DA PAPPA DØDE TOK PELAYO ET VALG

26. november 2019 / June

Pelayo Rico kommer opprinnelig fra Valencia i Spania. Der dedikerte han seg til sykkelsporten, som profesjonell syklist gjennom fem år.

– Jeg har alltid vært interessert i biler også, men har aldri hatt tid og mulighet til  å drive med det, sier Pelayo.

– Før nå.

Drømte om EVO

Julen 2016 flyttet Pelayo til Sverige sammen med sin daværende svenske kjæreste, som han traff i Barcelona noen år tidligere. I Sverige var planen at Pelayo skulle sykle med det svenske landslaget. Logistiske problemer gjorde imidlertid at dette ikke gikk helt etter planen.

– Men så fikk jeg et annet jobbtilbud, og her er jeg, smiler Pelayo, som i dag jobber som platearbeider litt sør for Göteborg.

Den spanske gutten har åpenbart funnet seg til rette her nord, og har humøret med seg, til tross for at livet har servert ham noen utfordringer underveis.

For halvannet år siden døde Pelayos pappa av kreft, og Pelayo gikk gjennom det han omtaler som den tøffeste perioden i livet sitt.

– På en av dagene jeg hadde det som verst, var det en venn som sa til meg at jeg skulle oppfylle en av drømmene mine og kjøpe meg en EVO, forteller Pelayo.

Bygger delene selv

Som sagt, så gjort. 23. mai 2019 kjøpte Pelayo en Mitsubishi Lancer Evolution 7, som han nå bygger om, etter alle kunstens regler. På hovedbildet kan du se hvordan den skal bli.

Slik så bilen ut i mai 2019:

– Jeg har alltid vært selvlært i det meste jeg har foretatt meg. Jeg liker å finne ut måter å gjøre ting på, så dette er et skikkelig DIY-prosjekt, sier Pelayo.

– Jeg bygger de fleste delene selv, med det verktøyet jeg har tilgjengelig på arbeidsplassen. Vi driver med metall, så det er ikke egentlig egnet verktøy til å bygge bil, heller ikke god plass, men jeg legger all min energi i dette prosjektet, og må bare finne alternative måter å gjøre ting på.

Slik ser det ut der Pelayo står og jobber:

Deler på Instagram

 Pelayo ser for seg et Varis x HURTLING-inspirert body-kit, men vil modifisere til en renere stil for å gjøre designet unikt.

– Støtfangeren er Voltex-versjonen, som også skal modifiseres. Jeg skal lage nye kanaler og leppe i carbon, forteller Pelayo.

Slik ser bilen ut nå:

For øyeblikket holder han på med sideskjørtene og den bakre støtfangeren. Den skal gjøres om for å passe til resten av karosseriet og en custom alu-diffusor.

Aluminiumskonsollene har Pelayo designet i 3D og produsert selv

– Vi brukte de originale som referanse, lagde dem lenger og skjærte dem ut med vannskjærer. De er ikke endelige, men når designet er helt klart, skal jeg tapetsere Instagram med bilder, ler han.

– Jeg deler hele byggeprosessen, steg for steg, på Instagram. Ettersom jeg nesten ikke har noe erfaring med bilbygg, setter jeg stor pris på tilbakemeldinger. Jeg tror også folk synes det er spennende å følge prosjektet nettopp fordi jeg lærer meg og finner ut ting underveis.

Kjører Volrace

– Vi skal gjøre en OEM. Blokk og stempler kommer til å være originalt, men alt annet skal bygges om, sier Pelayo.

– AC-systemet skal bort, jeg skal ha større turbo, nye kammer, reimskiver, innsprøytingsdyse, turbomanifolder, intercooler og så videre. Akkurat nå holder jeg på  å lage en catch tank, bare ved hjelp av ting som du får kjøpt i en hvilken som helst butikk.

Slik ser det ut i motorrommet nå:

Innvendig skal det lages fullt carbon interiør og et veltebur som fortsatt gjør plass til baksetene. Hvert år drar nemlig Pelayo til Spania for å delta i Volrace på Ricardo Tormo-banen i hjembyen Valencia, og han mener han er helt avhengig av plassen bak forsetene.

– Jeg må ha plass så jeg kan legge setene bakover og hvile når jeg er sliten av å kjøre, oppklarer han, med den største selvfølge.

– Desuten må jeg ha plass til vennene mine baki der når vi er på tur i Spania. Pelayo smiler.

Hvorfor vente til i morgen?

– Målet med prosjektet er å bruke minst mulig kommersielle produkter, forklarer Pelayo.

– Jeg vil bevise at det ikke er nødvendig å kjøpe så masse deler for å bygge bil.

Han bekrefter at han, uten tvil, vil delta på Gatebil, både på Mantorp og på Rudskogen, så snart bilen er ferdig.

– Jeg var på Gatebil for første gang i fjor, kort tid etter at pappa døde, men ettersom jeg ikke kjente noen i miljøet var det ganske vanskelig å dra alene, innrømmer Pelayo.

I sommer dro han sammen med en venn fra Spania, og med seg hadde han bilen, som på det tidspunktet var original, slik han kjøpte den.

– Det var likevel fantastisk, fastslår Pelayo.

– Nå gleder jeg meg veldig til å få ferdig min egen versjon av bilen og få testet den på banen.

Her er Pelayo med bilen på Gatebil sommer 2019, og med bilen slik den ser ut i dag:

Etter jul skal Pelayo jobbe heltid med bilen sin og regner med at den er ferdig i februar/mars en gang, i god tid før sesongstart altså.

– I Spania har vi tradisjon for å bygge biler veldig langsomt, men som jeg sier: Hvorfor vente til i morgen, når man kan gjøre det i dag?

Vi gleder oss til å se resultatet av Pelayos byggeprosjekt!

Følg Pelayos prosjekt på Instagram

_________

FORVENTET SPEC:

Merke: Mitsubishi

Modell: Lancer Evolution 7

Årsmodell: 2002

Motor: 4G63T non-Mivec. 4 cyl. 16 v. turbo

Effekt: 360 hk. nå. Etter ombygging over 450 hk.

Drivverk: Original 5-trinns girkasse, AWD-system med AYC

Chassis/bremser: BC coilovers, stock calippere, EBC bremseskiver og- klosser

Innvendig: Stock

Body: Voltex front med ender, Yaris sideskjørt og modifisert bredding, Voltex carbon spoiler.

Sponsorer: Plåtpressning AB, Fullgas garage og takk til Alfonso Cabello og Volrace for support.

Til minne om pappa:

_________

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om på Gatebil.no, send en mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

NEXT GATEBIL: