Ja, det er det de kaller seg, årets eneste tvers gjennom feminine innslag i «SUPER 3», team drifting konkurransen som er et av høydepunktene på Gatebil-festivalen på Rudskogen 5-8 juli. For selv om de har olje på henda og arbeidsbukser på, er det ikke fritt for at det innimellom blafrer i løsvipper og skinner i nylakkerte negler.
– Det trenger ikke være noen motsetning, det altså, påpeker Linn Petrine Knutsen. Petrine har bakgrunn fra bilcross og begynte med drifting i 2016.
– Jeg har ikke så store forventninger i år. Bare å få delta er stort for meg, jeg er jo fortsatt veldig ny i gamet. Målet blir å holde nervene i sjakk, og så håper jeg vi skal finne flyten, lage litt show og fullføre med et fint run, sier hun.
LINK: Om Gatebil Super 3
FOTO: June Elise Marlén. Petrine har byttet ut bilcross med drifting og gleder seg til å kjøre Super 3!
Hunter Taylor ble også introdusert for driftig i 2016, via kjæresten, Fredric Aasbø.
– Jeg har minimalt med erfaring, og følgelig lave forventninger. Jeg kjenner ingen av jentene så godt heller, og har aldri kjørt tandem før, så dette blir nok mer læring enn konkurranse for min del, innrømmer Hunter.
– Det er når du prøver å bevise noe at det som regel går helt galt, poengterer hun.
FOTO: Henrik Andersson. Hunter har hatt en bratt læringskurve, men innrømmer at hun fortsatt er nybegynner.
Hunter er opptatt av å være genuin i det hun driver med. Som jente i sporten har hun, i tillegg til mange positive tilbakemeldinger, også møtt en del sjalusi. Dette prøver hun å unngå ved å innrømme at hun ikke alltid har peiling på det hun driver med.
– Folk får mer respekt om du spør om hjelp når du trenger det, enn om du later som du kan alt. Det viser bare at du er interessert og ønsker å lære, sier hun.
– Og så trenger man kanskje ikke å posere i bikini ved siden av bilen sin og kalle seg racerbilsjåfør, ler hun. – Hvis man vil bli tatt seriøst, altså.
Den siste jenta i teamet er Iren Jeanett Moen, den av jentene som har mest erfaring, selv om heller ikke hun har drevet på med dette mer enn i et par år.
– Jeg har kjørt så mye som mulig, vært med på de konkurransene Gatebil arrangerer og også kjørt en runde av Norgescupen. Deltok i Super 3 i fjor også, sammen med Lena Charlotte Westby og Malin Johansen, forteller Iren.
– Målet med deltakelsen i år er å ha det moro. Vi tre jentene backer hverandre uansett hva som skjer, fastslår hun.
FOTO: AD Foto. Iren har en bil som er laget for drifting og har tilegnet seg masse erfaring de to siste sesongene.
BILENE:
Petrines Nissan Skyline R33:
Årsmodel: 1993.
Motor: RB 25,5.
Turbo: Turbonetics.
Effekt: 380 hk.
Custom widebody kit, Justerbar forstilling
FOTO: June Elise Marlén
Hunters Toyota Supra:
Årsmodell: 1993.
Motor: 2JZ VVTI.
Turbo: BorgWarner EFR8374.
Effekt: 500-700 hk (low boost/high boost switch).
Girkasse: BMW ZF 530 Diesel.
Instrumentering: MaxxECU
FOTO: Björn Billsten Foto
Irens Nissan S14,5:
Årsmodell: 1998.
Motor: SR20DET fra S15.
Turbo: GT2871R.
Effekt: 350 hk.
Girkasse: BMW M3 fra E36.
Wisefab chassis kit
FOTO: T-Shot Media
LINK: Info Gatebil Rudskogen 5-8 juli
LINK: Info/kjøp billetter