Siden Gatebil startet tidlig på ’90-tallet har tusenvis av biler og førere deltatt på frikjøring for både gate og løpsbiler. Her finner du alt du trenger å vite om du har lyst til å kjøre på banen på Gatebil i 2015.

KRAV TIL BILEN
Bilen skal være i topp teknisk stand og se både hel, pen, ren og fin ut. Akkurat som på veien. Lurvete, bulkete, rustne biler får ikke kjøre, selv om de er i ok teknisk stand. Blant annet skal støtfangere være påmontert og skikkelig festet. Dette gjelder også driftingbiler og andre løpsbiler.

Har bilen originale seter skal disse være faste og ikke slarkete i ryggen. Har bilen racingseter skal disse være skikkelig festet etter gjeldende regler for løpsbiler. Sørg også for at batteriet sitter godt fast. Vi sjekker også koketemperaturen på bremsevesken, som ikke må være under 200 grader. Det anbefales å skifte bremsevæske før banekjøring, og helst til en bremseveske med høyere koketemperatur. Støygrense er maks 100db.

Biler som deltar på ‘frikjøring’ trenger ikke være registrert. Alle må tegne engangslisens og førerulykkeforsikring, samt delta på et kort og enkelt førerkurs. Har du gjort dette før, trenger du kun å løse lisens og forsikring. Dette ordner du på stedet ved påmelding til banekjøring.

KRAV TIL FØRER OG EVT. PASSASJER
Alle over 18 år med førerkort kan delta. At promillegrensen er lik her som på vanlig vei (0,2), er en selvfølge. Gatebil og Politiet vil ha promillekontroll, og konsekvensene er like om du plåser rødt når du sitter bak rattet på bilen din i line-up, som på vanlig vei.

Alle som kjører må ha godkjent hjelm. Kjøredress er ikke påbudt men anbefalt. Alle skal som et minimum kjøre med langermet trøye og langbukse i flammehemmende materiale (ull eller bomull). I de fleste heat er det er lov å ha med en stk. passasjer, som også må ha tilsvarende kjøreutstyr.

PÅMELDING
Påmelding til banekjøring skjer i sekretariatet som er avmerket på program du får ved inngangen når du kommer. Husk og ta med førerkort og evt. vognkort om bilen er registrert. Flere sjåfører kan benytte samme bil, men alle som skal kjøre må først registreres/ meldes på.

TEKNISK KONTROLL
Etter påmelding må bilen på teknisk kontroll. Du vil få et skriv/ forklaring på hvor dette er når du melder deg på til kjøring. Sørg for at bilen er skikkelig ryddet før du møter på teknisk. Alt løst innvendig og i bagasjen skal fjernes. Brusflasker, cd-plater, verktøy, fiskestenger, klær, etc. Om dette ikke er fikset, vil du bli bedt om å kjøre tilbake på plassen din og rydde bilen, og deretter på nytt måtte stille deg bakerst i køen for teknisk kontroll. Husk også å ha med hjelm og førerkort når du møter på teknisk. NB! Alle gamle godkjenningmerker (små klistremerker i frontruta fra tideligere Gatebil) skal fjernes før oppmøte på teknisk!

INFO OM FØRERKURS
Alle som skal kjøre på banen skal ha gjennomført førerkurs. Også de med lisens fra Bilsportsforbundet (NBF). Kursene fokuserer på sikkerhet og kjøredisiplin, og avholdes fortløpende på alle festivaler. Førerkurset varer  ca. 45 minutter. Tidsplan for disse kursene finnes i sekretariatet. Du vil da få et ‘baneførerbevis’ og vil bli registrert hos NBF. Når du har tatt kurset vil du kunne kjøre på alle Banetreff i Norge. NB! De som har tatt førerkurs på Gatebil tidligere trenger ikke ta dette på nytt i 2015!

KJØREDISIPLIN
På førerkurset får du god informasjon om hvordan du skal kjøre på banen. Både hvordan du best mulig skal mestre bil og bane, og hvordan du skal forholde deg til andre. Banekjøring på Gatebil skal være kjempegøy, lærerikt og sikkert for alle.

Ved overtredelse av kjøreregler vil man kunne bli svartflagget og må avslutte kjøringen, og i noen tilfeller (oftere enn før) gir Gatebil kjørenekt resten av dagen, evt. resten av helgen. De vanligste grunnene til svartflagg er: Sladding med hjulene utenfor banen, gjentatte snurringer, for tett på andre biler, farlige forbikjøringer, og for å ikke ha tatt det med ro og overholdt reglene i gulflagg-soner. Om du bevist kjører til dekk eksploderer, vil du også få kjørenekt.

INNDELING I FØLGENDE KLASSER:
1: Frikjøring Gatebiler: Ingen konkurranse/ tidskjøring. Kun frikjøring, hvor man kan kjøre så mye man vil innenfor oppsatt kjøretid. Moderat sladding er tillatt, men dette må skje i god avstand til andre biler på banen. Slipp forbi dem som ønsker å kjøre spor/ fortere. Tett kniving og forbikjøring inn mot sving er ikke tillatt.
2: Gatebil Exlusive: Dette er ”sladdefrie” heat for typiske sportsbiler. Men andre biler vil også kunne få tillatelse til å delta. Hvem som får kjøre avgjøres av Gatebil teknisk. I Gatebil ’Exlusive’ vil det være ekstra skjerpet kjøredisiplin.
3: Drifting, frikjøring: Frikjøring for drifting og gatebiler. Alle må ha førerkurs og engangslisens som ved ordinær banekjøring (ordnes på stedet). Godkjent kjøreutstyr er påbudt.
4: Drifting Pro: De beste drifterne kjører show og dueller.
5: Gatebil Extreme: Løpsbiler med hastighetslisens. Her kjøres det frikjøring, tidstrening, Time Attack løp og Race (først i mål).

NB! Gatebil tar forbehold om endringer.

cst5377-copyFANTASTISKE GATEBIL-BANER Både Vålerbanen, Rudskogen og Mantorp Park i Sverige er fantastiske baner å kjøre på. Alle har de sine særpreg, men aller grommest er Rudskogen som ble totalt bygget om i 2011 og forlenget fra 1,9 til 3,2 kilometer. Her Team Driftmonkey Anders Klerud opp fra den berømte “Angsten”.

bw_0060FOR ALLE SLAGS BILER! Både registrerte gatebiler og banebiler kan kjøre på Gatebil. Det er egne kjørehit for driftingbiler og andre uregistrerte banebiler, samt egne kjørepass for gatebiler der kjøredisiprinen er noe strengere. Du blir derimot ikke flagga av banen om du skulle dra til med en kontrollert sladd, som denne BMW M6’en på Rudskogen i september 2014.

rudskogen_2013_185FRA HELE VERDEN TIL GATEBIL! Mange drifting og bilsport-stjerner fra hele verden har deltatt på Gatebil. Mike ‘Mad Mike’ Whiddett fra New Zealand kjørte på Gatebil Rudskogen i 2012, og både Mantorp og Rudskogen juli i 2013. Se Video nederst i artikkelen.

cst8953-copyRIKTIG SIKKERHETSUTSTYR! Alle som kjører uregistrert løpsbil på Gatebil må ha full pakke med kjøreutstyr. For å teste din registrerte Gatebil på banen trengs hjelm og heldekkende flammehemmende klær (ull, bomull). Små unger på Gatebil anbefales å bruke hørselvern.

cam2070-copyRESPEKTER FLAGG OG REGLER! Før du får slippe ut på banen må du gjennomgå et raskt førerkurs som har fokus på kjøredisiplin og sikkerhet. Kursene holdes fortløpende på alle festivaler. På Gatebil benyttes et lite utvalg av flagg, og respekterer du ikke disse vil du umiddelbart få kjørenekt.

mantorp_2014_coffe_029KJØR KONTROLLERT! Satser du over evne blir du flagget av banen for å roe deg litt ned. Alle kan være litt uheldig å komme litt langt ut i en sving, men om dette gjentar seg flere ganger kan du risikere å ikke få kjøre mer.

cst6953-copyRASK BERGING! Skulle uhellet være ute er Gatebil sitt bane-crew raskt på plass for å hjelpe deg. Sport Rescue Team (Vålerbanen og Rudskogen) er også lynraskt på plass ved evt. personskader. Det er alltid lege tilstede på Gatebil, og Sport Rescue er profesjonelle til å håndtere alle typer uhell som skulle oppstå. Heldigvis er det veldig sjelden det er uhell med personskade på Gatebil.

bjorn_108MYE MEKKING! Rundt omkring i depoet er det alltid mye mekking på Gatebil. Alt fra komplette overhallinger av motor og drivverk, til mindre reprasjoner for å få i gang bilen igjen. Det er viktig å følge med på tempraturer og oljetrykk, og kjøre i depoet for å sjekke for å unngå at ting havarerer ute på banen.

mantorp_2014_170ALM GIR SEG ALDRI! Kenneth Alm har laget mye show på Gatebil. Men det har kostet mye både i kroner og tid til mekking. Kenneth har mistet tellinga på hvor mange divaksler han har byttet. Kenneth Alm blir å se i sin nye Volkswagen Scirocco på Gatebil i hele 2015, mens A4’en står klar som reservebil.

cam1314-copyGATEBIL EXTREME RACING er Gatebil sin egen racing-cup for fullblods løpsbiler. Kai Roger Bakken i Lotus Esprit med Audi V8 twin turbo vant samenlagt både Extreme Time Attack og Extreme Race i 2014.
Les mer om Gatebil Extreme her. 

Link: Datoer Gatebil Festivaler 2015