Fem av teamene i Gatebil Extreme deltok på testen for lisensierte biler på Rudskogen 2. juni. Noen kjørte knallfort, andre hadde litt tekniske problemer.
Tekst og foto: Arild Dyrkorn
Team Zyrus Engineering hadde hatt tre lukkede testdager med sin Lamborghini Huracan baserte Zyrus LP1200 på Rudskogen før dagens åpne test, der fire andre team fra Gatebil Extreme også deltok. Fredrik Sørlie hadde kjørt knallsterke 1.21,27 med bilen noen dager tidligere.
– Det var bra balanse i bilen da vi kjørte flere 1.21-runder sist lørdag. Men mye vil ha mer så vi begynte å eksperimentere litt med chassioppsettet i dag, og der bomma vi. Grepet i utgangen av svingene var mye dårligere og Fredrik snurra på steder han aldri har gjort før. I utgangen av slakteren ble det en liten tur i en dekkbarriere som resulterte i noen små skader i fronten. Det reparerer vi før neste test og går tilbake til innstillingene fra helga. Så tar vi det videre derfra på neste test, sier teamsjef Radni Molhampoor.
– Aeroen fungerer veldig bra, men i dag justerte vi fjærene for stivt og da ble den mekanisk overstyrt, sier testfører Fredrik Sørlie.
Det store målet for Zyrus Engineering er å få satt en knalltid på Nürburgring senere i år.
– Det er det som er viktig for businessen vi holder på med, sier Radni.
Vidar Frogner kjørte knallsterkt på slutten av 2019-sesongen, men vet at han må utvikle sin Porsche 911 enda mer å henge med på utviklingen i toppen av Gatebil Extreme. I vinter har de tatt frem noen ekstra aero-deler for mer downforce. Men de startet dagen med det gamle oppsettet.
– Vi prøvde å få av noe rattrust og kjørte veldig fort med en gang, smiler Frogner.
Han satte nemlig personlig rekord med en runde på 1.21,68 allerede på formiddagen. Den gamle var 1.22,36, satt på Porsche festivalen i fjor.
– Så prøvde vi litt ulike oppsett med de nye aero-delene, men det gikk ikke så bra. Hjulopphenget ble for mykt for det økede marktrykket.
– Öhlins får hjelpe oss med et nytt oppsett på fjærer og dempere, så prøver vi igjen senere.
Frogner håper på å se 1.20-tallet på Rudskogen i løpet av sesongen.
Mange har gledet seg lenge til å se Gatebil Extreme veteran Andreas Vaa sin nye Porsche 911 og nå dukket den endelig opp for sin aller første banetest.
– Det er en 996 Carrera Cup bil som er oppgradert med blant annet doble turboer. Utvendig er den bygget som en en 997 RSR, forteller Vaa.
Det har vært mange uventede utfordringer under prosjektets gang, men Vaa var ikke redd for å gi jernet på første test. Det var enormt skyv i bilen på langstrekka!
– Motoren har bremsa 820 hk og 850 Nm på 0,95 bar turbotrykk. I dag kjørte vi på cirka 1 bar. Men det er mye mer å gå på. – Vi har dirty tricks knapp, gliser Vaa.
911’en er naturlig nok veldig annerledes å kjøre enn hans gamle Supra. Den veier 200 kilo mindre og har helt annen vektfordeling.
– Nå kunne jeg tråkke på bremsen ved 100-metersmerket før svingen på slutten av langstrekka. Med supraen måtte vi bremse på 170 meter.
Men på chassinnstillingene er det mye å gå på, det blir hovedfokuset fremover for oljemagnaten fra Notodden.
Jan Øyvind Ruud har strekt opp sin Stealth B7 kraftig i vinter med blant annet nybygd motor og videreutviklet aero. Team RR gledet seg stort til denne testen! Vel ute på banen var lyden fra den Nascar-baserte motoren om mulig enda råere enn tidligere, men dessverre litt for høy. Det ble svartflagg for støy to ganger. Dermed var det bare å laste opp igjen og dra hjem for å jobbe videre med motoroppsettet.
Les mer om bilen til Ruud her.
I tillegg kjørte Alfred Bakken med Zyrus Engineering Lamborghini Huracan Super Trofeo og Lars Christian Stugaard med sin kompressormatede BMW E46 M3. Begge disse bilene er som tidligere og hovedfokuset var å få kjørt av litt rattrust.
Alle deltar selvsagt på Gatebil sitt korona-tilpasede festival på Rudskogen 10 til 12 juli og 28 til 30 august.
Flere bilder fra testdagen 2 juni:
– – – – – –