Gatebil deltok på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2015, Nordens største og beste Motor Show for alle typer custombygde biler. motorsykler og lastebiler. Gatebil promoterte Gatebil-festivalene på Mantorp i juni og september, og selvsagt knipset vi massevis av bilder og lagde film.
Av: Camilla Smistad Tofterå og Bjørn Wahlberg
Gjengen som var på standen til Gatebil. Kenneth Alm (foran til høyre) stilte ut Scirocco’n og deltok i ‘Påskesladden’ hvor han ble nummer 6. I tillegg viste Joachim Waagard (rød caps) frem sin nye BMW M4 driftingbil. Tina, Ida og Emilia øste ut massevis av flyers for Gatebil på Mantorp Park 12-14 juni og 26-27 september 2015.
Gatebil HD video fra Bilsport Performance og Custom Motorshow 2015
Ny bil på Gatebil i Sommer! Joakim Stigenberg fra Vendelsö har bygget en helgrom Ford Escort Cosworth for å herje på Gatebil. Joakim skal både sladde og kjøre Gatebil Extreme Time Attack og Racing. Bilen har en 2,5 liters Audi-femmer på 904 hester og 1019Nm. Drivlinja og hjuloppheng bak er fra Nissan Skyline GTR, med PPG dogbox girkasse.
Joakim Stigenberg sin Escort Cosworth med Audi motor har fult WRC bur, karbon tak, dører, panser, frontfanger og bakluke, og masse messe små og store egenlagde detaljer. Det blir helt klart gromt å oppleve den her på Gatebil! Mange flere bilder av bilen i galleriet nederst i artikkelen.
Roland Zetterström aka Dubrolle, er en bilbygger som har et kjent navn i det Svenske Gatebil-miljøet. Med sine mange bygg ble det naturlig for han å ha sin egen stand med hele fire biler på utstilling.
Noen av bilene til Roland har vi sett tidligere, mens han aller siste prosjekt er en VW Golf R32 som ble bygget på bare tre uker rett før årets Bilsport Motor Show! Det rålekre interiøret i skinn og alcantara er customsydd, noe som gir et eksklusivt preg over helheten. Bilen har Airlift Slamkit for å få optimal senk, og hjulene fra Brabus 9,5 og 10,5×18″ med store Brembo bremser.
“M3 Gone wrong” kaller han selv bilen. Hvor galt det har gått er vi usikker på, bilen er råtøff. Her prater vi CSL deler rundt om, og så klart en haug med karbon. Skjermene er custom laget og innvendig er det fullt bur og Recaro stoler. Bilen har svenske skilter, og havner dermed høyt opp på ja, takk listen til mange dagdrømmere. Denne vil han ta med på Rudskogen i juli!
Retroklassikeren, Toyota KE70 har vi også fått se på tidligere Gatebil-festivaler. Det vi skimter under “huvet” er en modifisert 5-sylindret Volvo v70R motor med S60R turbo som yter ca 300 hester. Bilen i seg selv er et smykke, spesielt for de som elsker JDM stilen. Dubrolle har lagt mye arbeid i detaljer. 3-veis Öhlins dempere gjør bilen som en lek å kjøre. 36 meter med bur innvendig, karbon stol, karbon dører, lexan sideruter for å nevne noe. Legg merke til at det kun er montert en stol i bilen, Dubrolle har ingen planer om å ta med seg noen på tur!
Siste bilen i rekken er hans Boble type 1, “Cambergang”. Ikke spesielt rask med sine 50 hester, men looken er særdeles kul. Se flere bilder av Dubrolle sine biler nederst i artikkelen.
Sport Quattro sedan! Tobias Lundin fra Tranås i Sverige har bygget en råkul og litt annerledes Audi 80 Quattro. Motoren er en 2,2-liter fra Audi S4, som etter godkjenning med Svenske skilt vil yte omtrent 500 hester. Bilen har fult bur og i motorrommet er innerskjermer fjernet og erstattet med rør-ramme.
Tobias Lundin sin 80 Quattro fra 1985 har Sport Quattro front og skjermer. Bakdørene har han breddet i stål for perfekt passform til de breie bakskjermene. Flere bilder i galleriet nederst i artikkelen
Trekkplaster! Ruud Janssen hadde kommet fra Tyskland med sin sjeldne Volkswagen Type 147 Fridolin. Bilen er bygget om med rørramme og midtmontert V12-motor fra Volkswagen Touareg. Den tidligere postbilen blir lite brukt på hverken gata eller bane, men fraktes rundt til bilshow over hele Europa.
Ny bil i Gatebil Extreme! Karel Silha fra Västerås har bygget en 4-dørs BMW E90 for å kjøre i Gatebil Extreme Time Attack og Racing. Karel starter pent med en 425-hester M3 V8, som vil få turbo og doblet effekt i 2016. Karel har derimot lagt ned mye jobb i et så bra som mulig chassis. Bilen har bl.a. 3-veis KW Motorsport dempere, og mulighet for å justere hjulvinkler og stabstag i alle retninger. Karosseriet er breddet 90mm bak og 70mm foran, for å få plass til hele 11 og 12,5×18-toms felger. For å spare vekt er bl.a. både tak, panser og bagasjelokk i karbon. 2015 blir et test-år, mens i 2016 blir det max attack på alle Gatebil-festivaler.
Grym GT40! Magnus Viktorsson har holdt på med sin GT40 siden 2007. Rammen og hjulopphenget har han bygget selv, mens Karosseriet er et ferdig kit som er splittet og lappet i alle retninger for perfekt passform. Motoren som sitter i bilen nå skal byttes med en fabriksny V8 fra nye typen Ford GT. Kompressoren som sitter på den nye GT’n skal derimot fjernes og erstattes med tidsriktige trottle bodies.
Magnus sin GT40 replika er nå klar for å plukkes helt ned for lakkering av ramme og karosseri og gjøres klar for registrering. Så fort bilen er ferdig kommer Magnus selvsagt på Gatebil for å teste GT40’n på banen.
Vanvittig WRC-samling! Tommy ‘Sillefallarn’ Andersson har dilla på Ford Focus WRC, og til Elmia hadde han tatt med hele 8 biler fra hans store samling. Bilene er kjørt av bl.a. Colin McRea, Carlos Sainz, Mikko Hirvonen og Marcus Grönholm.
Påskesladden 2015! For andre året ble det kjørt ‘Påskesladen’ utenfor messehallene. Påskesladden er et kick-of for den Svenske drifting-eliten, med flere Norske førere på startstreken. Til tross for mest røyk og størst fart ble Kenneth Alm “bare” nummer 6 i konkurransen. Dommerne så nemlig også på hvor nære man klarte å kjøre banens 4 tangeringspunkter.
Vinneren av Påskesladden 2015 ble Dennis Martinsson med 280 poeng (i midten). Nummer 2 ble Ismail Salih (til høyre) fra Norge med 255 poeng, mens Fredrik Sjödin fikk 160 poeng og ble nummer 3. Alle top 3 er direkte kvalifisert til ‘Leo Vegas Powerslide Contest 2015’ på Gatebilfestivalen på Mantorp Park 12-14 juni.
40-års jubileum for Volvo 240! I 2015 er det 40 år siden Volvo 240 erstattet 140-serien, noe som selvsagt ble markert på Bisport Motor Show. Både i den store B-hallen og den noe mindre ‘Nostalgia’ C-hallen, var det avsatt hedersplasser for å hedre jubilanten. Alt fra originale biler, til ekstremt ombygde gate og showbiler, og mange rally og banebiler. Nederst i artikkelen finner du mange flere Volvo 240-bilder.
Benny Augustsson hadde med seg 2 klallfine Volvo 240’er til jubileumsutstillingen på Bilsport Performance og Custom Motor Show 2015. En råtøff 2-dørs GpA replika og en original strøken 4-dørs Turbo.
Brødrene Meek har gjort en utrolig jobb med å restaurere denne Bugatti’n fra 1929. Bilen har original ramme og motor, mens karosseriet er bygget helt på nytt av Tommy (på bildet), Fredrik og Frode Meek. Klenodiet eies av en Norsk Bugatti-entusiast, som i mange mange år har samlet originale deler for å få bygget opp bilen.
Anders Franzén vant publikums hjerter med sin 1968 Volvo Amazon i klassen “People Choice Performance 2015”. Bilen som han har jobbet med siden 2011, var endelig visningsklar dagen før showet startet. Målet for bygget siden prosjektstart var at denne vogna skulle matche eliten i bilbygging. Den skulle vekke oppmerksomhet, og det klarte Anders! De 20″ splittfelgene kler bilen usedvanlig bra med 330mm skiver. Karosseriet dekker delvis gummien på hjulene med hjelp av luftfjæring som gir Amazonen max senk. LEKKERT!
Både motor og interiør er fra Volvo V70, og det meste på bilen er custombygget. Den candy røde klassikeren er pent breddet og innvendig er det ikke mye som minner om det opprinnelige, her er det topp moderne fra A til Å.
– Når jeg titter tilbake på bilder under oppbyggingen, skjønner jeg nesten ikke at jeg har orket, men nå er jeg glad for at jeg har holdt ut, fortalte Anders. Se flere bilder av bilen i galleriet nederst i artikkelen.
Johan Eriksson sin 1968 Dodge Charger ble kåret til ‘Sverigest Snyggaste bil 2009’ Bilen er like tøff og strøken i dag, og trakk mye oppmerksomhet til standen til Seab AB, House of care.
Johan Erikson hadde også med seg sitt nye prosjekt, også dette en Charger fra 1968. Bilen er planlagt ferdig til Bilsport Performance & Custom Motorshow 2016.
Raggar-öl! Dom her brudarna fra ‘Pinup Sweden’ profilerte raggarøl, og rikelig med smaksprøver ble lovet Gatebil om vi gjorde litt reklame for produktet. Så værsågod: ‘Raggaröl, ljus lager tillverkad i Dalarna. En smak av Svensk sommar med en touch av USA’. Kolla upp: www.raggarol.se
Svempas vassa racertruck! Sven-Erik ‘Svemp’ Bergendahl er superkjendis i miljøet for show-lastebiler over hele verden, og her er hans siste bygg. Bilen har fått navnet ‘Chimera’ og har rørramme med fult karbon karosseri. Den 16,4-liters store V8’eren har hele 6 turboer og stresser lite med å levere 2000 hester. Om ‘Svempa’ blir invitert kommer han gjerne og kjører noen drag på Gatebil Mantorp Park 12-14 juni 2015.
Custom motorsykler! Før var det stort sett Harley Davidson som dominerte mc-utstillingen på, men nå kan du oppleve alt mulig av spesialbygde motorsykler. Japanske, engelske og Italienske, og selvsagt også massevis av Harley’er som på bildet. Flere motorsykler i galleriet nederst på siden.
Masse stands på Elmia! Selvsagt er det også masse stands for alt mulig på Bilsport Motorshow i Jönköping. Go Trading solgte typiske Amcar-felger. Fra venstre Daniel, Andreas og Alexander.
Moldestuket på plass! Gjengen i Moldestuket hadde med 4 biler til Jönköping. Fra venstre Kjell Inge Nerland med 1969 Ford Mustang. Anders Iversen hadde med sin 1967 Chevrolet El Camino. Stephan Håbet med sin 1964 ‘Gulf’ Chevrolet Corvair, samt storebror Ronny som akkurat hadde fått lyseblå lakk på samme type bil.
Ronny Håbet kom til Moldestuket sin standt i D-hallen på Elmia rett før Bilsport Performance og Custom Motor Show åpnet dørene. Hans 1964 Chevrolet Corvair var så vidt tørr i lakken etter en ombygning på bare 3 uker. En knalltøff bil med 6-sylindret boxer-turbo montert bak.
Gatebil sin stand fant du i Hall B, hvor vi hadde med Joachim Waagaards BMW 4-serie lsm4 som selvsagt blir å se på alle Gatebil-festivalene og DriftAllstars. Vi kommer tilbake med stor sak når bilen er helt ferdig!
Den her Opel Astra’n til Rico Thielebein og sto utstilt på den Tyske standen i A-hallen. Bilen har sanket bøttevis med pokaler på bilshow over hele Europa. Flere bilder nederst i artikkelen.
Engelske parken! Årets tema i Nostalgiahallen var Engelske biler. Her 3 Engelske ikoner, London bus, Rols Royce og London Taxi. Ellers var det massevis av Minier, Jaguarer, MG, Lotuser, m.fl.
David og Katarina Martin kom helt fra Australia med sin oransje ‘Boydster’. Karosseriet er tegnet av Chip Foose og bygget av Boyd Coddington. Totalt ble det bygget 30 slike Boydstere, og denne går for å være den aller fineste.
Denne her kom fra Canada. JF. Launier sin 1964 Buick Riviera er en av Nord-Amerikas mest kjente custombiler. Over 20.000 timer er gått med til å bygge bilen.
Volvo hadde samlet 4 legendariske asfalt-racere i motorsport-avdelingen i B-hallen. Lengst bort 240 Turbo Gruppe A, Volvo 850, Volvo S40 og Volvo C30. Mange flere bilder galleriet nederst i artikkelen.
Det var egen RC bane i hall A. Her kunne man kjøre drifting på banen. David Fock til venstre har holdt på med RC biler siden 1986, og spesialiserte seg på dritebiler i 2007. Det har blitt noen timer langs banen og håper miljøet vil bli like stort i Sverige som i Norge.
Drifteren Fredrik Hansen kommer med nybygd løpsbil til både Gatebil og den svenske driftingserien. Bilen er en Toyota GT86 med et litt utradisjonelt motorvalg. Vanlighvis brukes 2JZ-motor fra Supra i disse bilene, men Fredrik har valgt en BMW s50b32 turbo. Girkassa er fra Samsonas og bakaksel fra Toyota Supra.
Lukas Kooz er et fast innslag på Elmia, og hvert konseptet blir mer og mer imponerende. Kooz har bygget hele 17 biler, og da må det mye til for å overgå de tidligere prosjekter. Hans siste bil er en Mazda RX-8″Z-Cop”, hvor temaet altså er Robocop.
570 arbeidstimer har Kooz lagt ned i bilen som nå er klar for Europaturné. Det er lagt ned masse detaljer både fra den gamle filmen fra ’87 og den nye som kom i fjor. For Lukas er det hele livet å bygge biler som er helt over the top. Mazdaen er breddet både foran og bak, og fullspekket med stereo. Hva fremtiden bringer er Lukas usikker på, han vurderer å gi seg og la noen andre ta over showet. Flere bilder i galleriet nederst i artikkelen.
Alexander Granlund kunne smile bredt denne helgen. Hans nybygde driftebil, en BMW M3 E46 med Rebew design widebody kit i glassfiber og dører i karbon, var kanskje den største nyheten for driftingsporten. Wisefab hjuloppheng er montert både fremme og bak, i tillegg til Öhlins dempere.
Alt er splitter nytt og byret bygget etter FIA-reglement. Alexander har planer om å kjøre SM, Gymkhana drift i Östersund, to runder i Drift Allstars og selvsagt på GATEBIL-festivalene. Motorrommet er ikke bare bygget for show and shine, her er det bygget for å kunne kjøre hardt og ligge bredt. Motoren er en 3 liters M50 som leverer 700 hester/850 NM på hjul, med Dogbox girkasse. Hele drivlinjen er hentet fra hans gamle driftebil, E28 som fikk seg en trøkk i fjor. Alexander kunne ikke vært mer fornøyd med helgen, ny bil og kjørte rett inn på en respektabel 4.plass i Påsksladden. – Jeg har bare kjørt bilen ut av garasjen og rett på bilhengeren, før det bar rett på årets første konkurranse.
Den mye omtalte Audi RS6 til Jon Olsson var ett av de store trekkplastrene til messen. – Jeg elsker biler og jeg elsker de ekstreme brede detaljene på DTM-bilene, fortalte Olsson. – Derfor ønsket jeg å bygge en bil som har akkurat en slik type look og som skal være verdens råeste stasjonsvogn. Med god hjelp av Leif Tuvesson, tidigere sjefsingeniør på Koenigsegg, har bilen fått en helt ny kropp med spesiallagde karbondeler.
Akkurat nå er det 900 hester i bilen, men Jon håper å bikke 1000 tallet. Bilen skal kjøres i Gumball 3000, som starter i Stockholm 23 mai. (samme helgen som Gatebil-festivalen på Vålerbanen i Norge.)
It’s alive! Opel Mantaen som brant i fjor, er tilbake! Nå enda råere enn noen gang. Anton Lakkapää Karlsson har stått på som en gal siden i høst og fått bilen klar til årets sesong. Motoren er en Volvo B230 som er borret opp til 2,5l. 578Hk ved 6300rpm på 1,7bar.
Antons bil er gateregistrert og han har planer om å bruke bilen så mye som mulig denne sommeren. Alt fra banekjøring til cruising på landeveien. Se flere bilder av bilen i galleriet nederst i artikkelen eller kom på Gatebil-festival, bilen blir å se både i Norge og i Sverige denne sesongen!
Andreas “MadMange” Magnusson har byttet ut Calibraen med en BMW 8-serie som er bygget på PRO-international reglemanget. En 4-liter Jaguar motor på 700 hjulhester og 1100 NM skal gjøre nytten sin i årets sesong også. 18” Rota felger og bilen er ca 2,2 m bred. Andreas har konstruert egne bærearmer og har planer om å montere både AC og stereo som blir bra å ha når man sitter og venter i depot.
Gatebil HD video fra Bilsport Performance og Custom Motorshow 2015