Norges grommeste Opel Ascona B?

Ja, vi vet det finnes mange gromme og fine Asconaer i Norge, men ingen er kanskje mer påkostet og ombygget enn denne lyseblåe til 29 år gamle Marius Østlie fra Braskereidsfoss.

– Det har gått i bil hele livet, sier han. – Jeg vokste opp i verkstedet til faren min hvor lekene mine ofte var verktøy og gamle bildeler. – Nå driver jeg mitt eget firma, TK Økonomitrimming med avdeling både på Braskereidfoss og Elverum, forteller Marius.

– Da jeg var liten kjørte jeg gokart, og senere både litt bilcross og rally. Også var jeg mye på Gatebil, siden Vålerbanen ligger redd ved her jeg bor.

Første bilen Marius kjørte på banen var en Opel Omega med BMW turbomotor. Deretter en Volvo 940, før han bygde en BMW 1-seie med E46 M3-motor og turbo.

– Faren min drev masse med Opel. Han trimmet motorer og var med å bygge løpsbiler, forteller Marius. – Så jeg har også fått litt Opel-dilla og alltid ønsket meg fin Ascona B. Men da jeg kjøpte denne i 2017 var ikke planen at bilen skulle bli som nå. Det skulle være en fin gatebil med forsiktig trimmet motor og 400-styling.

Utseende på Marius sin Ascona har blitt omtrent som planlagt, men resten er ganske annerledes.

– Nei, det tok litt av, ler Marius. – Da jeg startet på bilen oppdaget jeg at det var mer rust enn jeg trodde. Og når jeg først var i gang å kappe, kunne jeg like godt bygge opp igjen med litt nye løsninger.

– Foran har jeg blant annet laget tårn og innerskjermer til McPherson fjærbein, som ikke er originalt på Ascona. Bak har jeg også bygget alt nytt med mye større hjulhus, og med innfestinger til coilover dempere.

Marius har ikke spart på noe. Alle deler på bilen er plukket fra øverste hylle.

– Jeg har erfart at dyrt i starten ofte kan bli billigst på sikt, sier han. – Og bilen er jo bygget for å brukes hardt og tåle mye.

– Fjærbein både foran og bak er bygget på mål av svenske Sellholm, som også har laget det meste av deler til hjulopphenget jeg ikke har bygget selv.

Valg av motor ble enkelt.

– Ja, jeg hadde god erfaring med M3-motoren jeg hadde i 1-serien, så det måtte bli en sånn.

Marius bygde motoren selv, og Volden Racing har justert og bremset. På snilt trykk ble det 716 hester og 923 Nm på hjula.

– Det burde holde i en gammel Ascona, i alle fall til å begynne med, sier Marius og ler fornøyd.

Første test var på Gatebil Trackdays på Rudskogen i sommer, hvor Marius også hadde med sin andre lekebil, en 2016 Porsche GT3 RS.

– Greit å ha med reservebil i tilfelle det skulle bli lite kjøretid på grunn av barnesykdommer på Asconan, flirer Marius.

– Porscha kjøpte jeg i vinter, etter å ha ønsket meg en racerbil som var gateregistrert. Og en GT3 er jo en sånn bil, bortsett fra litt dårlig bagasjeplass.

– Jeg var på Ringen i sommer, men det ble litt lite kjøring på grunn av Covid-19 og forskjellige regler. Men planen er å ta et par turer dit i løpet av året, og kanskje etter hvert også ha med Asconan.

– Bilen fungerte i alle fall veldig bra på Gatebil i sommer. Den var utrolig gøy å kjøre, selv om jeg må gjøre noen justeringer. Den er bygget for å både sitte godt på banen og å kunne sladdes med. Men det er hverken noen driftingbil eller en ren asfaltracer. Bare en gøy lekebil, forklarer Marius.

Marius planlegger allikevel å ha lisens på bilen og kanskje kjøre både bakkeløp og i Gatebil Extreme.

– Ja, det hadde vært gøy å kjørt litt bakkeløp på asfalt, og kanskje noen løp i Gatebil Extreme, slik som Vidar Jødahl gjør med sin blå E30 M3, sier Marius.

– I vinter blir det derfor noen flere oppgraderinger og utbedringer, forteller han. – Jeg fikk litt problemer med blokka på motoren, så den blir ny. Også må jeg ordne bedre kjøling og enda bedre smøring på motoren. Linnerud skal også lage et nytt bur, siden det jeg bygget selv ikke er helt riktig når bilen skal ha lisens.

– Men først og fremst skal jeg bare kjøre masse frikjøring på Gatebil, både med Asconan og Porscha, avslutter Marius Østlie, som gleder seg til sesongen 2021.

– – – – – –

FAKTA OM BILEN:
1979-modell Opel Ascona 1,3L.

Motor: BMW S54 M3, 3,2L turbo. Hjemmebygd innsug og trykkrør med Wiggins koblinger, Precision turbo, 60mm Tial wastegate, PPF råder, Supertec ventiler med fjærer, Wiseco stempler, ARP bolter i topp og bunn, ledningsnett fra Anders Kristiansen, PPF grenrør, Nukefuel bensinsystem, sprut og dashlogger fra Black EMU. Justert og bremset av Volden racing. Resultat: 716 hk og 923 Nm på hjula, på litt snilt turbotrykk.

Drivverk: Sellholm sekvensiell girkasse, Volvo 240 bakaksel med Sellholm 4-link og wattlink. Differensial bygd av Bakaxeldelar.se. GKN mellomaksel.

Hjuloppheng: Hjemmebygget travers foran, Sellholm A-armer Volvo 940 foran, Sellholm Volvo 940 spindler foran, Alcon bremser med 354 mm skiver foran og  330 mm bak. Sellholm stående fjærbein foran og bak, Sellholm knivstag foran.

Innvendig: Fullbur, stoler og seler fra Mlimits, BMW E30 dashbord, stående pedalboks, hydraulisk håndbrekk.

Utvendig: Såkalt 400 stylingkit med skjermutbyggere, front og bakspoiler og dekor. Lakkert i lyseblå BMW-farge.

Takk til: Anders Kristiansen for hjelp med elektronikk. Volden racing for kjapp hjelp med justering og mapping før Gatebil på Rudskogen i sommer. Buldre Racing, som jeg har blitt endel av. Og ellers alle kompiser som har hjulpet til. Og ikke minst en stor takk til min snille og søte kone som lar meg holde på med bilene mine.

Marius på sosiale medier:
Facebook | Instagram

Nettadresse firma:
Tktrimming.no

– – – – – –

– – – – – –