreste og samboer som er med på det meste.)

Andre gode venner: Eirik Andersen, Stian Moldenes, Kim Hellvig, Hanna Siren Wikhaug, Knut Langeland, Dariusz Fierek.

Ellers: Gatebil-crewet for å stå på for å lage et fantastisk arrangement.

Finne Racing Team på Facebook

– – – – – –

Publisert 7. juli 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

GATEBIL WEBSHOP
Gatebil har endelig åpnet nettbutikk! Her kan du kjøpe alle de nyeste råtøffe Gatebil-klærne til både gutt/ mann, dame/ jente og barn. Tidligere har Gatebils klær kun vært til salgs på Gatebil festivalene. Hettegenserne på bildet under koster kr. 499,-. T-skjorte kr. 249,-.

Sjekk ut Gatebil nettbutikk her.

– – – – –