Mandag 14.01.2019: June Elise Marlén
Chriss Andre Amundsen kjøpte seg en 240 for konfirmasjonspengene sine i 2007. I 12 år har han jobbet med den, jevnt og trutt. Endelig begynner målet å nærme seg, og han ser frem til å ta bilen med seg på Gatebil til sommeren.
– Målet er å få bilen bremset til cirka 600 hester, røper Amundsen.
– Her er det så mye hjemmelaget, så jeg vil se hva bilen er god for før jeg bestemmer meg for akkurat hva den skal brukes til.
https://www.instagram.com/p/BsbYVKKnwAA/
Bilen er en Volvo 240 fra 1983 med 2,3 liter T5 motor fra V70. Bilen skulle egentlig være Amundsens bruksbil når han fikk lappen, men så «skled det litt ut», i følge 28-åringen.
– Jeg var heldig og fikk kjøpe en billig bruksbil fra svigers. 83-modellen endte opp som et byggeprosjekt:
Karosseriet har fullt bur fra tårn til tårn. Understellet består av rørramme fremme, laget av Scimec Motor, hjemmelagede coilovers og bakstilling fra Audi 90 Quattro, hvor det også kommer en diff fra BMW etter hvert. Bilen har forøvrig carbon tak, panser og bagasjelokk, Lexan ruter rundt hele, samt radiator og Meziere vannpumpe baki.
– Karosseriet er i all hovedsak ferdig nå, forteller Amundsen.
– I grove trekk gjenstår bare å koble opp datasprut til motoren, litt understell og bremsesystem, bensinsystem og så videre.
Specs på motor:
- Forsterket blokk
- Oppfrest veivhusventilasjon
- H-profil råder
- Portet topp
- 321 rustfritt grenrør og diffusor innsug fra Scimec Motor
- Sinter clutch
- Billet svinghjul
- Holset HX40 turbo
- Precision WG
- Precision 1200 dyser
- Nuke rail
- MaxxECU
- Rørgate fra JR Fab med Alphalocks klemmer
- Hjemmelaget intercoolertanker.
– Jeg kunne aldri drømt om å komme så langt, hadde det ikke vært for min tålmodige kjæreste, som respekterer hva det koster å drive med dette og hvor mye tid det faktisk tar, sier Amundsen.
– Jeg hadde heller ikke kommet langt uten god venner, som hjulpet til underveis. Vil spesielt nevne Dan Ove Rognstad, som har hjulpet meg med det meste når det kommer til karosseri. Er også veldig takknemlig for at jeg får lov å stå i den nybygde garasjen til min mor og stefar. Det er en drøm å sette sammen en “ny bil” når alt rundt er nytt!
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no