Sunndølingen Espen Johansen, omtalt av The Speedhunters som “the crazy guy”, har virkelig gått inn for å gjøre sin Datsun 510 Wagon til noe helt unikt.
Tekst: June Elise M. Sørensen
– Jeg bor i garasjen, forteller 26-åringen som ellers jobber som industrimekaniker.
– Det var helt tilfeldig at jeg kjøpte akkurat denne bilen. Jeg fikk kjøpt den av en lærer da jeg gikk på yrkesfag, og hadde jeg skullet valgt i dag, så hadde jeg nok gått for noe som var enklere å skaffe deler til. Jeg bestemte meg i alle fall for å gjøre bilen spesiell. Jeg ville at den skulle skille seg ut.
Da Espen hentet bilen hadde den en 1,6-liters motor under panseret og var malt med pensel og bengalack.
– Ellers var den i grei stand. Helt original, sier Espen.
Han fikk den inn i garasjen og begynte å skru. I dag fremstår bilen som noe ganske annet en den en gang gjorde. Espen har gjort om på så og si alt.
– Jeg begynte med å flytte torpedoveggen 30 centimeter bakover og lage ny girkassetunnel for å få plass til en M20 motor og girkasse, forteller Espen.
– Jeg laga traverser og monterte 535 bærebruer bak og M3 spindler foran. Deretter ble det bur fra tårn til tårn. Jeg sveiset litt rust og stålbreddet bilen 35 mm. på begge sider bak, og monterte skjermutbyggere utapå der igjen.
I ryggen har Espen hele veien hatt kompisgjengen i Team Øvrebøgda, som består av tre andre bilentusiaster, i tillegg til Espen selv. Gutta i teamet har blant annet hjulpet til med grenrør og alu-plenium med ombygde tanker på intercooler.
– Og så måtte bilen lakkes, legger Espen til.
– Og det var en helt forferdelig jobb å fjerne all den bengalacken.
Nå gjenstår bare å sette sammen motoren igjen etter et lite motorras, samt få mappet bilen på nytt.
– Denne bilen skal brukes, det skal spoles og herjes!
– Jeg har også kjøpt meg Hoosier 27×10 5×15 drag hjul, så jeg skal etter hvert også prøve den på stripa, røper Espen.
– Og så skal jeg selvsagt flere turer på Gatebil- et av høydepunktene hver sommer.
INFO DATSUN 510 WAGON:
Bil: Datsun 510 Wagon, 1971.
Motor: Smidd BMW M20B28, 9:1 komp. Precision 6766 V-bånd 0.82ar turbo, Precision 46 mm. wastegate, 76 mm. PPF dumpventil, Nuke fuel rail, DW bt-regulator, DW pumper, Nuke fuelcell unit, Nuke bensinfilter, Bosch 1500 cc. dyser, Nuke kamdrev, sveiset innsug med 3,5¨ gasspjeld, grenrør med 6 stk. EGT, store tanker på intercoler, 3,5¨ rustfri eksos som Y ut til 2×3¨ . M52B28 veiv, M20B25 blokk som er borr til 85 med Wiseco stempel, montert underspylingsdyser, K1 H-råder, King Racing lager, støteplate i bunn, balansert bunndel, omsveisa M21 oljepumpe og sveisa ny bunnpanne siden motoren ligger orginalt fra BMW. Toppen er portet, 1mm over dim ventiler, Z45 turbo kam, steg 3 ventil fjører, smidde vippearmer, Athena pakning, ARP bolter. PPF svinghjul, Tilton 2-plata clutch, Davies Craig elektrisk vannpumpe og Spal vifte, Griffin radiator, Setrab oljekjøler som styres av MaxxECU datasprut med samsung 9¨ tab, Electromotive coil pakke, mm.
Effekt: 631 hp. 670 Nm. at 1.5 bar på bensin.
Drivverk: Tilton 2-plata rally clutch, BMW 530D girkasse, BMW 210 diff og Øverbøgdas custom mellomaksel og drivaksler.
Chassis/bremser: (Foran) BMW E36 spindler med M3 bremser, Øverbøgdas custom bærearmer og travers. (Bak) Øverbøgdas custom travers med 535 E34 bærearmer med M5 bremser.
Innvendig: Øverbøgdas custum spaksetell og hyd-brekk. Pedalbox med masse mer.
Hjul: Hayflay 225/45-17 når en skal spole og Hoosier 27×10,5×15 drag hjul.
Jeg/vi tar også på oss oppdrag som banebil-bygging. Om noen skulle ha noe bygd så ta kontakt.
Her kan du følge Team Øvrebøgda på Facebook.
Her finner du artikkelen Speedhunters lagde om bilen til Espen.
(Artikkel opprinnelig publisert april 2020)
– – – – – – –