Her kan du lese alle nyhetssaker som ble postet under Gatebil på Rudskogen juli 2018, pluss resultater fra Gatebil Extreme, Gatebil Super 3 og fra Breisladden. De nyeste er øverst og de eldste sist.
STOR DRAMATIKK I EXTREME RACE 6
Tekst og foto: June Elise Marlén
Startoppstillingen var den samme som i gårsdagens race. Dagens race 6, derimot, inneholdt mye dramatikk og fikk et helt annet utfall enn forventet.
For det første hadde Kai Roger Bakken problemer, og klarte ikke å holde på sin andreplass mer enn fire runder før han ble forbikjørt av den ene etter den andre.
Bosse Jonasson hadde overtatt førersetet i Team Jonassons Porsche og holdt lenge på ledelsen. Bak ham kom imidlertid Vidar Frogner, i sin Situne-sponsede Porsche 993 GT2, mannen som har bygget bil i over to år og slitt med tekniske problemer hele sesongen, og drar forbi Jonasson opp fra Slakteren.
Det var en svært tilfreds Vidar Frogner som tok imot seierspokalen på podiet, men gleden ble imidlertid kortvarig. Robin Jonasson la inn klage på at Frogner kjørte forbi på gulflagg, hvilket resulterer i at Vidar Frogner blir diskvalifisert.
Resultatet blir dermed Jonasson på første, Garberg på andre, Schriever på tredje og Hansson og Bakken på henholdsvis fjerde og femte.
– Jeg er skuffet, sier Vidar Frogner. – Jeg og Bosse (Jonasson) kommer likt inn i gulflaggsonen, jeg ligger i yttersving og har noe større fart enn Bosse, og er tvunget til å legge meg foran idet han bremser opp. I så stor fart og i en så tett situasjon, kan jeg ikke se at jeg kunne ha gjort det på noen annen måte, forklarer han.
RESULTATER: Extreme race 6
– – – – –
KENNETH MOEN BRILJERTE I BREISLADDEN
Tekst og foto: June Elise Marlén
Etter at Fredric Aasbø kvalifiserte seg på dispensasjon rett før finalen, var det 21 tohjulsdrevne og to firehjulsdrevne biler som stilte til start i breisladdfinalen. I sistnevnte kategori var det Kenneth Alm som skilte seg ut som den beste, og som stakk av med seieren foran Mazhar Iqbal, da Casper Thorsen måtte trekke seg.
For tohjulsdrevne biler ble konkurransen ekstremt jevn. De beste fra innledende runs ble Aasbø, Helstad, Johnsen, Bogen, Nyquist og Ringnes. Da Nyquist måtte trekke seg på grunn av tekniske problemer, var det Kenneth Moen som steppet inn og overtok plassen i topp seks.
Og jammen var det ikke selveste Kenneth Moen som stakk av gårde med tittelen Verdensmester i Breisladd 2018, foran forhenværende verdensmester Odd-Helge Helstad, og Fredric Aasbø på tredjeplass, etter meget spennende finaleruns! Så overraskende, og så utrolig fortjent!
– Dette var jævlig moro, utbryter Kenneth. – Dette er det første treffet vi er på i år, så det er skikkelig moro å komme hit og vinne nå! Særlig siden vi egentlig ikke kvala, og det ble en overraskelse for alle. Jeg blei overraska sjæl, jeg, ler Kenneth.
– Det ble ikke vi, kommer det fra mekanikerteamet.
– Nei, gutta hadde trua, konstaterer Kenneth.
RESULTATER: VM i Breisladden 2018
– – – – –
HELSTAD OG MAZHAR VANT BREISLADD KVAL
Tekst: Bjørn | Foto: Coffe
Hele 114 stilte til start på kvalifisering i Gatebil sitt uoffisielle VM i Breisladd på Rudskogen søndag kveld 7 juli. Og aller beste i klassen for 2wd biler var Odd-Helge Helstad fra Norge med hele 95,7 av 100 poeng. I klassen for 4wd var det 7 biler som deltok, og best var Mazhar Iqubal med 81,3 poeng.
De 20 beste 2wd og 4 beste 4wd kjører finale søndag 8 juli kl. 13:00
Tidligere verdensmester i drifting og Formel Drift stjerne Fredric Aasbø hadde store problemer med sin bil før kvalifisering, men på grunn av å ha vunnet Breisladd-konkurransen på Gatebil mange ganger, har Gatebil valgt å la Aasbø kjøre kvalifisering før finalen starter kl.13.00. For å kjøre selve finalen må Aasbø få så mange poeng som nummer 20 på resultatlisten, eller mer. Om Aasbø klarer dette blir det 21 biler i finalen.
Se resultatliste med 30 beste 2wd.
– – – – –
ROBIN JONASSON VANT EXTREME RACE LØRDAG!
Svensken Robin Jonasson gikk seirende ut av Extreme Race 5 i ettermidag, ikke helt overraskende etter gårsdagens overbevisende bestetid i time attack.
Kai Roger Bakken og Vidar Frogner startet på henholdsvis andre og tredje plass, men begge gikk tom for fuel underveis i løpet. Bakken klare så vidt å rulle seg inn over målstreken på de siste dråpene, og beholdt sin andreplass, mens Frogner mistet bensintrykket og fikk ikke fullført.
Tredjeplassen var det sveitseren Yves Meyer som sikret seg, foran Trond Garberg og Torger Johansen. Anders Ringstad kom på sjetteplass.
RESULTATER: Extreme Race 5
– – – – –
TEAM TOYOTA TOK TRIPPEL I SUPER 3!
Team Toyota, med Ola Jæger, Tor Anders Ringnes og Fredric Aasbø, stakk nok en gang av med seieren i Super 3.
For tredje år på rad feide de all motstand av banen og dro i land en soleklar og velforjent seier, foran Team Monster Energy 1 (Maunoir/Illiyk/VanGhoten) og Team Symetra ZF Racing (Øvergaard/Borgen/Waagaard).
Team Toyota markerte seg allerede far start, mens mange av de andre teamene leverte middelmådige run. Blant annet The Believers (Johnsen/Helstad/Nilsen), som Team Toyota anså som sin største konkurrent, fikk det ikke helt til.
I stedet hadde Waagaard fått skrudd sammen eksosen og dro med seg Øvergaard og Borgen i et eksemplarisk run som tok dem videre til topp tre.
Da den beste av tre skulle avgjøres var det likevel ingen tvil: Ingen kan matche Team Toyota når det kommer til kontroll, stil og gjennomføring.
Alltid sympatiske Aasbø hedrer Ringnes i seiersintervjuet, som setter seg inn i et helt nytt bygg og gjennomfører overlegent.
RESULTATER: Super 3 2018
– – – – –
ROBIN JONASSON RASKEST TIME ATTACK
Robin Jonasson sikret seg pole position før morgendagens Extreme race, etter at han, relativt kontrollert, sikret seg bestetid i dagens Time Attack.
Allerede etter tredje runde markerte Jonasson seg med en rundetid på 1:24.48, en tid som skulle bli svært vanskelig å slå for de andre sjåførene. Jonasson kjørte kort tid etter inn i depot, og aventet for å se an trusselen fra de andre bilene.
Kai Roger Bakken ble aldri noen reell trussel for Jonasson, men rakk å sette nest beste rundetid (1:25.09) før han ble stående parkert i Angsten sammen med Marcelo Garcia. Dette gjorde det vanskelig for de andre bilene å dra på skikkelig og markere seg mot Jonasson. Det var ingen sammenstøt involvert.
– Jeg får ikke noe flyt, uttalte Bakken. – Jeg vet ikke hvorfor. Rart!
Heller ikke Marcelo Garcia har noen forklaring på hvorfor bilen hans bare stoppet.
– Det er bare å prøve igjen. Bilen går bra, så det skal være muligheter, sier Garcia.
Tredje beste rundetid (1:25.73) tok Vidar Frogner, som endelig ser ut til å ha fått orden på sin Porsche 993 GT2. Vidar hadde beste rundetid under treningen tidligere på dagen, og dro på godt for å markere seg i feltet.
– Det går enda fortere hvis jeg bare finner riktig spor, sier Vidar, som fortsatt jobber med innkjøring av bilen etter gjentakende motorproblemer tidligere i sesongen.
På henholdsvis fjerde, femte og sjette plass finner vi Yves Meyer (1:26.04), Trond Garberg (1:26.78) og Torger Johansen (1:27.48).
Garberg, i sin Öhlins-sponsede Lamborghini Huracan, var ikke fornøyd med en bestetid på over to sekunder mer enn Jonasson.
– Jeg håper vi kan få ned tiden med i hvert fall ett sekund, helst to, sier Garberg. – Det kan bare bli bedre!
Enda bedre blir det garantert, når bilene stiller til start i morgendagens Race 5, som går klokken 14.00.
– – – – –
HØY SHOWFAKTOR I SUPER 3-KVAL
Hovedtreffet er i gang, og det var store forventninger knyttet til Super 3-kvalifiseringen. 23 team stilte til start og fikk kjøre to run hver, hvorav det beste runet ble gjeldende når det skulle avgjøres hvilke 12 team som gikk videre til morgendagens finale.
Mange var spente på årets rene jente-team, bestående av Iren Moen, Hunter Taylor og Linn Petrine Knutsen. Jentene leverte et heller dårlig første run, hvor Hunter havnet langt ute på gresset og Petrine ikke klarte å følge. I sitt andre forsøk hadde jentene imidlertid fått nervene under kontroll og leverte et holdbart run.
– Vi har fortsatt mye å jobbe med, men etter mye klunder tidligere på dagen var det deilig å fullføre med et sånt run, sier Petrine.
– Selv om vi ikke kom videre til finalen, har vi bevist at vi kan.
The Believers, med Joakim Johnsen, Odd-Helge Helstad og Ørjan Nilsen, klarte seg fint, men har litt igjen før de kan måle muskler med Team Toyota som, ikke overraskende, leverte to strøkne run, til speakernes elleville jubel. Det er bare å slå fast: Ingen gjør det bedre!
Kvalifiseringen hadde også ingredienser som en touch her og der, noen bulker og minst én skeiv bakstilling. Mikael Johansson (No Rubber Racing) fikk en skikkelig smell i hekken, men humpet seg av banen for egen maskin.
17-åringen Max Vonka kjørte først for The Smokemakers og holdt en stødig linje, men mangler litt samspill med resten av teamet, som ble hengende litt etter.
– Vi ender opp på en 18. plass, med to lånte sjåfører, så jeg er veldig fornøyd, konstaterer Max.
Mange savnet kanskje å se Waagaard, som ble liggende å skru eksos, etter problemer under treningen, men som fikk Emil Andre Bogen til å steppe inn for seg. Forhåpentligvis er Waagaard på plass til finaleruns i morgen.
Gatebil forsøkte seg for første gang på live stream fra Super 3-kvalifiseringen, noe som viste seg å være svært populært med opp mot 700 samtidige følgere. Ingen ting kan imidlertid måle seg med å se drifting live! Vi forventer finaleruns i morgen med store mengder røyk, enda høyere showfaktor, adrenalin, guts og seiersglede.
RANG | TEAM | FØRERE | 1Q | 2Q | HQ |
1 | Team Toyota | F.Aasbø / O.Jæger / T.A.Ringnes | 87,3 | 93 | 93 |
2 | Fjesnissene | F.Øksnevad / E.A.Bogen / J.Aabech | 84,7 | 89 | 89 |
3 | The Believers | O.H.Helstad / Ø.Nilsen / J.Johnsen | 47,3 | 87,3 | 87,3 |
4 | Team Symetra ZF Racing | A.Øvergaard / Ø.Borgen / J.Waagaard | 82 | 81 | 82 |
5 | Team Eventcenter Seelisberg | Y.Meyer / N.Maunoir / R.Stöckli | 79 | 77,7 | 79 |
6 | Two and A Half Men | P.Nygren / T.Averstedt / D.Mellqvist | 78,3 | 78,7 | 78,7 |
7 | No Rubber Racing | M.Johansson / H.Johansson / T.Nyqvist | 0 | 78,3 | 78,3 |
8 | Singel Swingers | J.Eifrem / D.Schulze / J.Mellander | 77 | 0 | 77 |
9 | Team Monster Energy 1 | N.Maunoir / D.Illiyk / R.VanGhoten | 68 | 75,3 | 75,3 |
10 | Team Bajas | H.Ougland / M.Stångberg / T.Peltola | 75 | 18,3 | 75 |
11 | It´s a Game of Inches, Just Ask the Speakers | OHHasdal / P.Elnes / S.Gjerløw | 74 | 0 | 74 |
12 | RFS-Performance | A.Lægreid / P.Lauvås / M.Furberg | 74 | 73 | 74 |
1. 3 | Team Preqas | J.Eidsmo-Sand / D.Mønster / R.Alsaker | 69 | 73,7 | 73,7 |
14 | Dolls With Balls | I.Moen / H. Taylor / LPKnutsen | 0 | 70,7 | 70,7 |
15 | Raske guttene | M. Andersson / P.Johansson / E. Andersson | 70,6 | 70,3 | 70,6 |
16 | The Hot Dingos | E.Broström / A.Lilja / M.Eriksson | 65,7 | 70,3 | 70,3 |
17 | The Misfits | LCWestby / C.Linnarsson / A.Olsen | 66 | 10 | 66 |
18 | Team Smokemakers | S.Olsen / M.Vonka / PIFrigstad | 26,7 | 64 | 64 |
19 | Drift To The Future | A.Hay / D.Enarsson / P.Naeslund | 18,3 | 63,3 | 63,3 |
20 | Ponies & The Bandit | R.Møller / M.Rayes / H.Isaksson | 55 | 55 | 55 |
21 | Datsun Racing Squad | TAKvia / H.Berentsen / S.Erga | 21,7 | 16,7 | 21,7 |