Kun to eksemplarer ble laget av Audi MTM-RS6 Avant Quattro på 90-tallet. Ett registrert eksemplar finnes fortsatt bevart. Bilen kommer til Gatebil på Våler i mai, direkte fra MTM i Tyskland.
Tekst: June Elise M. Sørensen
– MTM-RS6 ble produsert som en prototype hos MTM (Motoren Technik Mayer red. anm.) i Tyskland i 1993. Den ble aldri serieprodusert, bekrefter Arild Sølyst i Nork Prol. Norsk Prol er importør og distributør av Meguiars bilpleieprodukter, og sponsor av denne enestående bilen.
– Den skal være klar til utstilling på Gatebil på Våler og kommer til å stå på vår stand der, informerer Sølyst.
– Siden kommer vi til å ha den med på alle Gatebil events denne sesongen.
Kjempedårlig stand
Eier av bilen er 36 år gamle Linda Samslått, som fikk bilen i 2018.
– Jeg fikk bilen som del av en tilbakebetaling på et lån, presiserer Linda.
– Den var i kjempedårlig stand, og det forsto jeg at den hadde vært over mange år.
Linda selv innrømmer at hun ikke har så mye kunnskap om bil, men at hun etter hvert skjønte at det kunne lønne seg å koste på bilen noen kroner for å få den i stand igjen.
– Ja, jeg skjønte at den var spesiell og jeg måtte jo gjøre det beste ut av situasjonen, sier hun.
– Jeg har virkelig jobbet hardt for å få til dette økonomisk, for det koster vanvitig mye penger.
Enorm verdiøkning
Med hjelp fra gode venner fikk Linda tak i MTM i Tyskland, firmaet som bygde bilen i 1993. MTM tok også jobben med å restaurere bilen, som nå nærmer seg original stand.
Her er et bilde av Mayer foran bilen han bygde i 1993:
– Måler er å få den 100 prosent original, opplyser Sølyst, som jobber for å gjør bilen mer synlig igjen etter restaureringen.
Bilen forventes å være tilbake i Norge i løpet av mai. Da har Linda investert store summer i prosjektet. Nøyaktig hvor mye vil hun ikke ut med, men hun forventer en enorm verdiøkning.
Slik har bilen endret seg gjennom flere epoker:
– I tillegg til å være en prototype som ble produsert i kun to eksemplarer, har denne bilen produksjonsnummer 1, sier Sølyst.
– Den var dessuten den første Audi-modellen som ble TÜV-godkjent for å kjøre i over 300 kilometer i timen.
Fullstendig overhalt
– Bilen ble opprinnelig laget fra Audi S4 Avant, og vi har fått tak i de originale støpeformene til stylinga, opplyser Sørmo videre.
– I Tyskland er er hele motoren overhalt, samt begge differensialene og girkassa, all rust er fjernet og bilen er lakkert opp i originalfargen.
Her er den fullstendige lista over hva som er gjort med bilen:
- Overhalt motor, girkasse og differensialer og dempere bak
- Fikset baksete
- Skinntrukket rundt girstang
- Fikset sprekk i instrumentglasset
- Fikset karosseri
- Hellakkert nye felger
- Fikset bremser
Nå gjenstår bare montering.
På Gatebil i -97
Er du gammel Gatebil-gjenger og føler at det er noe kjent med denne bilen, kan vi opplyse om at den ble kjørt på treff i 1997, av Dahlbäck racing og Hans Dahlbäck. Hva som skjedde med bilen siden, vet vi ikke, før den altså endte opp hos Linda i Arendal.
Nå håper vi på en ny æra for bilen. og du kan glede deg til å se den på Gatebil-treff gjennom hele sesongen.
Spec. Audi MTM-RS6 Prototype:
Motor: 2.2 liter 20v turbo
Effekt: 420 hk.
Drivverk: S4 Quattro
Chassis/bremser: Originalt s4 Avant Quattro chassis, S6 originale bremser foran, S4 originale bremser bak
Innvendig: Orginal S4
Body: MTM-RS6
Hjul: 18″ Bugatti EB110 senterbolt
Sponsorer/takk til: Meguiars Norway/Norsk Prol, Introduction AS, MTM Motoren Technik Mayer, Frank Ronny Thomsen, Kjetil Thorsnæs, Steffen Burczyk og Aslak Goderstad.
Mer informasjon om prosjektet finner du på Facebook:
The Original Audi MTM-RS6 Avant Quattro
NB! Bilder av den ferdig restaurerte bilen kommer på Gatebil.no så snart bilen er tilbake i Norge.
Publisert 7. mars 2020
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!
NEXT GATEBIL: