Prosjekt: Ringnes bygger GT86!

Gjennom vinteren dukker det opp spennende prosjekter som vil gagne både deg og meg på GATEBIL i kommende sesong. Det er vi som får nyte synet av ekstreme, kule og gjennomførte bilbygg på banen. Første mann ut i vår presentasjon av prosjekter er Rakkestadgutten Tor-Anders Ringnes. 

Av: Camilla S.Tofterå / camilla@gatebil.com

Den gode, gamle, røde Toyota Supraen til Tor-Anders har sett sine glansdager, bilen han har kjørt siden sept 2010. Nå står det en splitter ny vogn hjemme i garasjen, som skal bygges til å bli den ultimate driftingbilen. Fjorårets vinner avPowerdriftserien kan takke knallgode sponsorer som får drømmens hans oppfylt; å ratte en Toyota GT86 i år på samtlige GATEBIL-festivaler.

– Jeg er vanvittig heldig som har fått med meg VIP Transport og RHJ AS på laget. Det så skikkelig mørkt ut da jeg ved juletider ikke hadde en eneste hovedsponsor til 2014. Heldigvis var ikke alt håp ute! Min gode venn Roar Jackobsen i RHS AS fikk med seg VIP transport og sammen gikk de sammen om å sponse meg med en bil!  Uten dem hadde dette aldri blitt en realitet. Ting har gått utrolig fort fra avtalen kom i boks til bilen plutselig stod hjemme i garasjen. Jeg har hatt lyst på GT86 siden den ble lansert  i 2012. Bilen er både lettere og tøffere. Supra finnes det så mange av på Gatebil, og nå blir jeg en av få som har nettopp denne typen. Bilen blir nok sikkert flere å se på Gatebil de neste årene, men nå er jeg heldigvis en av de aller første som er ute med denne. Jeg ble jo ikke mindre giret da jeg fikk sitte på med Fredric Aasbø på september treffet i høst, da skjønte jeg at bilen er ganske så konkurransedyktig å kjøre.

CAM7246
Bilen ankom Norge for et par uker siden, og på få dager ble bilen totalt ribbet. Boxermotor, interiør og diverse deler ligger alt til salg for dem som er interessert. Her gjelder det å skrape sammen penger til nye og gromme deler i den kommende driftebilen.  Tiden er kort til sesongen kicker i gang, og mye står på listen over ting som skal gjøres.

CAM7260
– Heldigvis er det flere som har gjort samme jobben før meg. Både Fredric Aasbø og Ryan Tuerck har bygget samme type bil, og da er det egentlig bankers på fremgangen. Jeg har funnet gode prosjekttråder på nettet som jeg kan følge, så nå gjelder det bare å henge i. Motoren henter jeg fra den gamle Supraen. Det er easy fix, i tillegg til at den funker helt perfekt. De 700 hestene har gjort en god jobb i fjor, og de vil garantert gjøre susen i det nye karosseriet også. Det er en motor som jeg kjenner godt og klarer å skru på selv, og som ikke minst er veldig pålitelig. Det er den beste løsningen enn å begynne på noe nytt som er utestet. Denne helgen er bilen levert til Linnerud for bygging av bur, før vi skal jobbe videre på den hjemme.

CAM7233
– Jeg ser jo også at GT86en er mye spinklere bygd enn Supraen, men den har jo med seg 20 år nyere teknologi, så dette bør jo være bra. Jeg skal bytte ut fra elektrisk servo til hydraulisk tannstag fra Lexus, Pee Bee bærearmer og sveise om noen spindler. Det skal gi meg et rattutslag på 60-62 grader. Kjølesystemet blir montert bak, ettersom temperatur var den største utfordringen på Supraen med radiator fremme. Flere og flere velger å sette dette bak, da det gir også bedre vektfordeling og bedre kjøling. Utvendig kler jeg den opp i Rocket Bunny kitet, og noen nye fete felger i tillegg til dekor. Bilen blir sort som den er i dag, med blå detaljer. Jeg har noen skisser over hvordan den vil se ut, og det blir rått. Velger å holde dette litt for meg selv slik at ikke noen kopierer ideene mine.

Følg gjerne prosjektet videre på min Facebook side for flere detaljer.