VISER MUSKLER PÅ GATEBIL I JULI

Team RR, med Jan Øivind Ruud bak rattet, har i flere sesonger kjempet i toppen i Gatebil Extreme. I vinter har bilen fått en total makeover. Forrige uke testet bilen på Gardermoen, og alt tyder på at Ruud vil markere seg sterkt allerede på Gatebil i juli.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Foto: Tom Erik Rolfson

Det har vært knyttet stor spenning til Jan Øyvind Ruuds Stealth B7, etter at det i fjor høst ble meldt om en større ombygging før sesongen 2020. Nå har Ruud’en kommet ut av garasjen, og Stealth’en likeså, og begge var på Gardermoen tirsdag forrige uke, for å testkjøre nybygget, sammen med flere fra Team RR.

Motoren er bygget av Anders Ringstad, motorunikumet fra Båstad, som også har bremset den til 813 hester.

– Bilen har nå et kjempe register, sier Jan Øivind Ruud, som var svært fornøyd etter første test.

– Ja, vi var godt fornøyde med testen, og spesielt hvordan girkassen og elektronikken fungerte sammen, som ble justert av Andreas Solli. Solli var forøvrig også pilot denne dagen, fortsetter Ruud, som tester videre på Rudskogen i dag, 2. juni. I juli skal alt være klart til kjøring i Gatebil Extreme!

Bilen har oppgradert aero fra Elite Projects i Sverige, ECU Master fra KSR og Smart Dash levert av Situne, i følge Ruud.

Slik så det ut når bilen testet på Gardermoen:

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information

Det er lagt ned 1.430 arbeidstimer fra oktober 2019 og frem til i dag, for å gi den gamle Stealth’en nytt liv.

– Det stemmer, den har virkelig fått nye krefter, og et helt nytt design. Sjåføren har også spisset albuene litt ekstra, sier en tent Ruud, som ser frem til å få testet mot de andre gutta i Extreme-feltet når Gatebil arrangeres for første gang denne sesongen på Rudskogen i juli.

– Sesongen 2020 vil være et fint testår, som vi håper vil gi oss gode svar på de endringene og forbedringene som er gjort, avslutter Ruud.

Her er utvalgte bilder fra byggebloggen:

SPEC. TEAM RR STEALTH B7 V2.0:

Motor: Nascar 5,7 l. hel alu. motor, titan eksos fra Klerud motorsport, ECU master datasprut by KSR AS, Smart Dash by Situne AS

Effekt: 813 hk, max. rpm 9.200, bremset med Fuse fuel ignitor 114

Drivverk: Hewland sekstrinns sekvensiell girkasse, nye superdrivaksler levert av Uni Kardang Service

Body: Karosseri reparert og lakkert av Zyrus Engineering,  aero og CFD test by Elite Projects /Robin Jonasson, protection film til ruter levert av Clear Plex Norge, folie og design fra Basic montasje

Ellers: Alt nytt el-anlegg er oppdatert, bilen er lettet

Takk til: Alle samarbeidspartnere og sponsorer

Foruten Jan Øivind Ruud består Team RR av Andreas Solli, Daniel Løvlien, Henning Hottran, Jørn Hansen og Kristine Ruud. Om du vil følge teamet på sosiale medier, kan du klikke deg inn her:

Team RR på Facebook

@teamrrstealth på Instagram

Teambilde fra 2019:

– – – – – –

Publisert 30. mai 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: