Pål Ivar’s 762jz blir klar til Gatebil 2020!

De fleste 740’er ender opp som rånebiler og senere avskiltet. Det er som regel siste stopp. Men de heldigste å får noen ekstra mil som jordebiler. Da er alt håp ute. Men sånn gikk det ikke med Volvo’n til Pål Ivar Frigstad.

Da Gatebil hørte rykter om prosjektet dro vi på garasjebesøk for å sjekke ut bilen Pål Ivar har som mål skal være ferdig til Gatebil i 2020. Vi laget også en film du kan se lengre ned i artikkelen.

Du sier at bilen har vært både rånebil og jordebil, men det er vel uansett ikke mye igjen av den originale Volvo’n?

– He he, nei det er sant. Det er vel omtrent bare torpedoveggen og takstolper. Og litt annet blekk her og der. Og faktisk lufteventilene i dashbordet. Resten er byttet eller bygget om.

Video laget av Davnic Solberg

Besøk Gatebil sin Youtube-kanal

Pål Ivar var 18 år da han kjøpte bilen i 2009. Originalt en 740 GLE fra 1988 komplett ombygget til 740 Turbo Intercooler.

– Det var mye som måtte fikses, men det var ett godt utgangspunkt. Jeg brukte omtrent ett år på få den EU-godkjent, inkludert godkjenning av turbomotoren. Jeg kunne absolutt ingen ting om bilmekking, så jeg måtte lære alt. Og jeg hadde ikke sånn fint verksted som nå, men en mørk, trang og kald garasje.

– Året etter bygde jeg om motoren fra B230ET til B230FK. FK-motoren har bl.a. lavere komp og sterkere råder, så den tåler høyere turbotrykk. Jeg monterte større turbo og såkalt «300-oppsett». Jeg syntes den gikk bra, og planen var å kjøre med den på Gatebil. Men kom aldri så langt, det ble bare mekking. Bilen fusket, så jeg skrudde 3 døgn i strekk for å rekke Gatebil uten å finne feilen. Så måtte med tungt hjerte reise uten bil. Og da jeg kom hjem fant jeg feilen med en gang, det var bare å bytte rundt på to slanger.

Uffda! Men alle som har mekket litt bil har opplevd at noen ganger kan det være vanskelig å finne de enkleste feil. Hva skjedde videre?

– I 2012 kom jeg meg endelig på Gatebil med bilen, og da fungerte bilen mye bedre med nytt oppsett med datasprut. Jeg fikk kjørt for første gang på bane og det var dritgøy! Jeg hadde bygget om motoren med smidd innmat og masse bra deler. Året etter ble det ny girkasse, større bremser, coilovers, og ombygging av forstilling for mer styrevinkel. Pluss ribbet innvendig, montering av bøtteseter og 4-punkts seler. Og bilen ble enda mer gøy å kjøre.

Alt dette fikk du kanskje ikke godkjent, så Volvo’n var vel da ikke lengre noen bil for vanlig vei?

– Nei, da hadde det utviklet seg mot ren banebil. Og det var deilig. For da kunne jeg tenke friere for hva som kunne gjøres med bilen. Men jeg ville holde meg til de tekniske reglene for driftingbiler. For jeg hadde fått lyst til å kjøre løp. Flere kompiser kjørte drifting og jeg var ofte med som mekaniker på løp. Ikke bare sladde på frikjøring.

– Samme kveld jeg kom fra Gatebil Rudskogen høsten 2013 gikk jeg i gang med å ribbe bilen. Jeg skulle bygge verdens råeste Volvo 740 til Gatebil med drifting lisens. Og siden den gang har jeg ikke kjørt en meter.

Men etter 7 år er det vel nå nærmere enn noen gang!

– Ja, målet er å være ferdig til å kjøre på Gatebil i 2020. Men det har tatt tid. Prosjektet sto også stille i omtrent 3 år. For i mellomtiden ble jeg pappa, og jeg har bygget nytt verksted. Og i 2018 kjørte jeg Norgescupen i drifting med reservebilen til Simen Olsen, en 4-dørs Nissan Skyline R34. Det var dritgøy og jeg fikk flere pokaler. Jeg fikk også masse ny inspirasjon til å fullføre min egen bil, men fant ingen ekstra tid i en så hektisk sesong.

– Bilen ble som sagt helt ribbet, fikk bur og rørramme foran og bak. Karosseriet ble sandblåst og sømsveiset, og veldig mye ble bygget om. Den har nå fått Supra-motor, sekvensiell girkasse, og masse bra deler. Og veldig mye har blitt spesiallaget, så maken bil finnes det garantert ingen av i verden. Men sånn er det jo med mange som bygger bil for Gatebil. Folk gjør sine egne greier, så på Gatebil er det utrolig mange unike biler med mye bra løsninger. Dette blir en av de bilene, som representerer ekte lidenskap, med mye følelser og stolthet bak hver minste skrue. Ekte Gatebil spirit.

– Ellers har det gått mye tid til å lage karosserideler i glassfiber. Både for å spare vekt, men også for at det skal være raskt å bytte om noe blir ødelagt. Ikke minst frontfangeren som originalt er i 6 deler. Her har vi fått laget form og støpt alt i en del. Skjermer har fått hjulbuer fra BMW E46, som jeg syntes er mye finere enn de litt firkantede originale. Jeg liker heller ikke sånne poppa universalbreddere. Jeg har også bygget om bilen til 2 dører, så bakskjermene er faktisk over 2 meter lange.

– Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har brukt. Sikkert flere tusen. Det meste har jo blitt bygget om flere ganger. Underveis har jeg fått nye ideer, eller oppdaget at ting kunne gjøres bedre. I tillegg har jo reglene for driftingbiler blitt endret flere ganger etter jeg startet. For eksempel brukte jeg masse tid på å lage form til å støpe tak i glassfiber. Jeg kjøpte til og med en delebil for å ha et fint tak uten bulker og uten soltak for å lage støpeform. Også ble glassfibertak forbudt. Da var det bare å bygge tilbake til stål, og til dette trengte jeg enda en delebil. Og sånt blir det jo timer av.

Dette ser ut til å bli utrolig bra Pål Ivar! Hva gjenstår nå før bilen er helt klar for første tur?

– Det meste av deler er i hus, mangler noen spesialdeler fra Sverige og USA med lang leveringstid, pluss noen deler er flere måneder forsinket. Ellers er det stort sett skruing og tilpassing av de siste bitene som gjenstår. Pluss noe småtteri som må lages. Også er det lakkering av absolutt alt, alle deler skal enten fargebehandles, kromatiseres eller pusses/poleres før det monteres. Må lage alt av slanger samt fullføre ett avansert motorsport ledningsnett samt bygge ferdig motoren. Montering. Bremsing hos RFS. Foliering.

Du forteller i videoen at du ønsker sponsorer. Om noen er kjappe kan de kanskje få være med på laget??

– Ja, det er alltid plass til sponsorer, eller samarbeidspartnere som jeg kaller det. For det er jo ett samarbeid, hvor vi vil gi mye tilbake. Denne bilen er så grom og spesiell at her vil det være store muligheter for god synlighet. Ting har jo blitt dyrt. Men jeg er sikker på at kvalitetsdeler er billigst i lengden. For her blir det ikke spart på noe. Så er det noen firmaer som leser dette og har lyst til å være med på ett spennende prosjekt, er det bare å ta kontakt. Ring meg når som helst på 48 36 82 86 eller send en mail til frigstadtrading@outlook.com for en hyggelig prat! Lidenskapen rundt bilbygging og ikke minst bilsporten er stor, og jeg har mange ideer til ting jeg vil gjøre, men som deltidsstudent er det vanskelig å samle midler! Bilen skal kjøres hardt på både Gatebil og andre arrangementer, og vil garantert bli lagt merke til, den får en helt unik dekor som blir designet av Vinyl Madness i talende øyeblikk. Jeg har sagt jeg må ha god plass til sponsorlogoer, he he.

TEKNISK INFO:

BIL: Volvo 740 GLE, 1988 modell. Nå omdøpt til Volyota 762jz  (Volvo med Toyota hjerte + 7 serie, 6 sylindere Supra-motor og 2 dører). Sjekk taggene #volyota762jz og #badvolvo på Instagram.

KAROSSERI: Sandblåst og sømsveist, “WRC” støttebukker, rør-ramme foran og bak, luftinntak trakt i taket, “WRC” veltebur. Glassfiber custom frontfanger (bygget om til en del. Er 6 deler originalt), glassfiber panser, Glassfiber custom lyktedeksler, Glassfiber custom skjermer foran og bak med BMW E46 hjulbuer. Glassfiber dører, koffertlokk og bakplate. Karbon speil, Lexan vinduer med UV beskyttelse, sliders i vinduer foran og Naca ducter bak.

INNVENDIG: Glassfiber dashbord (skal flockes) og Glassfiber dørpaneler. Tilton stående pedalboks med elektrisk gasspedal, Tilton bremseventil, Line lock, Woodward custom rattaksel, Sparco ratt, stoler og 6 punkt seler, ASD motorsport reversert håndbrekk, ECU master ADU-7 dashlogger, MaxxECU pdm system, Sparco brannslukker system, Elektrisk hovedstrømsbryter, stor Flexalite radiator og vifter bak, Custom fuel cell med innebygd catch tank og pumpe. Elektrisk servopumpe i kasse. Custom batterikasse.

MOTOR OG DRIVVERK: 3-liter rekkesekser fra Toyota Supra, såkalt 2JZ-GTE. Bygd av Widmer Motor. Wiseco stempler med oversize kryssbolt, Eagle h profil råder, oppgradert oljepumpe, Porta topplokk med større ventiler, RFS spec stage 3 Kelford kammer, Custom ventilfjærer, Shimless buckets, Gates reg reim, Titan kammdrev, Billett regreim strammer, ARP bolter på alt, Mechamn race dynamo med custom feste, egenlaget vann, oljekjøling og oljeånding, Fluiddyne oljekjøler, Garett custom intercooler med custom tanker. Spesiallaget dobbel plenum innsug med trakter (one of!). Chevy LS7 elektrisk spjeld, 2200cc dyser, MaxxECU race, Custom turbomanifold, Precision 6870 gen2 turbo, Tial 60mm wastegate, 5″ eksos til bakaksel, 4″ helt bakerst, Tial 50mm dumpventil, Aeromotive fuel pumpe, filter og regulator, Nuke vakuumstasjon, OS Giken 3 plata clutch. Sellholm MPG HD2 sekvensiell girkasse, GKN mellomaksel , Sellholm 31 spline custom 2-veis diff, Sellholm 31 spline flytende stikkaksler.

UNDERSTELL, BREMSER OG HJUL: Kraftig four-link oppsett til bakaksel, Sellholm wattlink, Sellholm knivstag bak (skal bygge foran også), Justerbare coilovers foran og bak, Droppet spindel foran, MKM bærearmer, Mercedes elektrisk servopumpe, Sellholm rallycross tannstang med kort utveksling, 330mm skiver foran og bak med 6 stempla XYZ kalliper foran og doble 4 stemplet fra Volvo S60R bak. Felger: North D-004 i 18×11″ bak, 17×8,5″ foran.

LAKK OG DESIGN: ikke bestemt, blir laget as we speak

SPONSORER: Ditt firma kanskje? Ta kontakt på 48 36 82 86 / frigstadtrading@outlook.com. Ellers en stor takk til alle bidrag fra pappa, Rørlegger Morten Svingen AS og firmaet mitt Frigstad Trading AS. All teknisk support og gode priser på deler fra RFS Performance, Widmer Motor, Grimstad Chiptuning, Pluto Performance , TS Plast AS og Turbofun.

INSTAGRAM: Instagram.com/frigstadracing
FACEBOOK: Facebook.com/FrigstadRacing

#volyota762jz #badvolvo

Video laget av Davnic Solberg

ANDRE GROMME VOLVO’ER:

‘Fixen’ sin 242 med 2,5 turbofemmer

240 Turbo GpA

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

– – – – – –

NESTE GATEBIL: