Gatebil profil Extreme nr. 204: Raimond Larsen, Østfold

Raimond Larsen kommer fra Sarpsborg i Østfold hvor han driver pub. Første løp i Gatebil Extreme Time Attack og Race kjørte han i 2014, med sin grå og blå BMW 318, og på Rudskogen i september ble det seier  i ‘Showløpet’.

Raymond er ekstremt opptatt av alt det tekniske ved en racingbil, spesielt alt som har å gjøre med å senke rundetider. Det er lite originalt  igjen av 318 fra ’91, og med 1.27.8 som bestenotering på Rudskogen, må Raimond regnes som en av favorittene for pallplass i Gatebil Extreme Time Attack og Race 2015.

I tillegg til Gatebil kjører Raimond enkelte løp i GT2-klassen i NM i Baneracing, og på turistkjøring på Nurburgring er persen lynraske 7.32,47

FAKTA OM BILEN:
BMW 318i fra 1991.
Motor: Volvo 2.5l 16v turbo. 600whp 780wnm. Volvo b230ET blokk. Volvo 16v topp med rustfrie ventiler i od. Omslipte kammer justert av T.ø.Skinne. Solide racetrykkere og doble ventilfjærer. Volvo penta veiv med h-profil råder og JE stempler. Custom oljespyling under stempel. Custom grenrør med Borg warner EFR 8374 turbo med integrert wastegate fra Turbo-Service. 90mm downpipe med 76mm eksos. Custom innsug med 1680ccm dyser og standard volvo fuelrail. Verdi 3 stegs tørrsump pumpe med tank i bagasjen. Custom bunnpanne. Maxxecu fra Jonus Racing med Traction Module og vag coil-on plugs.
Drivverk: Omsveiset 328i zf-girkasse. Standard 5 – trinns fra e36. 3.73utv 188diff med Gripper lsd innmat. Standard m3 3.0 mellomaksel. 2-skivig Tilton clutch.
Chassis: Intrax coilovers. Peebee motorsport STW style forstilling. Peebee camberstag oppe og nede bak. Custom justerbare krengingshemmere. Bakre krenger flyttet inn i bagasjen. Endret rollcenter fremme og bak.
Bremser: K-Sport 330mm bremser fremme med Pfc klosser og standard bremser med Pfc klosser bak. Bremsekjøling. Stående Tilton pedalboks.
Karosseri: E36 4d karroseri med egendesignet “bur”. Tilbake flyttet fører posisjon ca 30cm. Egen designet widebody kit i composite materiale fra Modell og Form. Glassfiber panser og bagasjeluke fra Acm-AB. Custom airducting. Carbonfiber dashboard.
Diverse: Bensintank i Aluminium med innebygget catchtank. 2×044 Bosch. Vannavkjølt oljekjøler.  ECU leser og logger: Oljetrykk. Oljetemp på motor ,girkasse og diff. Vanntemp. Støtdemper vandring. Hjul sensorer på alle hjul. Lufttemperatur. Lambda sensor. Drivstoff kvalitet og temperatur. Turbotrykk og eksos trykk. Egt på hver cylinder.
Hjul: Apex race wheels 11×18 på alle fire hjørner. Slicks: 280/650-18 fremme. 280/680-18 bak.
Vekt: 1150kg m/fører.

SPONSORER:
Maxxecu og dyno fra Jonus Racing. Borg Warner EFR turbo fra Turbo-Service. Komposit og Former for hjelp med bl.a. karosserideler. Neptune Pub i Sarpsborg.

Raimond ønsker ikke minst å gi en kjempestor takk til alle kompiser som hjelper til på dugnad.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.