Joakims unike Escort Audi Skyline

Det her er Joakim Stigenberg! Han har en 1994-modell Ford Escort Cosworth. I alle fall er karosseriet en Escort Cosworth. For motoren kommer fra Audi og 4wd fra Nissan Skyline. Og veldig masse har Joakim laget selv. Målsetting – Å kjøre bredt og lage mest mulig show på Gatebil!

(Artikkelen opprinnelig skrevet 2015).

Bilen var klar for å vises på Bilsport Custom og Performance Motorshow i Jönköping påsken 2015. 7 år etter at Joakim startet på prosjektet.

– Ja, det stemmer, men det var de 2 siste årene det meste skjedde, sier Joakim. – Jeg kjøpte bilen i 2007. Da jeg var 19 år. Da var den helt original med 227 hester. Det syntes jeg var for lite, så 330-kit ble montert med en gang, og ikke lenge etter ble det oppgradering til omtrent 450 hester.

Joachim var på Gatebil og ble inspirert av kjøringen til Alm-brødrene og Stian Hafsengen.

– Det var helt rått å se på hvordan de kjørte med firehjulstrekk. – Jeg hadde også lyst til å kjøre sånn, men med “bare” 450 hester i Escorten var det sjanseløst. Jeg ville bygge en helværst sladdebil med firehjulstrekk.

– Jeg viste kanskje ikke helt hva jeg gikk i gang med. Hvor mye jobb det ville være og hva det kom til å koste. Jeg er snekker og hadde ikke mye erfaring med å mekke bil. I alle fall ikke med å bygge banebil.

– Jeg begynte med det letteste. Å strippe bilen helt. For å skru ting fra hverandre er jo enkelt. Så sendte jeg karosseriet til bur-sveising, men jeg ble ikke fornøyd med resultatet. Jeg mente jeg skulle klare det bedre selv. Så jeg kappet vekk det meste, kjøpte rør, lånte rørbøyer, og fikk hjelp med å sveise. Men omtrent der stoppet hele prosjektet opp. Jeg viste hverken hva slags motor eller girkasse jeg skulle bruke, pluss alt mulig annet som måtte fikset. Jeg trang tid til å tenke og planlegge.

Mens Joakim la planer for hvordan Escorten skulle bli, kjøpte han en Cosworth til.

– Det var en -89 Sierra sedan, forteller han. – Motoren ble trimmet til 590 hester og bilen fikk mange bra deler, men allikevel mye enklere og billigere enn hva jeg hadde tenkt å gjøre med Escorten. Jeg lærte meg samtidig masse om både skruing og sveising ved å bygge opp Sierran.

– Jeg var egentlig klar for å gå videre med Escorten, men så ble jeg pappa. Og med full jobb på dagtid og familiefar til ungen var i seng, var det liten tid igjen til å være i garasjen. Men høsten 2013 gikk jeg i gang for fult, hver eneste time jeg hadde ledig.

– Det første jeg måtte bestemme meg for hva som skulle gjøres med motoren. Planen hadde vært en Cosworth 2-liter på minst 8-900 hester, men jeg hadde mistet troen på at en sånn ville være hverken lettkjørt eller holdbar. Jeg prøvemonterte i stede en Volvo-femmer, men var usikker på hvor sterk alu-blokka til Volvo var over tid. Jeg viste derimot at en 2,5-liters blokk fra Audi diesel sammen med en 20-ventilert topp fra 2,2 turbo var et utprøvet holdbart konsept, så jeg bestemte meg for dette.

– Så var det å finne et solid drivverk, og her var jeg like usikker som med valg av motor. Å oppgradere det originale hadde jeg ingen tro på, og en GpA/ WRC drivlinje ville bli alt for dyrt. Å bruke girkasse og fremdiff fra Audi var også uaktuelt, da motoren ville komme alt for langt frem og gi bilen en vektfordeling jeg ikke ville. Jeg fikk heller trua på drivverk fra en Nissan Skyline, for en komplett GTR drivlinje kostet ikke mer enn en brukt drivaksel til Escort WRC.

Vinteren 2015 var bilen klar til å vises, mens første test ble på Gatebil på Mantorp Park i juni.

– Alt virket til å fungere perfekt på de første rundene jeg testet bilen, forteller Joakim. – Det var en fantastisk følelse å endelig få kjøre den på banen. Men plutselig havarerte motoren. Jeg plukket den opp og fant ut at det måtte være noe med oljetilførselen, for i bremsebenken fungerte alt som det skulle med normale temperaturer og alt, og oljen som ble tappet av motoren etter bremsing så helt fin ut.

– Jeg bygde ny motoren og endret på det jeg trodde var problemet med smøringen, fordi det ikke var samme smøresystem på bilen som ble brukt under bremsingen. Men BANG så røyk den nye motoren også. Da ble jeg drittlei og parkerte bilen i verkstedet for å samle både inspirasjon og penger til å bygge motor nummer 3.

Siden den gang har bilen blitt brukt mye på Gatebil både i Norge og Sverige. Gatebil.no kommer tilbake med status på hvordan den går med Joackims unike Ford Escort Cosworth nå i 2020.

ya2a9657

FAKTA OM BILEN:
(Fra artikkel på Speedhunters.com)

Engine: 2.5L VW Transporter block modified to fit 7A petrol head with light crank, custom 81.5mm JE forged pistons, 155mm PPF rods, original bearings with more clearance, block girdle with 12.9-bolts, line honed bored, Smudge Designs dry sump system with 4-stage Auto Verdi oil/air separator & custom oil tank, Smudge Designs head ported/prepped with bronze valve guides, Supertech valves, Catcams hydraulic cams, lightweight lifters, adjustable cam gears, machined water channels, ORG AAN trigger sensor, 60-2 VW trigger at crank, custom exhaust & inlet manifold by CP-S, modified 7A head cover to suit 115R coils, erased oil filler cap, Nissan GT-R intercooler, 4-inch downpipe into 3.5-inch exhaust system into 4-inch side pipe with one custom Feritta damper, MaxxECU engine management system, rear-mounted radiator with air intakes in fenders & rear windows, electric water pump. Max Power/Torque: 904hp/1019Nm on 2.7bar (39.7psi) boost pressure

Driveline: Nissan R33 GT-R 5-speed gearbox with PPG dog ring gear set, billet middle plate, billet shift forks, billet axles, custom 184mm flywheel, 184mm Alcon twin-plate rallycross-spec clutch, Nissan GT-R R33 front diff with Cusco 1.5-way LSD. Nissan GT-R driveshafts front/rear, custom mounting to block in front, spacers to shafts, Nissan Skyline rear LSD with 4.11 ratio, modified Nissan S14/R33 GT-R rear cradle & adjustable traction arms, modified GT-R propshafts, ETS PRO ATTESA management

Suspension/Brakes: Modified GAZ Gold coil-overs, Cosworth mounted in Nissan rear hubs, front suspension towers modified to move damper 60mm (approx) up, custom TCA in front, Volvo electric steering servo, billet pedal box, 356mm rotors with Alcon 6-piston calipers, 310mm with Nissan GT-R calipers rear.

Wheels/Tires: Toora 18×8.5-inch center-lock wheels front/rear, Maxxis Z1R drift 255/40R18 & Greenmax 235/35R18 tires

Exterior: All panels still in metal, widened front/rear fenders, Mk6 doors, Rocket Bunny wing, PP Makrolon windows. Audi Ibis White paint, custom carbon fiber roof

Interior: Lico Timetech (Sparco) seats, Sparco 3-inch harness belts, Sparco wheel, dashlogger, plumbed fire suppression system, radiator pipes, custom fly-off handbrake, custom gear shifter

Tack till: Min flickvän Isabella och lilleman, Robban Viklund, Ärtan, Chrille och Eddie på Cemotor, Udde och Nicklas på ÅP, Manne, Stoffe, Perman, Andreas 57ms och mina sponsorer: Custom Parts Service , Maxxtuning, Pure Performance Factory , Peter An3 parts, Däckforum, Dahlbäck Racing, Badass Parts, Smudgedesigns, Workwear i Tyresö.

– – – – – –