Fra en litt anonym posisjon de siste årene, satser Haavar Lien og teamet på å markere seg blant de beste i Extreme-feltet denne sesongen. Derfor søker de ekstra hjelp i forbindelse med Gatebil-festivalene.
Tekst: June Elise M. Sørensen
Haavard Lien har kjørt racing siden tidlig på 80-tallet. Han var innom både roadsport, Norsk Special Saloon og Nordic Supercar, før han debuterte på Gatebil i 2016. I 2017 slo seg rett inn på en fjerdeplass i Gatebil Extreme. De siste årene har han og teamet imidlertid vært litt anonyme, i følge Haavard selv.
Disse kjører Gatebil Extreme 2020
– Fra 2018 har det vært en helt rå utvikling i nivået i Gatebil Extreme, påpeker Haavard.
– I fjor fikk vi en del femteplasser, men var langt unna de raskeste bilene.
Hva er det som gjør at dere nå trenger mer hjelp i teamet?
– Vi er et lite team og begynner etter hvert å bli for veteraner å regne. Vi trenger en ung gutt som er lett til beins og som kan hjelpe oss med alt som skjer før, under og etter løp, forklarer Haavard.
– Teamet besår av meg, sønnen min Haavard Olav og supermekaniker Francis. Haavard Olav kan jo det meste, og har fungert som hjelpegutt i mange år, men denne sesongen skal han ha hovedansvar for datalogging.
Hva slags hjelp kan det være snakk om?
– Vi ønsker fortrinnsvis en person som er under utdanning i bilrelaterte fag, som har bilrelatert utdannelse eller som på andre måter har relevant erfaring. Vedkommende må også være lærevillig. I Cartech har vi Francis, som vil kunne overføre mye kunnskap til rett person, opplyser Haavard.
– Vi kan ikke love gull og grønne skoger, men fine opplevelser på Gatebil-helger, samt i tiden før og etter events, blir det garantert!
Haavard og teamet holder til i Larvik. Eventuelle interessenter må bo i rimelig nærhet.
Dere har vært ganske anonyme de siste årene, hva blir annerledes i år?
– Vår satsing de siste årene har vært relativt beskjeden. På Gatebil har intensjonen vært å kjøre hele serien hvert år, men slik har det ikke helt blitt, delvis på grunn av tekniske problemer og delvis på grunn av jobb, sier Haavard.
Teamet klarte likevel å markere seg med en fjerdeplass sammenlagt i 2017.
– Denne sesongen blir forhåpentligvis enda bedre. Vi har bedre tid til å forberede oss og har en bil som nesten ikke ble brukt i 2019 og som er klar.
– Hva har dere gjort med bilen denne vinteren?
– Vi har i prinsippet ikke gjort noe med bilen ut over vanlig vedikehold siden 2004. Det er fordi vi har en Ex-Trans Am som er bygget av Deerhag Motorsport i 2001, forteller Haavard.
– Bilen ble kjørt av Simon Gregg i GT1 på Daytona og av Ron Fellows da han kjørte Trans-Am. Siden bilen er en såkalt “collector car”, er det begrenset hva vi kan gjøre med den uten å ødelege den. Den skal på et tidspunkt tilbake til USA og selges der.
Hva blir målet i 2020?
– Det har vært en voldsom utvikling i Gatebil Extreme de siste årene, spesielt i 2019. Da så vi mange flotte biler med mye motor og downforce, innleder Haavard
– Det er realistisk for oss å sikte oss inn blant de åtte beste sammenlagt når serien avsluttes. Vi har absolutt ikke den raskeste bilen, men satser på å kompensere med et erfarent team og driftsikkerhet.
– En annen kul greie er å komme foran Torgeir i Camaroen. Vi har, til tross for at han har over 300 hester mer enn meg, noenlunde like biler. Han har vært foran meg de to siste årene, det håper jeg å kunne gjøre noe med denne sesongen. Vi har hatt mange fine fighter og morsom kjøring, til tross for at vi har ligget bak de fire-fem raskeste bilene. Det er veldig moro, avslutter Haavard.
Om du tror du kan være den ekstra hjelpen teamet trenger denne sesongen, ta kontakt med Haavard Lien på e-post.
Følg Facebook-siden Cartech for å få med deg hva som skjer med teamet og bilen denne sesongen.
Disse kjører Gatebil Extreme 2020
– – – – – –
Publisert 22. mars 2020
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!
NEXT GATEBIL: