Sveriges mest elsket – og hatet – bilen har jubileum nå! Visste du at Øst-Tyskland hadde sin egen versjon av Volvo 240, eller til racing-versjonen kunne toppen 300km/t?
De aller fleste av oss har en relasjon til Volvo 240, enten liker du den, eller ikke. En ting er i iallefall sikkert, den har hatt en ekstrem suksess på flere områder.
Her er topp 10 fakta:
1. 2 685 171 biler ble produsert mellom 1974 og 1993 og er dermed den største svenske produksjonen av en bilmodell. De aller fleste var fire cylindret, hvor av kun 177 402 eksemplarer hadde kraftigere motor.
2. Volvo 240 var den aller første bilen som fikk lambdasonde. Denne kom i 1970 da det amerikanske markedet satte større krav til utslipp. Et samarbeid mellom Volvo og Bosch resulterte i denne geniale løsningen som sørger for å kontrollere utslippene.
3. Bilen er mye vanligere enn du tror! I filmverden er den faktisk den 13.mest brukte bilen i følge Movie Cars Database. Her er fra filmen “Ted” fra 2012.
4. Den 5 mai 1993 rullet det siste eksemplaret ut av Torslandafabriken, en 245 Classic.
Så sent som 1999 var Volvo 240 Sveriges vanligste bilen. I 2003 var 240 den nest vanligste bilen efter 740.
5. Journalistene fikk prøvekjøre i…Borlänge.
I dag er det ikke uvanlig at bilpresentasjonene blir tilbudt motorjournalister turer til Saint Tropez, Roma, Barcelona osv. Noen tilfeller går turen til USA eller kina. 21.august 1974 kom journalister fra hele verden med et innleid fly fra Torslanda til Borlänge i Sverige, hvor Volvo 244 GL ventet på dem. Samtlige eksemplarer hadde oransje lakkering og samme farge på interiøret.
6. DDR hadde egen versjon. I det østtyske markedet ble det laget en egen variant av 240 som fikk navnet DLS. Bilskiltet startet alltid med bokstavene IBM, hvor det ofte ble relatert til til “Ich bin Millionär,” eller “Jeg er en millionær.” Denne bilen kom i fem ulike farger, og hadde 100 hester med fire gir.
7. Er du på jakt etter denne populære bilen?
Per dags dato ligger det ca 70 stk Volvo 240/242/244/245 til salgs på Finn.no. Prisene er variable, men et bra eksemplar kan koste deg dyrt, da disse begynner å bli et samleobjektiv. Bilen på bildet (Volvo 245) står i Levanger og kan bli din for 35 000,-
8. Partitoppene fikk kjøre luxus varianten. Å kjøpe en Volvo 244 DLS var i utgangspunktet utenkbart for de aller fleste, det ble for dyrt. Men for et fåtall partitopper ble det laget en enda råere versjon. Løsningen ble limosinen 264 TE, hvor forkortningen står for “Top Executive”. Mer enn halvparten av disse bilene gikk til ØstTyskland. Denne bilen ble forlenget med 70 centimeter, slik at det var plass til fire politikere kunne strekke ut beina i baksetet.
9. Topphastighet på 300 km/t!
Med riktig gir utveksling i bakakselen kan en Volvo 240 Gruppe A toppe 300 km t. Men på de fleste banene hadde den mye lavere topphastighet. Le Mans-vinneren Stanley Dickens konkurrerte med Volvo 240 Gruppe A og Volvo fikk mye misunnelse fra de andre merkene og ble beskyldt for juks. Det resulterte i anmeldelse i FISA. Inspektørene slet med å finne noen store feil på disse bilene.
LES ARTIKKEL: Perfekte kopi av 240 Turbo Gruppe A
10. På Gatebil-festivalene er det helt vanlig å se Volvoer, ofte på utstilling, men det er også en vanlig syn å se dem sidelengs på banen. Husk å ta turen 5-7 september på Rudskogen eller på Mantorp 26-28 september i Sverige!