På Gatebil Vålerbanen 20-22 mai er det klart for årets første Time Attack og Race i Gatebil sin egen racingserie, Gatebil Extreme. På startstreken står Scandinavian sprekeste startfelt klar til å fighte om hvem som er raskest i 2016.
Det er alltid veldig spennende å se resultatene av hva folk har holdt på med i garasjene i vinter. Men mannen å kjøre i fra i 2016 blir helt klart Kai Roger Bakken. Kai Roger vant både Time Attack og Racing-cupen i 2015, men flere ga han god konkurranse og har ambisjoner om å kjøre enda raskere i 2016.
KAI ROGER BAKKEN – SIKKER PÅ SEIER!
– Vi har gjort mange oppgraderinger på bilen, blant annet en ny makeover, sier Kai Roger Bakken. – Ny lakk og klistremerker bidrar kanskje ikke til mer fart, men vi har gjort masse annet også. Ikke minst ny sekvensiell girkasse som jeg har veldig trua på vil gjøre bilen om mulig enda raskere. Men utfordringen tror jeg fortsatt vil være å få bra nok feste fra start og helt til mål. Jeg trenger noen svinger for å få varme dekk, og mot slutten av løpene begynner det å bli ganske glatt, men det sliter jo andre med åsså. Så jeg tror alle må kjøre både over evne og ha mye flaks for at ikke jeg skal vinne Gatebil Extreme også i 2016, sier en selvsikker Kai Roger Bakken.
Kai Roger Bakken klinte til med kona Gry på banketten til Gatebil Extreme etter sesongen 2015. I en følelsesladet takketalen fortalte Kai Roger at han kom til å gi seg med Gatebil Extreme, men bare få timer senere ble det annonsert at han allikevel satset videre for fult i 2016.
MARCHELO ADRIAN GARCIA- BAKKEN BØR JEKKES NED!
En som er like skråsikker og frempå som Kai Roger Bakken er Marcelo Adrian Garcia. Marchelo kjører en BMW E30 M3, en tidligere vassekte DTM-bil. Det meste er derimot bygget om siden bilen ble kjørt i DTM ( Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) på slutten av 80-tallet. Sesongen 2015 begynte dårlig for Marchelo og team GIK Turbo med girkasse-ras på Våler i mai og mer trøbbel på Mantorp i juni. Men på Rudskogen i juli funket alt perfekt og Marchelo kjørte inn til seier. Neste løp ble det 2. plass, bare 30 cm bak Vidar Frogner.
– I 2015 fikk alle se at vi er å regne med om vi unngår trøbbel med bilen, sier Marcelo. – Vi har derfor jobbet masse i vinter for å gjøre bilen mest mulig driftsikker. Målet er å vinne Gatebil Extreme sammenlagt, men da må det bli bra plassering i alle løp, og helst stå øverst på pallen i enkeltløp. Vi i Team GIK-Turbo gleder oss vanvittig til Gatebil på Vålerbanen 20-22 mai, og Team KRB må jekke seg ned om de påstår de blir umulig å slå.
Se spennende løp i Gatebil Extreme fra 2015 hvor Vidar Frogner vant med kun 30 centimeter til Marcelo Adrian Garcia. Lars Magnusen ledet løpet til det bare var 1 runde igjen, men fikk teknisk trøbbel og roet ned for å spare bilen!
TOMMY SCHØNBERG – NÅ ELLER ALDRI MER!
En outsider med store ambisjoner og forhåpninger for 2016 er Team TS-Racing og Tommy Scønberg. Tommy har deltatt i Gatebil Extreme helt fra starten, og har mange seire og topplasseringer. Men i 2015 var et dårlig år.
– Vi hadde mye trøbbel i fjor og jeg hadde mest lyst til å gi opp hele racingopplegget, sier Tommy. – Vi var rett og slett for dårlig forberedt til sesongen, og hadde ikke fått gjort bilen klar slik vi burde. Så det meste som kunne gå i stykker gjorde dette.
Men til 2016 har Tommy Schønberg satset mer enn noen gang før.
– Høsten 2015 startet vi å bygge A3’n helt ned og opp igjen, og nå er alt nytt og mye bedre enn noen gang, sier Tommy. Detaljer om hva som er gjort er derimot Tommy ikke interessert i å prate om, men målsettingen er neppe å samle 3 og 4. plasser. Tommy SKAL vinne Gatebil Extreme 2016!
KENNETH MOEN – IKKE FORVENT FOR MYE!
Størst snakkis i vinter har helt klart vært drifting-proff Kenneth Moen sin debut i Gatebil Extreme. Kenneth er hyret inn som sjåfør av Radni Molampour for å kjøre Team Brian James Trailers sin 2014 Lamborghini Gallardo GT3. De fleste i Gatebil-miljøet kjenner Kenneth som en av verdens beste drifting-sjåfører, men Kenneth har tidligere også kjørt både gokart, rally og ikke minst baneracing.
– Jeg gleder meg vanvittig, men blir litt stressa da jeg får inntrykk av at mange tror jeg skal vinne, sier Kenneth. – Bilen jeg skal kjøre er en proffbygget racerbil som er helt rå, men det skal allikevel en god del til for å kjøre like fort som de raskeste i Gatebil Extreme. Bl.a. har motoren “bare” 600 hester, noe som er langt mindre enn de fleste andre.
Team Brian James Trailers og Kenneth Moen er i alle fall bedre forberedt enn de fleste. Bilen ble kjøpt tidlig i vinter og nullstilt til å være som ny, og samtidig oppgradert til spec for 2015. I starten av april var de også på Silverstone i England for at Kenneth skulle bli kjent med bilen, samt å få kjøretrening sammen med en helproff sjåfør. Senere har det også blitt testing på Vålerbanen, så Kenneth Moen sin deltagelse i Gatebil Extreme blir utrolig spennende å se hvordan vil gå.
I Team Brian James Trailer kjører også Trond Garberg i en 2012 Lamborghini Galardo GT3, en bil Radi Molhampour kjørte i 2015.
MAZHAR IQUBAL – TEAM BULDRE TROR PÅ SEIER!
En annen nykommer i Gatebil Extreme som ikke er ukjent i Gatebil-miljøet er Mazhar Iqbal. Mazhar har sladda rundt på Gatebil i årevis med diverse Audi’er, og har nå en 1000 hesters Audi S4 han bruker på frikjøring. De siste 2 årene har han også jobbet på en reinspikka racerbil bil for Gatebil Extreme – enn BMW E34 M5. Bilen har vært nesten klar lenge, men nå skal han endelig stille til start. Mazhar er fosiktig med ambisjonene, men resten av Team Buldre er sikker på seier.
JAN HROAR BJØRKLUND – KNUSTE ALLE PÅ VÅLER I 2015!
Jan-Hroar Bjørklund satte et støkk i toppførerne i Gatebil Extreme i 2015 da han i en alder av over 70 år debuterte i Extreme med å vinne Time Attack på Våler med over 3 sekunder margin til Kai Roger Bakken. Bjørklund kjører en 2008 Audi A4 DTM, den dyreste og mest proffe racerbilen i hele startfeltet. Bilen har firehjulstrekk og på Time Attack var det våt bane, så Bakken sine 1000 hester kom lite til nytte. Men med “bare” klarte Bjørklund allikevel en 2. plass i racet på tørr bane.
Bjørklund kjørte ikke alle løpene i Gatebil Extreme i 2015, så han fikk ikke samlet nok poeng til å være å kjempe om en sammenlagt plass på pallen. Bjørklund stiller derimot opp nå på Vålerbanen, og er selvsagt klar for å gjenta suksessen fra i fjor.
FLERE NYHETER FOR EXTREME 2016:
Trond Ensrud tok et hvileår fra Extreme i 2015 med sin 2006-modell Audi RS4, men i år er det full satsing med bl.a ny helvill motor, en 4,2 V8 med dobbel turbo bremset til hele 1225 hester og 1478Nm! Nå vet jo selvsagt de fleste som driver med bilsport at effekt er langt i fra alt, men når bilen i tillegg er fullpakket med racerbildeler, som bl.a komplett Audi Motorsport hjuloppheng, og veier kun rett over 1300 kilo, så er bilen på papiret potensiell til å gå veldig veldig fort.
Inge Hansesæter kjører en BMW E46 M3 og debuterte i Gatebil Extreme i 2015 med plasseringer nesten helt i toppen. Inge har masse kjøreerfaring fra bl.a. Nurburgring hvor persen er sterke 7.30 min. Inge vant et løp i NM i baneracing i klassen GT2 på Vålerbanen sist helg, og kjørte rundetider han kanskje hadde kommet på pallen med i Gatebil Extreme. Inge har en driftssikker bil og kan kapre mye poeng i alle løp og sikre en bra plassering sammenlagt.
Børje Hansson har kanskje Gatebil Extreme sin fineste bil! En rålekker Audi Ur Quattro. Hver vinter får bilen oppgraderinger som gjør den raskere for hvert år. Børje ligger like bak de aller raskeste, men kanskje når han opp til pallen i 2016?
Jørn Tangen er ny i Gatebil Extreme med sin 1971 VW Boble, men Jørn har før deltatt mye på frikjøring med sin gamle VW Buss sykebil. 2016 ser han på som et test-år, for Honda mc-motoren tror han blir for veik rett frem. Men etterhvert blir det turbo, og da kan den ca. 600 kilo lette bilen gå veldig fort. Vi oppfordrer alle som liker hjemmebygde biler med masse spesiallagde detaljene og løsningene til å sjekke ut Jørn sin Boble i depoet, og selvsagt nyte lyden av 13-14.000 rpm rundt banen.
Karel Silah fra Sverige debuterte i Gatebil Extreme i 2015 med sin grønne BMW M3. Bilen hadde original motor i 2015, for Karel prioritert kjøreegenskaper og kjøretrening. I år har derimot M3 V8’eren fått kompressor og nesten doblet effekt, og hele hjuloppheng og det meste av annet har blitt oppgrader. Blir spennende å se hvor fort det her vil gå i 2016.
Andreas Vaa har alltid ligget rett bak pallen på nesten alle løp, men Vaa har hatt problemer med dårlig feste mot slutten av løpene og tapt plasseringer. Nye oppgraderinger av hjuloppheng og plass til enda breiere dekker har forhåpentligvis løst dette for 2016.
Håvard Gustad deltok i Gatebil Extreme første gang i 2007, men de siste årene har det vært litt til og fra. Til 2016 er det derimot ny bil og full satsning hele sesongen. Bilen ser ut som en Volvo, men er en Lexus V8 Star, en fullblods racingbil laget for den Tyske V8 Star-cupen som ble kjørt tidlig på 2000-tallet. Denne bilen er rask, men vi tipper Håvard trenger litt tid for å få ut potensialet.
Eivind Bekkeli sin Aquila GT3 er sammen med Jan Øyvind Ruud sin Stealth B7 biler det har vært mye diskusjon om de passer i Gatebil Extreme, men enn så lenge får de lov å delta. Det har derimot vist seg at det ikke er lett å utnytte potensiale som ligger i bilene, men både Ruud og Bekkeli var på pallen i 2015.
LINK: Se full oversikt over deltakere i Gatebil Extreme.
LINK: Slik gikk det i 2015.