Kjetil Alm Knudsen (f.1972) er med i Team Moonshine Racing, og har deltatt på Gatebil siden 2007 og kjørt i Gatebil Extreme siden 2010. Kjetil har i mange år kjørt en gammel Mini ombygget til bakhjulstrekk med Mazda RX7 wankel turbo-motor, men i 2014 ble Mini’n byttet med en gammel rørrame Special Saloon racerbil, en Volvo 343 tidligere kjørt av bl.a. Kai Roger Bakken.
NY MOTOR OG MER EFFEKT I 2015!
Motoren fra Mini’n ble montert i Volvo’en, og 2014 gikk med til å lære bilen å kjenne og teste ut forskjellige justeringer, så ingen plasseringer helt i toppen. Til 2015 blir det mer effekt med nybygget 2,4-liters Volvo-femmer med turbo, så ambisjonene og muligheter er på plass for å klatre på resultatlista.
BILENS HISTORIE:
Bilen ble hentet fra samlebåndet til Volvo på slutten av 70-tallet for å bli brukt i motorsport. (så dette er en slags fabrikksbil, og har aldri vært registrert for veibruk). Den har hatt et ukjent antall eiere, men i Norge og på Gatebil er den mest kjent fra tiden med Kai Roger Bakken og Audi-femmer under panseret. Undertegnede fant bilen forlatt foran et sauefjøs utenfor Molde, der den antageligvis hadde endt sine dager uten aktiv førstehjelp fra en optimistisk østlending.
FAKTA OM BILEN:
Hjemmesnekret rørramme og glassfiber karosseri. 5-syl. 2.4-liter turbo fra Volvo V70. Motor har h-profil-råder, smidd veivaksel og smidde stempler. Turbo er en Holset Hx52. Ikke bremset pr nå, men regner med en effekt på +500hk på nav. Girkasse er fra BMW 525 tds, singelmassesvinghjul, sinterlamell og Sachs Motorsport trykkplate. Mellomaksel er custom fra GKN og bakaksel er Volvo 1031 med LSD. Den henger i four-link og wattlink.Fjæring foran sørges for av 40mm innsatser fra Bilstein og Lesjöfors fjører, bak er det Avo coilovers.Har ikke veid bilen, men regner med at den veier inn rett under tonnet. Bremser foran er Wilwood skiver og Wilwood calipere, bak er det Corvette skiver med Wilwood calipere. Breie slicks (11.5” og 12,5”)
OM MOONSHINE RACING:
Racing-team fra Drammen/Sande med stor vekt på det sosiale, både i verksted og på Gatebil festivaler. Kameratgjeng med et av Norges feteste hobbyverksteder, som inneholder en god samling kjente og ukjente biler fra miljøet, og antageligvis den kuleste verksted-baren i Europa.
TAKK TIL:
Moonshine racing-gjengen for psykisk støtte og sosial tilstedeværelse, KRB Trading for uvurderlig assistanse med oppsett av otto-motor og samboer Danijela for tålmodighet når interessen tar litt overhånd i en enkel manne-hjerne.