Husker du Björks Sport Quattro?

Niklas Björk var stor Gatebil-kjendis på slutten av ’90- begynnelsen av 2000-tallet. Hans røde (som senere ble gul) Audi Ur Quattro var en av få biler som utfordret selveste Dahlbäck-Golfen. Så ble det stille. Ryktene gikk om ny grombil, og 4 år senere dukket han opp med denne.

– Jeg hadde ikke dårlig tid med å få den nye bilen klar, fortalte den alltid blide og pratsomme Svenske Gatebil-profilen, da han første gang viste frem bilen på Gatebil Vålerbanen i 2006.

– Utviklingen av bilene i Gatebil-miljøet har vært enorm de siste årene, så jeg har brukt god tid til å lage en bil som jeg vet bør henge på de fleste.

– Bilen er spesialbygget til meg og min ekstreme kjørestil, og jeg har gjort absolutt alt selv, forteller Niklas Björk med lite skjult stolthet.

– Jeg startet med et strippet UR Quattro-skall som nærmest ble kappet i biter, forklarer han. – Så lagde jeg en jigg med referansemål til karosseriet, og sveiset sammen en ramme som er selve bæringen i bilen. Her ble motor, differ og hjuloppheng tilpasset, og til slutt ble karosseribitene modifisert og festet på plass.

Bilen er kortet inn som en Sport Quattro, og har i følge Niklas en nærmest perfekt vektfordeling.

– Med Audis Quattro-system og langstilt motor, er det ikke mulig å plassere motoren lengre tilbake, så balansen i Audi sine Quattro-modeller er langt i fra optimal, mener Björk.

– For å få en bedre vektfordeling har jeg flyttet alt som lar seg gjøre bak i bilen, forklarer han. – Både kjøling, tørrsump smøring til motoren, og til og med dynamoen er plassert i coupeen og drives av mellomakslingen. Motoren er også vinklet mer til høyre, for å veie opp i mot vekten av sjåføren, forteller han og viser hvor god plass det er i motorrommet.

Niclas har også gått sine egne veier når det gjelder trimming av motoren.

– Jeg har valgt den mye brukte 2,2-liters blokken, men den 20 ventilerte toppen er byttet til en eldre med 10 ventiler, samme som på de første Ur Quattro-modellene, forklarer Niklas.

– Jeg ville ha en motor med mye turtall, og færre bevegelige deler betyr ofte mer holdbarhet. Jeg har også valgt en forholdsvis “liten” turbo, for en mest mulig effektiv motor, noe jeg syntes fungerer veldig bra, sier han, godt fornøyd med første test av bilen på Gatebil i 2006.

De som har sett den røde Audin i aksjon på Gatebil vet at det fungerer! Björk kjører med hele seg og elsker å by publikum på show. 

Siden artikkelen ble skrevet deltok Niklas Björk i flere løp i Gatebil Extreme. Så ble bilen parkert for nye ombygginger. Dette er nå 12-13 år siden, og kanskje får vi snart se den på Gatebil igjen.

FAKTA OM BIL
Audi Sport Quattro ‘Björk Edition’.

Motor: 2,2 liter 5 sylindre med 10-ventilert topp. Björk vil ikke fortelle så mye om detaljene på motoren, uten om at han har brukt de beste delene som har vært mulig å få tak i. Effekt: Også hemmelig, men han forteller at den yter mellom 600 og 900 hk.

Drivverk: Kullfiber clutch, 6 trins girkasse, forsterket drivverk med diffbrems, spesiallagde drivvaksler.

Innvendig: Carbon dashbord, med kun det ytterst nødvendige av instrumenter.

Utvendig: I utgangspunkt en Audi Ur Quattro hvor en omfattende rørramme er bæringa i hele bilen. Kortet ca. 30 cm i forhold til originalen. Modifisert Sport Quattro skjermer, front og bakfanger i glassfiber, karbon og kevlar.

Under: Alt av hjuloppheng er festet med unibals. Spesiallagde 3-veis justerbare Öhlins coilover, Stabbstag med kniver bak, Alcon bremser.

Hjul: Tyfun 7X18″ med 215/35 Nexen dekker. Kanskje ikke de tøffeste felgene på en banebil inrømmer Björk, men han ville reklamere for brorens felgbutikk som satset stort på bling-felger på midten av 2000-tallet. Senere fikk bilen 18-toms OZ Racing motorsportfelger.

Vekt: Litt over 900 kilo uten fører.

Takk til: Niklas ønsker å takke sin kjæreste og mor, samt alle andre som har tro på han.

(Artikkelen ble opprinnelig laget i 2006).

– – – – – – –

– – – – – –