Nytt på Gatebil i år er GATEBIL DRIFT SERIES hvor eliten av Norske og Svenske drifting-stjerner har signet opp for å delta, deriblant Tor-Anders Ringnes fra Rakkestad. Vi besøkte Tor-Anders i verkstedet for å sjekke ut den nye bilen – en Toyota GT86, enda grommere enn den forrige!
LINK: Datoer Gatebil festivaler 2017.
Vi tror de aller fleste fikk med seg hva som skjedde med den forrige bilen under juli-festivalen på Rudskogen i fjor. Kjapp reminder: langstrekket, snurr på snurr, og landet på taket. Det var vanskelig å skjønne hvordan bil dette var i utgangspunktet. GT86’en ble totalvraket.
Pengerulling ble umiddelbart satt i gang etter ulykken på Rudskogen.
– Da jeg kom tilbake fra sjekk etter noen timer, gikk jeg til teltet mitt for å se vraket. Der stod det ingen bil, men en svær plakat som noen venner og bekjente hadde laget med oppfordring til kronerulling. Det kom overraskende mye penger fra fjærn og nær! Det er ganske gode penger å ha med seg i bygging av ny bil, men fortsatt mangler det en del kroner for å komme i mål. Særlig stor takk til Håkon Eriksen i Toyota Norge som sørget for at hele 15-20 forhandlere kjøre på med kronerullingen i sine butikker. Senest for noen dager siden tikket det inn noen kroner til, det er ikke verst et halvt år etterpå.
Tidlig ble det klart at Ringnes skulle tilbake på banen igjen med en tilsvarende bil, eller grommere. 2017-sesongen er ikke langt unna, og han har planer om å kjøre den splitter nye GATEBIL Drift series som går over fire runder i Norge og Sverige.
– Jeg har veldig troen på serien, og håper alt blir gjennomført på en profesjonell måte, slik som “Super 3” ble arrangert i fjor. Bra med tid, treninger og fin premieutdeling vil trigge serien for mange tror jeg. Blir bilen ferdig til Vålerbanen skal jeg helt klart satse. Nivået i Norge er jo skyhøyt, så dette er noe jeg virkelig gleder meg mye til.
LINK: Sjekk ut andre deltakere i GATEBIL Drift Series.
Vel, over til det nye karosseriet! Prosjektet går under navnet VIP transport AS Toyota GT86, og bilen er opprinnelig fra USA. Den var skadet og importert til Norge av Team Yellow Pro shop. Skaden spilte ingen rolle for Ringnes sin del, da han uansett skulle skjære bort de ødelagte delene. Hans gode mekaniker Petter Vigen Andersen tok bilen i jiggen før de gikk løs på resten.
– Bilen ble deretter fraktet til T.Karlsen Motorsport for bygging av rørramme front, girkasse tunnel, brannvegg og røramme hekk. Jeg valgte å sende bilen dit fordi han er veldig flink på dette området og har det rette utstyret for å gjøre jobben. Så langt er jeg super fornøyd med jobben som er gjort. Linderud har tatt seg av buret, Med de løsningene vi har gjort til nå, vil det være mye enklere å komme til alt på bilen. Hekken og fronten kan blant annet bare ved noen få klikk tas helt av.
Hva blir annerledes nå i forhold til forrige bilen?
– Alt skal bli mye bedre, for hver bil man er med på å bygge, så lærer man stadig om ting som kan gjøres annerledes. Nå blir det blant annet komplett HGK glassfiber kit. Det blir så mye enklere å reparere! Alle som driver med drifting vet hvor mye jobb det er å holde en driftebil strøken. Motor kommer fra Supra, slik som sist, men denne blir en 3,4l 2JZ stroker VVT-i som er sponset fra Pure Performance fra Australia. I tillegg blir det satt i en Sellhom 5 trinns kasse, Garrett turbo, Nuke Performance bensinsystem, Griffin radiator bak, Mootec M800 motorstyring. Utover det står det noen løse tråder.
Ringnes vil gi noe tilbake til alle som har bidratt:
– Ideen om en videoblogg har jeg hatt kjempe lenge, men aldri turd å gå i gang. Men nå hadde jeg virkelig mulighet til å gi noe tilbake til alle som har bidratt med hjelp, penger, sponsorer osv. Jeg mener at den absolutt beste måten for å takke folk på, er å vise hva pengene går til. Her er ingen hemmeligheter, jeg filmer alt som omhandler prosjektet. I istedenfor å poste et bilde i ny og ne på Facebook og Instagram, legger jeg ut episoder så ofte det lar seg gjøre. Det viser seg å være svært populært! Folk spør ofte om “når kommer neste film” eller sier at jeg er tøff som tørr å gjøre dette på engelsk. Jeg må jo innrømme at jeg går langt utover komfort sonen når jeg prater på engelsk, men det er litt av greia, det skal være morsomt, underholdende og man får med seg hele byggeprosessen og alt som skjer rundt teamet mitt.
Gode støttespillere:
Team fototgraf Eriane Wennewold hjelper til med både bilder og VLOG, Thomas Karlsen i T.Karlsen Motorsport har brukt mange timer på blant annet rørramme bygging. Team mekaniker Peter Vigen Andersen er savnet på bildet.
You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
LINK TIL VLOG: Følg byggingen av bilen her.
– Det har blant annet meldt seg to nye sponsorer som har sett filmene som ville sponse meg med ting, så det kommer jo en del godt ut av av arbeidet som legges ned. Det er mye som skjer fremover, snart skal den den bli lakkert, alle deler skal monteres og til til helgen skjer morsomme ting, så det kan være lurt å abonnere for å få med deg neste happening!
Ringnes lover full underholdning gjennom sesongen. På alle GATEBIL-festivalene skal det slippes en ny film hver eneste morgen og etter endt helg. – Jeg synes det er super gøy å drive med film og redigering, så VLOG er kommet for å bli! Gatebil gleder seg til å følge med videre!