BEGYNTE Å BYGGE BIL SOM 13-ÅRING

Hovedbilde: E. H. Photo

4. desember 2019 / June

15 år gamle Robin Skedsmo fra Jessheim har vokst opp i garasjen og eier allerede tre biler.

– Det har vært bil rundt meg hele livet, forteller Robin.

– Pappa kjørte drifting aktivt i 12 år og jeg var alltid med i garasjen og fikk skru på bilen.

Pappaen til Robin heter Kim Skedsmo, og er et kjent fjes i Gatebil-miljøet. Han vant Vålersladden i 2007 og har stort sett vært å se på banen i alle år siden.

God nybegynnerbil

I Skedsmo Motorsport har de med seg en egen mekaniker, men  Robin er veldig glad i å skru han også, og vil helst gjøre så mye som mulig selv.

– Jeg har et veldig godt forhold til bil, bekrefter han.

Bilen han bygger er en Lexus SC400 med V8 singelturbo .

– Bilen fikk jeg i gave av pappa i 2017. Vi hadde lenge tenkt på å skaffe en prosjektbil som skulle være klar den dagen jeg var gammel nok til å kjøre drifting. Dette er en veldig god nybegynnerbil, som også er ganske lettkjørt, forklarer Robin.

Her er to bilder av Robin. På bildet venstre drømmer han om å kjøre. Til høyre er han 13 år og har nettopp fått sin aller første driftebil:

Ønsket å forbedre

Bilen Robin forteller om ble i utgangspunktet bygget av Torunn og Christer Halvorsen. Den skulle fungere som en treningsbil for Torunn, men prosjektet ble aldri fullført.

– Bilen var nesten klar til å startes da vi kjøpte den, men utseendemessig så den ganske shabby ut. Det var også gjort en del raske løsninger, som jeg ønsket å forbedre, sier Robin.

Bilen ble ribbet helt ned til karosseriet, alle asfaltmatter ble fjernet og buret ble bygget om. Bilen ble fullstendig rensket innvendig og alt ble lakkert opp, også motorrommet.

Her er et bilde av den innvendige lakkjobbben:

– Vi måtte også skjære ut plass i bagasjen for å få plass til radiator og fuel system, forklarer Robin.

– Rå til å kjøre

Robin valgte Rocket Bunny kit fra Nissan S13, som ble tilpasset bilen, det ble kjøpt inn Ecumaster EMU Black datasprut og laget nytt ledningsnett til motoren. Grenrør til turboen ble også laget på nytt, hele bilen ble sparklet og lakkert opp.

Til venstre er bilen klar til å lakkeres, i midten og til høyre får den montert henholdsvis motor og skjermbreddere:

– Den største utfordringen jeg hadde var å få start på motoren. Det var mye frem og tilbake før Christer Halvorsen endelig klarte å få liv i den, sier Robin.

– Det jeg er mest fornøyd med er utseendet på bilen og hvor rå den er til å kjøre!

Rookie of the Year

Ekstremt mange timer har gått med i verkstedet, men i august 2019 sto bilen endelig ferdig.

– Jeg fikk kjørt noen treninger, to NM-runder i klassen PRO2, samt oppvisningsshow på Vålerbanen. Og så kjørte pappa litt frikjøring på Gatebil på Rudskogen, forteller Robin, som allerede har markert seg på resultatlistene. Ikke minst ble han kåret til Rookie of the Year 2019 i NMK Solør:

– Målet mitt for neste år er å vinne NM PRO2, og pappa ønsker selvfølgelig å vinne Breisladden igjen.

Pappa Kim skal nemlig få disponere bilen i de konkurransene Robin ikke er gammel nok til å delta i.

– Dessuten har jeg veldig lyst til å sette sammen et juniorlag i Super 3 neste år, røper Robin.

Takknemlig

I garasjen står ytterligere to biler som Robin også eier: En BMW E36 325i coupé, som Robin skal pusse opp til veibil, samt en Volvo 245 som skal brukes til bilcross og som isbil.

– Bil betyr veldig mye for meg , og jeg er skikkelig takknemlig for at jeg har muligheten til å drive med dette, avslutter han.

SPEC. ROBINS LEXUS SC400:

Merke: Lexus

Modell: SC400

Årsmodell: 1994

Motor: 1UZ-FE V8 med urørt innmat, Garret GT3582R turbo, hjemmelaget grenrør for singelturbo.

Effekt: 550 hk. 830 Nm.

Drivverk: BMW 530D girkasse med Samsonas spakstell, Siemens Deka 630 dyser, ABC svinghjul og girkasseadpter, Tilton 2-plata clutch, Ecumaster EMU Black datasprut med 10″ pad som display, original tank med catchtank og to bensinpumper, sveisa diff, XYZ Drift Spec coilovers og Wisefab kit foran.

Innvendig: Atec stoler og QSP sekspunkts belter, QSP sentralbrannslukker.

Body: Rocket Bunny breddere og sideskjørt fra Nissan S13, Big Country Labs 1850 mm. vinge, Lexan front-, side- og bakruter.

Sponsorer: LUKOIL, LV Design, RexNordic og KSR.

Takk til: Robin Korsmo, Kim Skedsmo, Joakim Eidsmo Sand, Christer Halvorsen, Kenneth Moen og alle andre som har hjulpet til underveis.

NEXT GATEBIL: