4 X THORSEN I EXTREME

Onsdag 08.05.2019: June Elise Marlén

Tre brødre pluss en sønn/nevø; Erlend, Frode, Ørjan og Ruben, alle stiller de til start i Extreme denne sesongen.

Ørjan er kanskje den vi kjenner best til fra før. Han har deltatt på alle Gatebiltreff siden 2001, med unntak av enkelte treff på Mantorp. Fra 2007 til 2014 kjørte han i Extreme med en rød Audi S2, han har en bestetid på 0:58,4 på Våler og 1:30.2 på Rudskogen:

Nå bygger han en Audi S1. Målet er å få den såpass ferdig at den kan testes på Mantorp i september.

Hjemmebygd

Alle de fire Thorsen-gutta kjører hjemmebygde biler:

Erlend har kjørt frikjøring på Gatebil i flere år. Han deltar i Extreme for første gang i år med en Ford Escort Cosworth (Gruppe A).

Basic spec:

  • Bil: Ford Escort Cosworth GpA
  • Årsmodell: 1993
  • Motor: Cosworth YB 2.0
  • Effekt: Ca. 600 hk.
  • Drivverk: Sekvensiell kasse
  • Chassis/bremser: GAZ Gold dempere, Brembo calipere, 330 mm. skiver.
  • Innvendig: Siste gen. GpA spec. på bur og Sparco stoler.
  • Body: Escort WRC kit
  • Hjul: OZ Racing felger med 250/64-18 slicks

Frode har tidligere kjørt Extreme med en Porsche 996 GT3 Cup, men kjører i år en Ginetta G50.

Basic spec:

  • Bil: Ginetta G50
  • Årsmodell: 2008
  • Motor: Ford Duratec V6 3.5 l.
  • Effekt: 340 hk.
  • Drivverk: Quaife sekvensiell kasse
  • Chassis/bremser: AP Racing
  • Innvendig: Fullbur, racingstoler og -seler
  • Body: Glassfiber
  • Hjul: 10 x 18 250/65-18

Ruben har deltatt i Extreme med flere ulike typer biler, men kjører i år en Audi S2 som han først fikk på bane i fjor. Ruben har en bestetid på Rudskogen på 1:29.6 med denne bilen og satser alt på å komme ned på 1:28 i år:

Basic spec:

  • Bil: Audi S2
  • Årsmodell: 1992
  • Motor: Audi 5 cyl. 2.5 l. full mekanisk tørrsumpmotor. Turbo: Garrett GTX3584RS.
  • Effekt: 750-850 hjulhester, avhengig av ladetrykk.
  • Drivverk: 6-trinns RS4 girkasse

Så gjenstår det å se om Ørjan får tid til å ferdigstille sitt byggeprosjekt i god nok tid til å få testet som planlagt på Mantorp i september. Foreløpig ser det slik ut:

Basic spec:

  • Bil: Audi S1
  • Årsmodell: 1985
  • Motor: 2,5 l.
  • Effekt: Ca. 800 hk.
  • Drivverk: Gripper diff. front og bak, sekvensiell girkasse, KW coilovers
  • Chassis/bremser: AK motorsport treverser og bærebroer, Brembo 330 bremser foran og bak
  • Innvendig: Gruppe B spec. på bur, Sparco stoler, seler og ratt
  • Body: S1 E2 body kit fra Cool-Wheels
  • Hjul: OZ 12 x 18

Intern konkurranse

Thorsen-gjengen kommer fra Husnes, en liten plass på Vestlandet, omtrent midt mellom Bergen og Stavanger. Selv om plassen er liten, er det et bra miljø her for alle bilentusiaster. I Thorsen-familien er det flere som tilhører dette miljøet, blant annet Ørjans to brødre, Erlend og Frode, og også sønnene, Ruben, Casper og Werner. Casper og Werner har valgt å satse på drifting, mens resten av gjengen er dedikerte i racing-sporten, og samtlige har fått innpass i Extreme.

– Det er klart det blir en intern konkurranse mellom oss i teamet, i tillegg til at vi også gjerne vil gjøre det bra i serien, men vi står jo på for hverandre og ønsker at alle skal ha et så godt utgangspunkt som mulig før start, forklarer Ørjan, som, i tillegg til å bygge sin egen bil, også skrur litt for alle sønnene og også for brødrene sine, når det trengs:

– Det er vel sikkert derfor min bil ikke er ferdig enda, fleiper han.

– Og det er sikkert min feil at de alle driver på med dette også.

Helt oppslukt

Ørjan var nemlig den som først fikk den voldsomme interessen for motorsport, og som siden altså har ført den over på resten av familien.

– Det har tydeligvis vært veldig smittsomt i denne familien, og man blir helt oppslukt, bekrefter Erlend.

Det innebærer at når det kommer nye tilskudd i Thorsen-familien, så skal også de inkluderes i den altoppslukende motorsportinteressen. Her er Erlends seks år gamle sønn Kristoffer (til venstre), som allerede er en aktiv gokart-sjåfør, og Rubens sønn Theo (til høyre) som bare er to år gammel, men som er med som mini-mekaniker:

– Det som gjør det så innmari gøy å bygge bil, er jo lengselen etter å få den på banen, fortsetter Ørjan.

– Vi skrur og jobber gjennom hele vinteren, så det er spennende å se resultatet av det man selv har satt sammen.

Fem biler på Våler

Bil, bilbygging og Gatebil betyr mye for Thorsen-familien, og når det er treff er hele familien med, også samboere og barn.

– Vi er en svært sammensveiset gjeng, der all tid går til motorsport og familie, som ofte er to sider av samme sak, forklarer Erlend.

– Stemningen er god, men det er travelt. Vi har ingen mekanikere eller hjelpere, så vi gjør alt selv, legger Ørjan til.

Mandag forrige uke var gjengen på Våler og gjennomførte årets første test.

– Det gikk greit. Det er jo alltid noe som må gjøres, så det var greit å få testet litt, men vi er klare og stiller med fem biler på Våler, tre i Extreme og to i drifting/frikjøring.

Alle sponsorer:

TM anlegg, Kvinnherad maskin, Sandvoll entrepenør, Husnes pit-stop, Dyno performance/Raimond Nordnes, Thorsen bil, Husnes Røyr, MH bygg, Husnes Trafikkskule, Invia, Metro Reklame. Thorsen Bil, AK Anlegg, Opsanger hage og anlegg AS, MH bygg, Sverre ELS tuning og ENI.

Gutta retter i tillegg en stor takk til tålmodige samboere, kompiser og alle som hjelper til. Ruben retter også et stor takk til pappa Ørjan.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.noeller bw@gatebil.no

Gatebils hovedpartner 2018: