GATEBIL CARS – Ole Morten Davanger sin Toyota GT86

Navn: Ole Morten Davanger
Bil: Toyota GT86 fullspec driftingbil. Toyota Supra motor(2JZ), 1050hk, 1309NM, Samsonas Sekvensiell girkasse, wintersdiff, Wisefab, alt bygget om og tilpasset drifting.

Hvorfor valgte du denne bilen? 

– Etter inngått samarbeid med Toyota Norge måtte vi ha ny bil, ble da en GT86, Skylinen jeg hadde tidligere ble solgt.

Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?

– Det har vært å håndtere den. Den er utrolig aggressiv å kjøre, veldig “snappy” og rask i overganger, så det har tatt tid å justere den inn slik at den er bra å kjøre.

Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.

– Den har gjennomgått full makeover. Total nedribbing, kappet vekk alt som kan kappes vekk av overflødige ting og materiale.

– Fia veltebur, større girtunnell og ombygget bak for radiator og fuelcell baki bagasjerom. Alt er bygget om eller byttet ut.

Eneste som er igjen av orginal bil er selve chassiset, speil, dørhåndtak og lykter.

Tilpasning til nye deler og mye jobb for å få ting slik vi vil ha det mtp lav vekt, servicevennlighet og ikke minst showfaktor.

Alt har vært laget med de tre tingene i bakhodet. Alle delene på bilen skal se bra ut, selvom de ikke synes.

Hva på bilen har du jobbet med før den kommende sesongen?

Overhaling av toppen på motoren, ny travers bak etter en del kollisjoner ifjor, ellers en solid og grundig service og sjekk på hele bilen. Den har allerede fått en full overhaling utvendig med styling, lakk og ny foliering før Oslo Motorshow i høst.

Hva har vært din største prestasjon i løp?

– Norgesmester i Drifting i 2018, 2.plass NM ifjor. Har en del seiere og pallplasser i løp, Beste Gatebilplassering er 3.plass i Super 3 ifjor.

Hva betyr Gatebil for deg?

– Gatebil betyr utrolig mye. Gatebil har bidratt til å dra igang min bilsport-, drifting-interesse og “karriere” . Det var Gatebil-filmene 2002-2005 som fikk opp interessen for motorsport og banekjøring, de filmene har jeg sett sikkert 100 ganger. Jeg var på gatebil en del ganger fra jeg fikk lappen, kjørte på både gamle Rudskogen og Vålerbanen før jeg til slutt bygget den lilla R34 Skylinen jeg kjørte med fra 2014-2019. Deltatt på det meste av gatebil siden 2014 og har ikke tenkt å gi meg med det ?

Hvem har vært den største støtten for deg?

– Det er flere. Min samboer først og fremst, mine samarbeidspartnere som har direkte medvirkning til at jeg er der jeg er idag og at jeg kan satse slik jeg gjør, og min trofaste mekaniker og gode venn, Andreas. han er teamsjef og har vært med på alt mulig sprell siden 2017, fra løp i Riga og motorbytte på løp i Sverige, til iskalde kvelder i garasjen. Og alle andre som bidrar og hjelper til, blant annet Lasse Svenskberg som også er mekaniker.

Hva er planen din for 2022 sesongen?

– Alle planene er ikke ferdiglagt grunnet Covid, men det blir NM i drifting, det blir masse gatebil, også får vi se om det dukker opp noe muligheter utenlands eller andre artige ting.

Instagram: @davangerdrifting
Facebook: Davangerdrifting
Bilder: Gatebil, @coffe_ ,Ole Morten Davanger privat arkiv.

Med denne artikkelen fortsetter vi en serie med artikler for å introdusere mer av sjåfører og bilene som er i gatebil-miljøet. Vi kaller dette Gatebil CARS. Følg med!

Kjenner du noen som kjører på Gatebil og det bør skrives om i disse artiklene – gi oss beskjed ved å skrive en mail med kontaktdetaljer til sjåføren og litt info om sjåføren og bilen til kristiana@gatebil.com

@Kristiana