’75 Volvo 242 med S60R motor

Se Gatebils Julekalender 2020

Steffan ’Fixen’ Karlsson fra Dingle i Sverige fikk mye oppmerksomhet både i det norske og svenske Gatebil-miljøet da han helt tilbake i 2005 bygget denne, en 1975 Volvo 242 med 2,5-liters S60R motor.

– Jeg har alltid likt Volvos banebiler, spesielt 240 Turbo fra tidlig ’80 tallet, og GpA-bilene var helt klart til inspirasjon da jeg skulle bygge denne, fortalte Steffan da Gatebil var på besøk etter at bilen var ferdig.

Å lage noe GpA-kopi hadde derimot Steffan ikke tenkt til. Planen var teste ut mange egne ideer, og samtidig gjøre ting så billig som mulig. 

Se Stefan Olssons GpA replika

– Det første jeg startet med var å laget nytt gulv. Helt i fra torpedovegg til bakplate. Ikke bare for å bedre bakke-klaringen på de humpete grusveier her jeg bor, men mest for å få hjulopphenget akkurat sånn jeg ville, forklarer Steffan.

– Jeg brukt mye tid til å planlegge den rette styrken og geometrien på alt av egen-lagde bærearmer og innfestinger, og det er nettopp å konstruere ting selv jeg syntes er veldig moro. Det er nok også derfor jeg har fått kallenavnet ‘Fixen’, sier han og flirer.

– Alt kan jeg selvsagt ikke lage selv, og det dyreste på bilen er nok de 3-veis demperne fra Öhlins, som faktisk kosta mer enn motoren, forklarer Steffan.

– Motoren er en 2 år gammel 5 syl. 2,5 liter fra Volvo S60R som kostet bare kr. 15.000,- på skroten her i Sverige. Originalt yter den 300 hester, men med ny turbo, intercooler, motorstyring, dyser og bensinpumpe, blir effekten lett 500 hester. Med original innmat er den fortsatt veldig holdbar – selv med hard kjøring på banen.

– Jeg er godt fornøyd med hvordan bilen har blitt. Jeg liker Volvo 240 best når den er enkel, clean og lav, samt har kule motorsport-felger, sier Steffan fornøyd.

– Den har også blitt veldig bra å kjøre, noe som selvsagt er utrolig moro siden jeg har lagt ned mye jobb i hjulopphenget, sier han.

– Men det beste av alt er at den også er godkjent for gatebruk, sånn at jeg enkelt kan komme meg til og fra banetreff, kjøre noen raske runder, og deretter cruise hjem, avslutter Steffan ‘Fixen’ Karlsson fra Sverige.

– – – – – –

FAKTA OM BILEN:
Volvo 242, 1975 modell.

Motor: S60R, 04 mod. 5 syl, 2,5 liter, 20 ventiler. H-profil råder sterkere lagre, DTA Fast Pro8 datasprut, større dyser, racing bensintank med doble bensinpumper, Turbonetic turbo. Effekt: 450-550 hk.

Drivverk: 6 trins kasse fra Dodge Viper, modifisert Volvo 1031 bakaksel med lamelldiffsperre.

Utvendig: Utseende fra ’83 240 turbo GpA. Spesiallaget gulv i rustfritt stål fra torpedo til bakplate. Større hjulhus, polert aluminiums panser fra Volvo ambulanse, plast framlamper fra Canada modell, skjermer breddet 30mm som på GpA bilene, GpA front og bakspoiler (ikke på bilde). Original Volvo blå fra tidlig ’80 tall.

Innvendig: Egenlaget aluminium bur, Cobra stoler og 6 pkt. seler, flocket dashbord med VDO instrumenter. Snap-off ratt.

Under bilen: Öhlins dempere med hjemmelagde coilover fjærben, egenkonstruert 4-link og panhard stag, Sellholm justerbare opphengsarmer, justerbare stabstag. Bremser: Porsche GT2. 6-stemplede med 365mm skiver i front, og 4-stemplede med 330mm bak.

Hjul: ENKEI ’DTM’ senterbolt felger i magnesium 8,25×19”. Egenlagde hjulspindler.

(Artikkel publisert første gang i 2005).

– – – – – –

Se Gatebils Julekalender 2020

– – – – – –