Björcks turbo- Lambo

Peter Björck fra Östansjö i Sverige har to biler han kjører med på Gatebil. En gammel Volvo 245 med Supra-motor, og bilen du kan lese om her, en Lamborghini Gallardo Superlegera twin turbo.

Er du svensk Gatebil-tilhenger og var på Gatebil Trackdays på Mantorp Park i september 2020, opplevde du kanskje å se noe du aldri har sett på Gatebil før, nemlig en Lamborghini Gallardo i full drift.

– Dette er jo ingen driftingbil, forteller Peter. – Men det er gøy å sladde litt og også kjøre fort rundt banen uten noe annet mål enn å ha det gøy.

–  Jeg har bygget bilen med tanke på at det skal være en rask gatebil, men som man også kan ha det gøy med på bane.

Peters Lamborghine er nemlig en registrert gatebil, og han kjører bilen til og fra Gatebil-events.

– Ja, litt sånn som Gatebil var før, sier han. – Nå kan man nesten kalle Gatebil-treffene for «Banebil», ettersom nesten alle biler er konkurransebiler som kommer på henger.

Peter bor og arbeider i Abu Dhabi som flytekniker. Han har også bodd en periode i Dubai, og det var der han kjøpt Lamborghinien.

– Bilen kjøpte jeg i 2013. Jeg ville ha en rask gatebil som også funket bra for banekjøring, forteller han.

– Jeg hadde akkurat solgt en mye ombygget og trimmet Toyota Supra, men den var dårlig egnet for gatekjøring. Løsningen ble derfor en Lamborghini Gallardo som originalt hadde nesten like mye effekt, den hadde firehjulstrekk, og var mye bedre å kjøre på vanlig vei.

– Lamborghinien gikk ikke like bra som Supran, så jeg ville ha mer effekt. Jeg skrudde ut motoren og V10 alublokka fikk stålforinger og nye sterkere stempler og råder. Så monterte jeg to stykker Precision turboer, stor vannkjølt intercooler, og MoTeC M150 motorstyring. Jeg måtte også bygge om mye på det elektriske anlegget.

– Jeg har lagt ned mye jobb i elektronikken. I starten hadde jeg masse problemer med å få den robotstyrte girkassa (E-gear) til å fungere med det nye styresystemet. Til slutt byttet jeg til manuell kasse med vanlig girspak og clutchpedal. Da ble også driften på fremhjulene koblet bort. Resultatet er en ikke fullt så rask giring ved full gass, men langt bedre kjørbarhet.

Uten om motor og girkasse, er Peters hvite Lamborghin ganske original.

– Jeg har byttet frontspoileren til LP560 style, senket hjulopphenget noen centimeter, samt montert en MoTeC dash for å holde oversikt over verdier og for å få varslinger. Også har de originale carbon-setene fått 4-punks seler.

Peter vil ikke prate så mye om hvor mye effekt det er i bilen, men han røper at han ønsker mer.

– Planen er at Gallardon skal bli raskere på 402 meter dragracing enn Supran. Den kjørte stripa på 8,82 sekunder, med en topphastighet på 268 kilometer i timen. For å klare det trenger jeg både sterkere girkasse og litt mer effekt, så det blir neste skritt, avslutter Peter.

Peter har også hele 137.000 følgere på sin YouTube-kanal. Sjekk ut her.

Besøk også hans Instagram-kono.

SPEC. GALLARDO TWIN TURBO :

Bil: Lamborghini Gallardo Superleggera, 2008 modell.

Motor: 5,0 l. V10, stålfodrad, Verdi vevstakar med special dimensioner, CP kolvar efter egen spec, special topplock pinnbult, original torrsump med modifierad oljetank för mer volym och elektronisk nivåmätning istället för oljesticka, oljefilter förflyttning med egna adapterplattor, Precision 6766 turbos x2, Turbosmart 50 mm. Wastegates med position sensorer, eget turbo rör system, avgasystem med ljuddämpare och ventiler för tyst gång, Walbro bränslepumpar, Bosch 1500 cc. spridare, modifierade fuelrails, Weldon bränsletrycksregulator, stor egenbyggd intercooler med vattentank som kan fyllas med is. Stewart EMP vattenpump och 2 stk. Setrab radiatorer for intercooler vattnet, slangar i XRP proplus lättvikt med pressade alu kopplingar, Hydraflow klämmor på insug och bränslesystem, E85 sensor för fullt flexfuel funktion. Motec M150 (wirein) motorstyrning med flertalet extra sensorer som tex. vevhustryck, vattentryck mm. 2 stk. NUKE performance dumpventil, NUKE Performance Kolfiber catcam, VHT Wrinkle finnish på intercooler/turbo, Brandsläckningssystem för motorrum.

Drivverk: Original 6-växlad, konverterad från E-gear, Sachs ZF 200 mm. 2-skivig koppling, framhjulsdrift tillfälligt demonterad.

Innvendig: Original alcantara med kolfiber stolar, kolfiber dörrsidor, tillvalet stereo då Superleggera inte har stereo original pga. vikt, båge, Schroth 4-punkts bälte, MoTeC C127 dash centralt monterat på instrumentbrädan.

Body: Original förutom LP560 framspoiler från RSC.

Hjul: Original med Toyo R888R 235 19″ fram och 305 19″ bak.

Sponsorer: BJP Race AB, NUKE Performance.

– – – – – –