Fra 2012 til 2015 sanket Petter drøssevis av pokaler på Gatebil og andre treff og utstillinger med sin knalltøffe strøkne 1984-modell Toyota Corolla AE86 GTS. Siden har bilen stått i garasjen. Vi rakk akkurat å knipse noen bilder før den skulle ribbes ned og bygges om på nytt – tilbake til nesten originalt.
LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.
Petter Hongseth kommer fra Åros i Røyken og er bilmekaniker hos Toyota Asker og Bærum. Han er hekta på gamle sports-Toyota’er, og en Corolla som denne hadde stått høyt på ønskelista lenge.
– Jeg så masse på gamle Japanske drifting-filmer på Youtube hvor det er mange Corolla AE86’er, og jeg syntes disse var grisetøffe. Det er noe med den firkantede formen og retro-looken som gjør den helt spesiell. Toyota Corolla GTS er derimot ganske sjelden her i Norge. GTS ble ikke solgt her som ny, og kun et fåtall biler er bruktimportert. Denne kom til Norge med et flyttelass fra Finland i år 2000.
– Jeg kjøpte bilen i 2005. Den var helt ribbet og det fulgte med et lass med deler. To kompiser fra Ski hadde planer om å bygge den om til driftingbil, men prosjektet strandet og havnet på Finn.no. Der lå den lenge, og jeg vurderte flere ganger å kjøpe bilen, men var egentlig ikke klar for et så omfattende prosjekt. Men plutselig fikk jeg nærmest panikk for at sjansen skulle glippe for å få tak på en slik bil – en sånn mulighet kunne jeg ikke la gå.
– Planen var å bygge en bane/ drifting-bil, som kompisene fra Ski hadde startet på. Men etter hvert som bilen nærmet seg ferdig, orket jeg ikke tanken på å kanskje få den dratt ut av ei sandfelle. Jeg hadde tross alt holdt på med bilen i hele 7 år, og lagt ned mye jobb i å få det ting ganske strøkent. Så med unntak av et par testrunder på banen og litt kjøring med prøveskilt, har bilen kun blitt brukt til utstillinger. Og nå skal jeg altså bygge den tilbake til å være mer som original.
LINK: Sjekk ut Gatebil datoer for 2017.
Utvendig har bilen skjermutbyggere som bredder 10 cm på hver side, pluss sideskjørt, frontspoiler og bakspoiler. Bilen er originalt rød, men Petter har brukt en litt skarpere rød-farge pluss klarlakk. Sort på nedre del er originalt på bilen men selvsagt også lakkert på nytt.
– Bilen var 97 prosent rustfri når jeg kjøpte den, forteller Petter. – Det ble allikevel mye sveising for at alt skulle bli så bra som jeg ønsket, og å sveise hadde jeg ikke mye greie på før jeg startet. Jeg jobber som vanlig bilmekaniker og driver mest med ren skruing. Men nå fikser jeg det meste og syntes særlig det er ekstra gøy å lage nye deler til karosseriet. F.eks. som de nye hjulhusene som måtte tilpasses skjermutbyggerne og gi best mulig plass til hjula. Ellers har jeg kjøpt massevis av nye deler, eller fikset opp til ny stand ting jeg ikke fikk tak i. Noe har jeg skaffet mellom Toyota her i Norge, mens mye er kjøpt på Ebay. Lampene bak fikk jeg ikke tak i nye. Men de originale ble veldig fine ved å rubbe og polere glassene.
– Felgene er jeg godt fornøyd med! Jeg syntes de kler bilen veldig bra, sier Petter. – De er 3-delte og spesialbestilte fra IMAGE. Felg-ringene er høyglanspolert rustfritt stål, og senter er maskinert aluminium. Størrelsen er 9×15-tommer både foran og bak, men med forskjellig innpress. Dekkene er Toyo Proxes i 215/45.
Originalt har bilen en 1,6-liters 16 ventilert twin-cam på 125 hester, men Petter har byttet til en 4A-GE ‘Black top’. Den er også på 1,6 liter, men har en 20-ventilert topp og 4- spjelds innsug. Petter har sjekket over motoren og byttet alt av lagre og pakninger, men ellers beholdt den original. Åpne KN luftfilter og rustfritt grenrør måtte selvsagt på plass, og naturligvis måtte det se like strøkent ut i motorrommet som ellers på bilen. Effekten på omtrent 170 hester gir den lette bilen et bra drag, men Petter var innom tanken på en turbomotor med mye mer effekt, men kom frem til at dette ville ødelegge mye av “sjela” i bilen. En Toyota Corolla AE86 skal puste selv syntes Petter! Merk forresten en detalj som et ekstra radiator-lokk på det ene kjølerøret. Dette er montert for å lettere fjerne alle luft fra kjølesystemet for maksimalt god kjøling. Radiatoren har i tillegg to vifter. En termostatstyrt og en som styres med bryter.
Bilen er bygget for banekjøring med alt som trengs av sikkerhetsutstyr. Buret har Petter sveiset selv, og OMP racingseter og 6-punkts belter er kjøpt av Kollevold Rallyimport i Lier. Dørtrekkene er i utgangspunktet originale, men sammen med det originale dashbordet er de flocket og har fått innfelte carbon plate. Ganske stilig! Petter sin farfar sitt gamle lærbelte er brukt som dørhåndtak. Med fjerning av asfaltmatter pluss alt annet av isolasjon, tectyl, tepper og annet, er bilen strippet for ca. 100 kilo. Med ekstra vekt av buret, pluss ekstra punktsveising av hele karosseriet, veier bilen i følge Petter nå kun 950 kilo.
Bilen er like strøken bak som ellers. Hjulbrønn har Petter kappet bort og sveiset igjen for et flatt gulv. En 40-liters fuel cell racing bensintank, bensinpumper, filtere, batteri og spylertank fyller det meste av plassen. Alt av bensinslager er stål-omspunnede med AN koblinger.
Også under er det tydelig at bilen er bygget for banekjøring, for uniballs innfestinger gir dårlig komfort på en gatebil. Coilover demperne fra KYB har Petter bygget om og montert stive Eibach racing fjører, og både foran og bak er det kraftige Whiteline stabstag. 4-stemplede kalippere og 32 x 288 mm bremseskiver er fra Willwood, mens de originale kalipperene bak er overhalt og har slissa og borra skiver fra EBC. Styringa har fått endret utveksling til 2,5 runder fra side til side.
Omtrent 50 mil har Petter kjørt med bilen etter at den var ferdig i 2012. – Planen var å få bilen registrert, men jeg la aldri ned noe stor jobb med å få dette til, forteller Petter – Jeg skjønte at det ville bli vanskelig med buret. Nå blir det derfor ut med bur og inn med interiør, pluss kanskje litt forandringer i hjulopphenget for å gjøre den litt mer komfortabel. Så skal skilter på og bilen brukes.
Selv om Corollan skal gjøres om til gatebil har ikke Petter gitt opp planen om en grom banebil, for i verkstedet står et nytt prosjekt klar for bygging. – Dette blir en ren racingbil forteller Petter. – Og selv om jeg kommer til å være nøye på at ting blir ganske strøkent, garanterer jeg at den skal brukes – hardt. Bilen er en 1995 Toyota Celica GT4 som har firehjulstrekk og originalt en 2-liters turbomotor på 225 hester. Denne blir mye mer brutal og tilpasset både Gatebil Extreme og GT-klassen i NM i baneracing. Jeg satser derimot på å ikke bruke 7 år som var tiden det gikk før jeg ble ferdig med Corolla’n, men ting koster mye penger og ikke minst må jeg ha tid, for jeg hat 1000 ting å gjøre, sier Petter. – Planen er uansett å forsøke å ha den nye bilen klar til 2018.
Petter ble super-kjendis i Gatebil-miljøet etter å ha vunnet massevis av pokaler i flere forskjellige klasser på utstillingen på mange Gatebil-festivaler fra 2012 til 2015. Både i klassen for Toyota, retro, felger og finish.
Petter jobber fortsatt som bilmekaniker på Toyota, men har i tillegg startet eget firma hvor han bruker erfaringene fra bl.a. denne bilen til å hjelpe andre. Petter tar på seg alt fra service og overhalling av motor, gir, bremser og hjuloppheng, til det meste av sveising og karosseri-fiksing. Fortrinnsvis på typiske entusiastbiler, og selvsagt aller helst på Toyota. Vil du komme i kontakt med Petter finner du han ved å søke ‘Street Car Garage’ på Facebook. Her kan du også følge med på det nye prosjektet, og når denne er ferdig vil vi selvsagt lage en artikkel her på Gatebil.no.
FAKTA OM BILEN:
Bil: Toyota Corolla (AE86) GTS 1984 modell.
Utvendig: CBY skjermutbyggere som 10 cm bredere på begge sider både foran og bak. Ny original frontfanger med TRD frontleppe. TRD bakspoiler og sideskjørt. Lakkert i litt skarpere rødfarge enn originalt og med klarlakk.
Innvendig: Ribbet for all isolasjon og fjernet baksete, taktrekk, mm. Fult racingbur er sveiset av Petter. OMP rallystoller og 6-punkts belter. Flocket originale dørsider med carbon plater og farfar sitt belte brukt som dør håndtak. Momo ratt og pedaler. Flocket originalt dashbord med originale instrumenter. Hjelm-holder bak rally stoler. OMP sentral brannslukning-system med skum. 40-liters fuel cell racing bensintank i bagasjen sammen med pumper, filtere og batteri.
Motor: 4-syl. 1,6 liter twin cam 20 ventilert ‘Black top’, type 4A-GE. Kommer fra en 1998 Toyota Levin. Effekt ca. 170 hk. Ut over originalt har motoren 4-1 rustfritt grenerør og 2,5-tommer eksosanlegg fra Toda Racing, og det originale 4-spjelds throttle bodies innsuget har 4 KN luftfiltre. Koyo aluminium radiator med 2 stykker Facet kjølevifter hvor en er koblet på termostat og en på bryter. Sytec bensinpumpe, filter og trykk regulator. Stål-omspunnede bensinslanger lagt inne i bil med AN koblinger.
Drivverk: Original 5-trins T50 girkasse som er overhalt med nye lagre og synkroniseringsringer. Bakaksel har fått ny TRD 4.77 utveksling. KAAZ 2-veis diffsperre. Drivaksler er overhalt og avbalansert, og det er nye kryss og opplagring til mellomaksel.
Hjuloppheng: KYB coilover short stroke støtdempere med diverse modifiseringer av Petter. Eibach 10 kg racing fjærer. Techonotoy Tuning hjuloppheng med justerbare unibals innfestinger. Ombygget tannstang med Quife 2,5-runders utveksling. Whiteline stab stag – 15 mm tykkelse bak og 25 mm foran.
Bremser: Wilwood 32 x 288 mm skive med 4-stemplete caliper foran. EBC Skiver bak. Wilwood hydraulisk håndbrekk og Wilwood fordelingsventil. Stålomspunnede bremseslanger rundt hele.
Hjul: Spesialbestilte Image 3-delte racing felger. 9×15-tommer rundt hele med -40 innpress bak og -20 foran. Hel-polerte med sorte rustfrie skruer og muttere. Toyo Proxes 215/45 dekker.
Vekt: Bilen veier ca. 950 kilo.
Takk til: Lars Berntsen i Composit.no, Guri E. Kollevold hos Kollevold Rallyimport, Martin på Gasolin, Morten Killingstad på Würth, Joakim Skalstad hos Torshow Bilrekvisita, Øystein Sandberg og co (mekanisk verksted), Thomas Følling i Street Car Event og fotograf Stig Tvergrov.