FORD-MANN SATSER PÅ COMMODORE

Anders Engesvoll så seg ut denne bilen for flere år siden. Da den forrige eieren endelig ville slippe den, var han ikke i tvil.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Anders Engesvoll er først og fremst kjent som Ford-mann gjennom flere år, og sjansen er stor for at du har sett de tidligere bilene hans, en Escort MK1 Timex Cosworth og en rød Escort MK2 Zakspeed Cosworth. Bilene har han hatt med seg på Gatebil opptil flere ganger:

Engesvoll kan imidlertid melde om at disse nå er solgt, og at fokus de siste månedene har vært på et helt annet prosjekt.

– Jeg hadde visst om dette bygget i mange år, og spurte også om å få kjøpe det en gang, forteller Anders.

– Jeg hadde veldig lyst på noe annet enn en racerbil i gateversjon.

Bilen, en 1976 Opel Commodore, var i utgangspunktet et gromt bygg da Anders kjøpte det, ferdigstilt i 1995 av Inge Tveiten fra Seljord.  Bilen var utstyrt med en 350 V8’er og TH700 fra 1987 Corvette C4, i tillegg litt mods. Bakaksel var innkortet fra Chevrolet Camaro Iroc-Z med ZF 75 prosent sperre. Bilen hadde videre blant annet Mercedes 500 bremser, BMW E21 styring, BMW E30 soltak, 50 mm. oppflyttede hjulbuer og senket 50 mm. Forlenget panser, Recaro LS skinn, AC Schnitzer 8.5 og 11×17, NX lystgassystem og nivåregulering fra Senator.

– Bilen var i generelt veldig bra stand da jeg kjøpte den, kun litt slitte pakninger og lamper, sier Anders, som likevel har investert både tid og penger for å forbedre og perfeksjonere.

– Jeg har montert nyrestaurerte Recaro LS fra Jan Einar Krakevik, nye felger fra Pood Custom, lystgassystem fra NX samt rustfrie manifolder fra Jon Reinsborg. Og så har jeg satt inn nye vinduer, pakninger og lamper.

– Jeg håper snart den er bra nok, så jeg slipper å være blakk, ler anders, som skal bruke bilen på turer, biltreff, street- og dragrace.

– Den er vel ferdg nå. Så og si. Kanskje.

SPEC. ANDERS SIN OPEL COMMODORE GS/E:

Årsmodell: 1976

Motor: 1987 Corvette C4, 350 tpi, annen cam, innsug, manifolder + lystgass

Effekt: 320 + 80-100 hk. gass

Drivverk: Th700, Iroc-Z aksel innkortet med ZF 75% sperre.

Chassis/bremser: Mercedes 500

Innvendig: GS/E med Recaro LS og carbon folie på listverk.

Body: Forlenget panser, oppflyttede hjulbuer 50mm, innflyttede fangere, BMW E30 soltak.

Hjul: AC Schnitzer 8.5 og 11×17 fra Pood custom.

Sponsorer/takk til: Jan Einar Krakevik for rått arbeid på stoler, Jon Reinsborg for hjelp med manifolder og lystgass og Pood Custom for utrolig service og gromme felger. Ikke noe av dette er gratis, men de fortjener en oppmerksomhet på grunn av kunnskapen de besitter.

 Anders RS Engesvoll på Facebook

– – – – – –

Publisert 19. april 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

NEXT GATEBIL: