Tekst: Camilla S.Tofterå / camilla@gatebil.com Foto: AJ Photography / Andre Jøraasen
Steffen Rudsengen kjenner vi bak rattet på en Nissan 200SX. Nå er bilen solgt, og ny historie skrives. Det er ikke et hvilket som helst prosjekt han har fått seg, han skal bygge en publikumsvennlig driftebil. Det vil si, denne KOMMER til å bli lagt godt merke til! Den skal slite ut mest mulig gummi rundt Rudskogen. Dette prosjektet er antagelig det første i sitt slag, i alle fall i driftingverden. Bilen er en en w212 2011 mod Mercedes Benz 350 som får en rekke modifikasjoner til å kunne fungere optimalt sidelengs.
– Dette blir en renspikket driftebil i samarbeid med DTE Systems. Bilen ble levert helt komplett, egentlig dønn salgsklar til en vanlig kunde i gata, men så havnet den i garasjen min og ble rensket for alt. DTE Systems selger store mengder av akkurat denne type Mercedes, og jeg er utrolig heldig som får ha dem som en støttespiller i år også.
Karosseriet er rensket for det aller meste og FIA-godkjent bur fra Linnerud er på plass.
– Jeg bygger motor av en original LS1 V8, med smidd innmat. Denne blir stroket fra 5,7liter til 6,3liter og skal bli matet med en Procharger D1 kompressor. Jeg håper den skal yte mellom 800-900hk med Autronic SM4 datasprut.
Hekken er justert ytterlig for å få plass til Supra bakstilling. Det er kanskje den største utfordringen å få til uten å bryte reglementet i drifting. Steffen har planer om å kjøre NM i 2015, og da er det regler som må følges til punkt og prikke.
Steffen jobber dag og natt for å rekke årets sesong. Det vil si, målet er å få den premieklar til Gatebil på Rudskogen 11-13 juli.
Det gjenstår en drøss igjen på “to do listen”. Tilpassing av motor, lage fester til alu radiator, oljekjølere, montere kompressor på motor.
Lakkering av hele bilen, under, inni og utvendig for å nevne noe.
– Det har også vært mange timers jobb med å finne hvilke deler jeg skal bruke, for å få alt til å virke i sammen. Er veldig mye å tenke på når man bygger en sånn bil helt fra bunn.
For de som ikke kjente igjen bilen på bildene ovenfor, dette er skjønnheten som skal bli med på nye eventyr i ny drakt.
Yes, det er dette bildet Steffen har i hodet sitt 24/7, slik skal den se ut når den ruller av hengeren på Rudskogen i sommer.
– Jeg vil rette en meget stor takk til Terje Hasli og gjengen på DTE Systems som tør å satse på dette, hadde det ikke vært for dem så hadde ikke dette vært mulig. Må også takke Kenneth Røste for hjelp og pådriver for dette prosjektet.
Har du et gromt prosjekt til GATEBIL-sesongen 2014? Tips oss gjerne på mail eller i kommentarfeltet under.