Husker du Steinar Thyholdt og hans hjemmebygde Lamborghini Aventador, som Gatebil skrev om i januar i fjor? Klokken 21.30 i kveld gjester Steinar og bilen Asgeir Borgemoen og Garasjen på bilkanalen Auto Motor Sport TV.
Tekst: June Elise M. Sørensen
– Det stemmer, bekrefter Steinar.
– Det er jo kjempemorsomt, og jeg setter også pris på å kunne dele galskapen og lidenskapen rundt det å bygge bil.
Her kan du se teaseren til episoden:
https://www.facebook.com/GarasjenTV/videos/896376694177416/
– Hvordan går det med prosjektet?
– Det har skjedd veldig mye i prosjektet siden sist vi snakket sammen, sier Steinar.
– Rammekonstruksjonen er ferdig, for- og bakstilling likeså. Egenprodusert forstilling er vel det mest spesielle når vi snakker om chassis. Chassiset er ferdig godkjent av SFOOR og jeg har fått mine egne initialer bakt inn i chassisnummeret, bare det er helt unikt!
Ferdig coatet ramme:
– Hvor er du i byggeprosessen i dag?
– Nå er jeg helt i sluttfasen, så det var gøy å få Garasjen på besøk. Karosseriet er på plass, drivlinje oppe og går og alt av selvdesignet glass er ferdig, for å nevne noe.
Her er motoren:
– Hvem andre har bidratt i prosjektet?
– Jeg har vært så heldig å få lov til å vandre rundt i Aunes karosseri sin lastebilfabrikk for å finne emner, noe som har hjulpet meg godt på vei. Mange privatpersoner har også vært involvert, samt en del firmaer. Men, når det er sagt, stort sett alt av deler er produsert i garasjen av meg selv. Det er en formidabel jobb, og alt er dokumentert, forklarer Steinar engasjert.
– Sikkens og Trøndelag bilskadesenter med Ola Uthus i spissen skal lakkere bilen i Lamborghinis egen farge “Balloon White Pearl”, etter min mening en majestetisk, tidløs farge. Detaljer, motor og bagasjerom blir lakkert i en egenmikset sort farge.
Her er karosseriet ferdig grunnet:
– Innvendig, da?
– Innvendig blir bilen trukket med sort og hvitt skinn og et fireveis strekkbart stoff som ligner litt på tova ull, sier Steinar.
– Fargen er sølvgrå og materialet har i tillegg en utrolig støydempende effekt i tillegg til støydempingen fra Innotec.
Instrumentpanel har Steinar også laget selv:
Steinar passerte nettopp 5.000 arbeidstimer på prosjektet, i tillegg mener han å ha brukt like mye i planlegging og dokumentering.
– Ja, veien har vært lang, men jeg håper å ferdigstille og få registrert bilen i løpet av året og at den kan være presentabel senest våren 2021.
– Hvordan er engasjementet rundt prosjektet?
– Prosjektet har fått mye oppmerksomhet i media og det er rundt 250 tusen verden over som følger bilbyggingen, opplyser Steinar.
– Jeg har også vært med på flere events, blant annet Raceworz og en bilutstilling på Stjørdal. Dessuten har jeg holdt foredrag på bilskolenes årlige samling i Trøndelag, for å gi elevene input på at mulighetene ligger foran dem og kanskje motivere litt ved å vise min egen lidenskap for å bygge og konstruere.
– Hva gjenstår nå?
– Nå er det sluttkontrollen som gjenstår. Den består av utvidet EU-kontroll og prøvekjøring av SFOOR avd. Statens vegvesen. Vi har allerede testkjørt en del på Lånkebanen og Værnes flystasjon, både sommer- og vinterstid, så det tror jeg skal gå bra, humrer Steinar.
– Bilen kommer nok til å dukke opp i flere forskjellige sammenhenger fremover, både av egen interesse og på sponsorstands, informerer Steinar.
– ENI er på plass som en viktig sponsor, andre store sponsorer har også vist interesse, siden byggeprosjektet er så spesielt og, ikke minst, at lidenskapen for bygging og kreativitet er unik. Min oppgave er jo å oppfordre folk til å fortsette å realisere drømmene sine, uansett om de er store eller små.
Episoden av Garasjen med Steinar og Lamboen kan du også se på stream allerede nå.
– – – – – –
Publisert 15. juni 2020
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!
NEXT GATEBIL: