Da Recep Kara endelig begynte å se konturene av den perfekte driftingbilen, begynte problemene å dukke opp. Etter en lang pause fra prosjektet anslår han nå å være konkurranseklar til neste sesong.
Tekst: June Elise M. Sørensen
Recep Kara fra Modum i Buskerud har vært opptatt av bil og motor hele livet. Han husker med begeistring sine første turer på Gatebil, den gang biler med snaue 300 hester hadde potensial til å vinne Breisladden.
– Det sier litt om hvor mange år interessen for Gatebil har vært der, sier Kara.
I nesten like mange år har 31-åringen bygget biler til seg selv på fritiden.
– Ja, jeg er tidligere bilmekaniker og har brukt store deler av fritiden min i garasjen, bekrefter han.
– Det hele tok skikkelig av da jeg kjøpte meg en Volvo 240 som skulle bli en grei bøllebil på gata, forteller Kara.
– Det resulterte i oppgradering etter oppgradering, og uendelig mange timer ble brukt i verkstedet. Jeg kunne skru hele natta, og det var jo «alltid» noe med denne 240’n, som i utgangspunktet ble bygget uten alt for mye kunnskap om bil.
Men at Kara lærte mye av dette første byggeprosjektet, er det ingen tvil om, og til slutt kunne bilen skilte med fullsmidd motor som Kara selv hadde bygget sammen med Scimec Motor.
– Bilen ble klar og rullet fint inn i depot på Gatebil, men mye hadde skjedd på kort tid, og det som skulle være en ganske grom bil, var jo ikke en Supra med 1.000 hester akkurat. Så hva gjorde jeg da? Jo, jeg kjøpte en Toyota 2JZ GTE-motor som ble montert inn under panseret på Volvoen.
Da begynte moroa for alvor, i følge Kara. Han fattet interesse for drifting, og i 2014 ble 240’n lisensiert.
– Bilen fungerte utrolig bra, og jeg fikk blant annet deltatt i GDS, røper Kara.
I 2018 bestemte Kara seg for å selge Volvoen til fordel for en ny, bedre og mer konkurransedyktig bil.
– Jeg ville rett og slett satse på drømmen min om å konkurrere mer seriøst innenfor drifting, sier han.
– Det er noe jeg har hatt lyst til lenge.
Denne drømmen ble starten på et byggeprosjekt som skulle vise seg å bli langt større og mer komplisert enn først antatt.
Valget av chassis falt på en BMW E46 coupe.
– Mye på grunn av deletilgjengelighet og at man kan bygge en konkurransedytig bil av den, forklarer Kara.
– Det er også veldig greit at jeg ikke er den første som bygger om en BMW E46 til driftingbil, da er det lettere å hente inspirasjon fra andre og høre hva forskjellige folk har gjort, sier han og understreker at mye har de likevel gjort på sin egen måte.
– Bilen ble ribbet i tusen deler. Jeg tenkte at når jeg først skulle bygge ny bil, så skulle jeg ikke gjøre noe halvveis. Den skulle bli like strøken inni som utvendig.
Bilen ble slipt helt ren under, alt av deler til understellet ble sandblåst og lakkert opp igjen og forsterkning til bakstillingsfestene be sveiset inn. Så ble bilen levert JH Linnerud for å få bygget FIA-godkjent bur. Da bilen kom tilbake ble rørramme bygget foran og bak, mye stål kappet bort og erstattet med bredde-kit av glassfiber.
Her er Karas private bilder fra byggingen:
– Vi har bygget alt så servicevennlig som mulig, sier Kara.
– Radiatoren er flyttet bak for å få mest mulig kjøling og vi har brukt god tid på førerplassen for å prøve å få det best mulig tilpasset meg, med egenbygget rattstamme og så videre. Vi valgte også ECU master styresystem i hele bilen for å slippe sikringer og relé, og med tanke på god support når man trenger det.
Når ting begynte å falle på plass måtte Kara skaffe motor og girkasse.
– Jeg hadde bestemt meg for hvilken motor jeg skulle gå for, også denne gangen en 2JZ GTE. Heldigvis dukket det opp en slik motor på nettet, som passet meg midt i blinken. Denne var så og si race ready, og jeg kjøpte den mye for å spare tid, sånn at jeg skulle bli ferdig til sesongen 2020.
Motoren skulle være forsvarlig bygget og stemte, på papiret, godt overens med Karas krav. Flere titalls tusen ble brukt på det som skulle spare ham for mye tid i garasjen. Motoren ble levert og montering/tilpassing kunne begynne. Det var da de første problemene dukket opp.
– Det viste seg at motoren hadde vesentlige feil på grunn av slurv under montering, blant annet spon i oljekanaler, spor i stempler og så videre. Vi så raskt at hele motoren måtte bygges på nytt, sier Kara, som ble svært skuffet over hendelsen.
– Ja, det stoppet litt opp for meg. Ting så plutselig veldig mørkt ut, og jeg mistet all motivasjon til å drive prosjektet videre.
Prosjektet ble stående i lang tid, helt til Karas svigerfar, Morten, som har vært med under hele byggeprosessen, tok tak i situasjonen og prøvde å muntre opp Kara og bringe motivasjonen tilbake.
Her er Kara og svigerfar i verkstedet:
– Til slutt bestemte vi oss for å gjennomføre oppbyggingen av motoren på nytt, på bekostning av budsjettet til girkasse, forteller Kara, som nå har kontroll på motoren.
– Den er ferdig maskinert, vi venter bare på noen deler, noe som gjør at vi ikke har fått satt den sammen enda, sier han.
– De siste månedene har vi jobbet for å få ferdig mest mulig av karosseriet, og sakte, men sikkert, begynner vi nå å se konturene av den bilen vi egentlig skulle bygge for to år siden.
Recep Kara regner med at bilen blir ferdig i vinter og gleder seg stort til å stille til start under flere konkurranser i neste års Gatebil-sesong! Da stiller han også med ny livery på bilen, designet av Andreas Lehne:
Her kan du følge Kara på sosiale medier:
Recep Kara drifting på Facebook
@recep_kara_drifting på Instagram
Team Nobody på Facebook
SPEC. KARAS BMW E46:
Bil: BMW E46 Coupé
Årsmodell: 2003
Motor: 2JZ GTE VVT-i, fullsmidd. Wiseco stempler med hd krysspinner, BC råder, portet topp med Titan 264 kammer og stivere ventilfjærer, Bosch Motorsport el-gasspjeld, Bosch 2200 cc. dyser, grenrør fra JR Fab, 6870 gen.2 Precision turbo, 66 mm. Precision wastegate, Aeromotive mekanisk fuel-pumpe, Ecumaster motorstyring.
Drivverk: BMW M3 diff, BMW E32 hub og medbringer, forsterket stikkakslinger, girkasse usikkert enda.
Understell: BMW M3 diff. BC-Racing drift spec. coilovers, T-Parts forstillings- og bakstillingsdeler, Bmw 330 bremser bak med doble kalippere, BMW M3 bremser foran. Alt av deler lakkert opp.
Felger: 59North Wheels 003.
Innvendig: QSP Stoler, QSP belter, Tilton pedalboks, Ecumaster PMU og keyboard styring med Ecumaster Adu skjerm, LRP håndbrekk, carbon detaljer, Samsonas skifter.
Body: Glassfiber body kit, glassfiber panser, glassfiber bakluke, Lexan ruter, røramme foran og bak, M3 speil.
Sponsorer: Egen lommebok, familie og venner, men sponsorer ønskes.
Takk til: Familien min og venner som står på for å hjelpe meg, Ivar Lobben for bilder, Andreas Lehne for design og, ikke minst, alle folka som var med og bidro på Spleisen tidligere i år.
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til june@gatebil.no
GATEBIL WEBSHOP
I Gatebils nettbutikk kan du kjøpe råtøffe Gatebil klær til både voksne og barn. Tidligere har klærne kun vært til salgs på festivalene. Hettegenserne på bildet under koster 499,-. T-skjorte 249,-.
– – – – – –