(PS! Siden er ikke oppdatert med 2017 info).
Siden Gatebil startet tidlig på ’90-tallet har tusenvis av biler og førere deltatt på frikjøring for både gate og løpsbiler. Her finner du alt du trenger å vite om du har lyst til å kjøre på banen på Gatebil festivaler i 2016.
All frikjøring på Gatebil og andre eventer med frikjøring på bane (drifting, Gatebil og Sportscar) kjører under Norges Bilsports Forbund sitt reglement “trening/ motordager/ testing”. Reglementet kan du lese på NBF sine sider eller laste ned her.
KRAV TIL BILEN
Bilen skal være i topp teknisk stand og se både hel, pen, ren og fin ut. Akkurat som på veien. Lurvete, bulkete, rustne biler får ikke kjøre, selv om de er i ok teknisk stand. Blant annet skal støtfangere være påmontert og skikkelig festet. Dette gjelder også driftingbiler og andre løpsbiler.
Har bilen originale seter skal disse være faste og ikke slarkete i ryggen. Har bilen racingseter skal disse være skikkelig festet etter gjeldende regler for løpsbiler. Sørg også for at batteriet sitter godt fast. Vi sjekker også koketemperaturen på bremsevesken, som ikke må være under 200 grader. Det anbefales å skifte bremsevæske før banekjøring, og helst til en bremseveske med høyere koketemperatur.
Det er ikke krav til å ha skilter. Alle må tegne lisens som inkluderer ansvarsforsikring, samt delta på et kort og enkelt førerkurs. Dette gjelder også passasjerer. Dette ordner du på stedet ved påmelding til banekjøring.
KRAV TIL STØY
Støygrense er maks 100 dB – både i reglementet for Banedag og konsesjonen for de forskjellige banene. Derfor er det nøye kontroll av standstøy på bilene under den tekniske kontrollen. Hvis støyen på banen overskrides må Gatebil svare både ovenfor NBF og baneier, som igjen må svare ovenfor fylkesmannen. All støy loggføres kontinuerlig, hele døgnet – også under Gatebil.
KRAV TIL FØRER
Alle over 18 år med førerkort kan delta. Fører må registrere seg i sekretariatet, ta med bilen på teknisk og delta på førermøte.
Promillegrensen er 0,1 ( i motsetning til på vanlig vei hvor grensen er 0,2), da alle arrangementer underlagt NBF må forholde seg til WADA og antidopingreglementene hvor grensen altså er 0,10. Både Antidoping Norge og Politiet vil kunne ha promillekontroll, og konsekvensene er like om du sitter bak rattet på din bil i line-up, eller kjører på vanlig vei.
PASSASJER
Passasjer må være over 150 cm og ha kjøredress og hjelm. Passasjerer må være registrert med engangslisens i sekretariatet og ha deltatt på førermøte.
KRAV TIL KJØREUTSTYR
Alle som kjører må ha godkjent hjelm og kjøredress er påbudt fra 2016. Kjøredressen skal bestå av hel overall som kan lukkes tett ved hals, håndledd og ankler. Dressen skal være laget av flammehemmende materiale. De mest brukte tekstiler er Nomex III og Proban behandlet bomull. Les mer…
PÅMELDING
Påmelding til banekjøring skjer i sekretariatet som er avmerket på program du får ved inngangen når du kommer. Husk og ta med førerkort og evt. vognkort om bilen er registrert. Flere sjåfører kan benytte samme bil, men alle som skal kjøre må først registreres/ meldes på.
TEKNISK KONTROLL
Etter påmelding må bilen på teknisk kontroll. Du vil få et skriv/ forklaring på hvor dette er når du melder deg på til kjøring. Sørg for at bilen er skikkelig ryddet før du møter på teknisk. Alt løst innvendig og i bagasjen skal fjernes. Brusflasker, cd-plater, verktøy, fiskestenger, klær, etc. Om dette ikke er fikset, vil du bli bedt om å kjøre tilbake på plassen din og rydde bilen, og deretter på nytt måtte stille deg bakerst i køen for teknisk kontroll. Husk også å ha med hjelm, kjøredress og førerkort når du møter på teknisk. NB! Alle gamle godkjenningmerker (små klistremerker i frontruta fra tidligere Gatebil) skal fjernes før oppmøte på teknisk!
FØRERMØTE
Både fører og passasjer må delta på førermøte før man skal kjøre. Førermøte starter kl 07:30 hver morgen, og går hver halvtime frem til kl 12:00 og hver time etter dette. Førermøte tar ca 10 minutter.
KJØREDISIPLIN
På førerkurset får du god informasjon om hvordan du skal kjøre på banen. Både hvordan du best mulig skal mestre bil og bane, og hvordan du skal forholde deg til andre. Banekjøring på Gatebil skal være kjempegøy, lærerikt og sikkert for alle.
Ved overtredelse av kjøreregler vil man kunne bli svartflagget og må avslutte kjøringen, og i noen tilfeller (oftere enn før) gir Gatebil kjørenekt resten av dagen, evt. resten av helgen. De vanligste grunnene til svartflagg er: Sladding med hjulene utenfor banen, gjentatte snurringer, for tett på andre biler, farlige forbikjøringer, og for å ikke ha tatt det med ro og overholdt reglene i gulflagg-soner. Om du bevist kjører til dekk eksploderer, vil du også få kjørenekt.
INNDELING I FØLGENDE KLASSER:
Gatebiler og Sportscar (30 min hver annen time)
Ingen skrensing, sladding eller drifting tillatt. Frikjøring, hvor man kan kjøre så mye man vil innenfor oppsatt kjøretid. Dette er heatet for deg som ønsker å lære sporkjøring og kjøre fort på bane. Tett kniving og forbikjøring inn mot sving er ikke tillatt. Sladding og drifting vil medføre i svartflagg og man kan miste startnummeret (kr. 700,-)
Drifting, frikjøring (60 min hver annen time)
Frikjøring for drifting og gatebiler. Alle må ha førerkurs og engangslisens som ved ordinær banekjøring (ordnes på stedet). Godkjent kjøreutstyr er påbudt.
Drifting Show (15 min, 3-4 ganger daglig)
De beste drifterne kjører show og dueller.
Gatebil Extreme (15 min hver annen time + timeattack og løp)
Løpsbiler med hastighetslisens. Her kjøres det frikjøring, tidstrening, Time Attack løp og Race (først i mål).
LINK: Sitte på med Gatebil BMW M5 Taxi
NB! Gatebil tar forbehold om endringer.
FANTASTISKE GATEBIL-BANER Både Vålerbanen, Rudskogen og Mantorp Park i Sverige er fantastiske baner å kjøre på. Alle har de sine særpreg, men aller grommest er Rudskogen som ble totalt bygget om i 2011 og forlenget fra 1,9 til 3,2 kilometer. Her Team Driftmonkey Anders Klerud opp fra den berømte “Angsten”.
FOR ALLE SLAGS BILER! Både registrerte gatebiler og banebiler kan kjøre på Gatebil. Det er egne kjørehit for driftingbiler og andre uregistrerte banebiler, samt egne kjørepass for gatebiler der kjøredisiprinen er noe strengere. Du blir derimot ikke flagga av banen om du skulle dra til med en kontrollert sladd, som denne BMW M6’en på Rudskogen i september 2014.
FRA HELE VERDEN TIL GATEBIL! Mange drifting og bilsport-stjerner fra hele verden har deltatt på Gatebil. Mike ‘Mad Mike’ Whiddett fra New Zealand kjørte på Gatebil Rudskogen i 2012, og både Mantorp og Rudskogen juli i 2013. Se Video nederst i artikkelen.
RIKTIG SIKKERHETSUTSTYR! Alle som kjører på Gatebil må ha tilstrekkelig med kjøreutstyr. For å teste din bil på banen trengs hjelm og flammehemmende kjøredress. Kjøredress er krav så vi anbefaler alle og invistere i dette allerede nå. Små barn på Gatebil anbefales å bruke hørselvern. Les mer om kjøredress
RESPEKTER FLAGG OG REGLER! Før du får slippe ut på banen må du gjennomgå et raskt førerkurs som har fokus på kjøredisiplin og sikkerhet. Kursene holdes fortløpende på alle festivaler. På Gatebil benyttes et lite utvalg av flagg, og respekterer du ikke disse vil du umiddelbart få kjørenekt.
KJØR KONTROLLERT! Satser du over evne blir du flagget av banen for å roe deg litt ned. Alle kan være litt uheldig å komme litt langt ut i en sving, men om dette gjentar seg flere ganger kan du risikere å ikke få kjøre mer.
RASK BERGING! Skulle uhellet være ute er Gatebil sitt bane-crew raskt på plass for å hjelpe deg. Sport Rescue Team (Vålerbanen og Rudskogen) er også lynraskt på plass ved evt. personskader. Det er alltid lege tilstede på Gatebil, og Sport Rescue er profesjonelle til å håndtere alle typer uhell som skulle oppstå. Heldigvis er det veldig sjelden det er uhell med personskade på Gatebil.
MYE MEKKING! Rundt omkring i depoet er det alltid mye mekking på Gatebil. Alt fra komplette overhallinger av motor og drivverk, til mindre reprasjoner for å få i gang bilen igjen. Det er viktig å følge med på tempraturer og oljetrykk, og kjøre i depoet for å sjekke for å unngå at ting havarerer ute på banen.
ALM GIR SEG ALDRI! Kenneth Alm har laget mye show på Gatebil. Men det har kostet mye både i kroner og tid til mekking. Kenneth har mistet tellinga på hvor mange divaksler han har byttet. Kenneth Alm blir å se i sin nye Volkswagen Scirocco på Gatebil i hele 2015, mens A4’en står klar som reservebil.
GATEBIL EXTREME RACING er Gatebil sin egen racing-cup for fullblods løpsbiler. Kai Roger Bakken i Lotus Esprit med Audi V8 twin turbo vant samenlagt både Extreme Time Attack og Extreme Race i 2014.
Les mer om Gatebil Extreme her.
Neste Gatebil-festival: