– UFATTELIG MANGE TIMER MED JOBB

Torsdag 10.01.2019: June Elise Marlén

– Så fort pedalen går i gulvet, forsvinner den som en liten rakett, sier Lasse Kjølby om bilen sin, en ombygd Golf 3 VR6 Turbo, godkjent av TÜV i Tyskland. Så vidt oss bekjent, er bilen den eneste av sitt slag i Norge med denne typen godkjenning, og som altså kjører på vanlige skilt på norske veier.

Her følger en liste over spec:

  • Helsmidd og vektbalansert 2.9 liter VR6 med Garrett GT35R T3 1.06 Billet turbo
  • 405 hk. og bortimot 550 nm.
  • Vannavkjølt intercooler med tank og pumpe i bagasjerom
  • 02m 6-trinns DRP girkasse fra R32 Golf 4
  • FX850 twin disc clutch fra Clutch Master

– R32-kassa er egentlig en firhjulstrekk-kasse, men denne har blitt gjort om så den kun er til forhjulstrekk, tilføyer Lasse.

– Inni kassa er det en LSD diff fra Peloquin. Denne sperrer ved et visst moment og låser begge framhjula, slik at launch blir veldig mye bedre, og man får en grei start ved et eventuelt drag race.

  • Drivaksler av sviktstål som er spesiallaget til bilen og skal tåle over 1.000 hk.
  • Vems v. 3.6 datasprut 
  • VW motorsport ledningsnett

– Jeg har har tatt vare på det gamle ledningsnettet, hvis bilen noen gang skulle bli satt i original stand igjen, påpeker Lasse.

– Men det kommer aldri til å skje i mitt eie.

  • Utelukkende AN koblinger fra Fittings of Norway
  • Calipere fra Porsche Cayenne med 6 stempler
  • 40 mm. spacere rundt hele bilen
  • Porsche Cup 17×8 felger
  • Supersport Black Evo coilovers
  • Lilla Powerflex fôringer i hele understellet
  • Dyser av typen Injector Dynamic på 1.000 kubikk, som blir matet av Bosch 044 pumpe
  • Race cat og lyddemper helt bakerst

– Denne bilen sparker godt fra når den først blir brukt, forsikrer Lasse.

Mange lurer imidlertid veldig på hvordan Lasse vant biltilsynets gunst og fikk skilt på doningen. Da smiler han bare og viser fram vognkortet. 

– Her står alt godkjent! Hver minste del er testet og godkjent av TÜV i Tyskland, alt fra motor og turbo til fôringer, skruer og inventar. Det betyr at jeg måtte ha med en liste over alle varnummer som er brukt. Her kommer man ingen vei med skruer fra den lokale jernvarebutikken. Alt må være VAG, forklarer Lasse.

– Og når TÜV har godkjent alt, da kan ikke biltilsynet her i Norge gjøre noe annet enn å stemple vognkortet.

(Foto: Privat)

Lasse er lidenskapelig opptatt av bilen sin, men forsiktig med å ta all æren for resultatet.

– Bilen kommer opprinnelig fra Sørumsand og er bygget av Kristian Pettersen. Dette var hans livsverk i 12 år, forteller Lasse, som selv kjøpte bilen i 2017. 

– Det jeg har gjort med bilen er bare småting i forhold til hva Pettersen har gjort, innrømmer han.

Det Lasse selv har gjort omfatter blant annet å bygge om kjølesystemet og sette in flere kjølevifter, lakkere om store deler av bilen og mappe om sprutet.

– Jeg hadde litt problemer med at den ikke ville gå på tomgang. Vi kjørte dynorun og sjekket datasprutet og fant til slutt noen små hull i mappet. Så da valgte jeg å få mappet den på nytt, sier Lasse.

– I tillegg er det ufattelig mange timer med småjobb som er lagt ned i prosjektet for å få hver minste lille detalj til å stemme:

(Alle foto: Privat)

Lasse kjøpte sin første Golf MK3  med 2.8 VR6 i ca. 2015: 

– Jeg ble helt forelsket i både lyden og utseendet. Jeg lette på nettet og fant mye informasjon på forum og diverse om flere som hadde bygget VR6 med turbo, og da bestemte jeg meg egentlig for å bygge om min egen Golf VR6 til turbo. 

Men på det tidspunktet jobbet Lasse så mye at å finne til til overs for å bygge om bilen slik han hadde tenkt, var helt umulig.

– Jeg satt hjemme en kveld og sjekket Facebook, og da kom jeg plutselig over denne Golfen som allerede var ferdig bygget, med turbo og et lass av gromme deler. Jeg sendte en PM og spurte om det var mulig og komme og se hva dette var for noe. Etter at vi hadde sjekket bilen sammen og jeg fikk sitte på en tur, så var jeg helt bestemt på at dette måtte jeg bare ha. Han fikk et bud av meg, og etter tre dager fikk jeg en bekreftelse på at jeg kunne komme og hente bilen.

Her har Lasse nettopp hentet den kjære bilen sin:

(Foto: Privat)

– Innvendig er det en ganske så original Golf 3 med skinninteriør og sort taktrekk. A/b/c-stoplene er trukket om med semsket skinn, og jeg har valgt Rattboss adapter og sportsratt for en mer sporstlig følelse. Ellers har jeg målere for brebåndslambda, oljetrykk, turbotrykk og bensintrykk. Disse har blitt felt inn og det ser meget pent ut, forsikrer Lasse.

– Jeg vurderer å stille den ut på Gatebil til sommeren. Det hadde jo vært gøy å prøvd den på banen en gang også, men det blir altså utstilling i første omgang.

Lasse Kjølby på Facebook

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018: