BYGGER DRIFTEBIL AV NYE TOYOTA SUPRA

Simen Olsen har levert sterke resultater i norsk drifting de siste årene. I en svart og hvit Toyota Supra MkIV har han også gjort seg bemerket på Gatebil. Nå har Simen imidlertid et helt nytt prosjekt på gang:

– Da jeg så de første bildene av den nye Toyota Supra MkV (A90), begynte jeg å drømme for meg selv om en MkV driftebil, forteller han.

– Jeg hadde en klar plan om hvem som skulle hjelpe meg  og hvordan alt skulle foregå, men det var jo bare en fjern fantasi.

Beæret

Etter hvert luftet han tankene sine med noen venner, og da deres klare oppfordring var å dra i gang prosjektet umiddelbart, begynte ballen å rulle.

Planen var, helt fra begynnelsen, å samarbeide med Mathias Imenes og Grimstad Chiptuning.

– Mathias er utrolig dyktig når det kommer til bilbygging! Han har bygd flere banebiler enn jeg selv har eid biler. Det han lager er av høy kvalitet og har en utsøkt finish.

Simen var klar på at  Mathias skulle være med, hvis ikke så ville det ikke bli noe av prosjektet.

– Det var kun én mann jeg ville ha til å gjøre denne jobben, bekrefter Simen.

Mathias aksepterte tilbudet, og en fire måneder lang jakt på en bil, var i gang.

– Jeg føler meg beæret over få være med på dette, sier Mathias Imenes.

– Det er en uvirkelig drøm som har gått i oppfyllelse. Plutselig står jeg i eget verksted og jobber fulltid med å bygge racerbil for kunde.

Her er jobber Mathias med å få motoren på plass:

Eget breddekit

2020 A90 Supra er en helt unik bil som enda ikke har kommet på salgsmarkedet i Norge. Da Toyota Norge fikk høre om planene til Simen og Mathias, var de imidlertid raskt ute med å hjelpe dem å finne en bil. Sammen har de nå et mål om å bygge en driftebil i verdensklasse:

– Den skal skille seg ut, både utseendemessig og teknisk. Med et budsjett på 1,3 millioner kroner er det mulig å produsere en bil som virkelig er noe utenom det vanlige, sier Mathias.

Duoen jobber nå sammen med en designer for å få produsert tegninger til et eget breddekit.

– Bilen skal først 3D-scannes, før vi kan begynne å utvikle selve breddekitet, presiserer Mathias.

– Stort ansvar

– Alt er nøye gjennomtenkt, hver eneste bolt og mutter er taktisk plassert og det blir kun brukt deler av høyeste kvalitet! Bilen skal bli ekstremt konkurransedyktig, servicevennlig og med stort fokus på funksjonalitet, understreker Simen.

– Å bygge en slik bil for en kunde er et stort ansvar, innrømmer Mathias, men beskriver samarbeidet med Simen som helt optimalt.

– Jeg hadde nok ikke sagt ja til å ta på meg en sånn jobb for hvem som helst. Å bygge en helt ny bil er i seg selv en stor utfordring, og det finnes vedlig få andre tilsvarende biler man kan hente inspirasjon og idéer fra, så alt må planlegges, designes og produseres basert på egne erfaringer og tidligere erfaringer. Da er det viktig at samarbeidet fungerer.

Skal kjøre PRO2

Det er ingen hemmelighet at bilen bygges på Formula Drift-reglementet, og forhåpentligvis skal den kjøres i PRO2 i USA neste år. Komplett spec. er ikke bestemt enda, men dette er foreløpig offentlig:

Toyota 2JZ GTE VVT-i rekkesekser, bygges og tunes av RFS Performance

Precision 6870 turbo

Gato Performance billet innsug

Sellholm MPG

Boost Racefuel E100

Wisefab fra BMW E9X

Winters Quick Change diff.

HGK drivaksler

HGK radiatorpakke

Prodigy Werks bremser

Den norske produsenten Engh Fabrication har laget manifold:

Skifte av tannstang skulle vise seg å bli den største utfordringen i prosjektet. Supra MK5 leveres originalt med fullelektrisk tannstang, noe som ikke egner seg for drifting.

– Vi måtte hente tannstang fra en annen bil og bygge det om for å få det til å passe sammen med Wisefab-kit fra en eldre BMW, forklarer Simen.

– Hele forstillinga i Supra’n er dessuten laget i aluminium, tillegger Mathias, noe som gjorde meg veldig usikker på om dette ville gå. Heldigvis gikk det over all forventning, og jeg er fornøyd med resultatet:

Optimistiske

Hvis alt går etter planen skal bilen være 100 prosent race ready og vises frem under Nordic Car Show i Lillesand 20. juni.

– Deretter vil det bli en god del testing på Gatebil i sommer. Det hadde også vært kult å teste den mot GDS-gjengen, røper Simen, som har kjørt på Gatebil siden 2016.

– Simen har vist seg å være en meget dyktig sjåfør, konkluderer Mathias.

– Han imponerer stadig, og jeg er overbevist om at denne bilen vil gjøre at han kan hevde seg helt i toppen, både i Norge og internasjonalt. Jeg gleder meg til å se at han setter seg inn i bilen til sommeren!

Følg gjerne prosjektet videre på Instagram: @grimstadchiptuning

Her er noen flere bilder fra prosjektet:

– – – – – – –

Publisert 13. januar 2020. Artikkelforfatter: June

NEXT GATEBIL: