GDS #02: Odd-Helge Helstad, Norge

Odd-Helge Helstad har bare ett mål for Gatebil Drift Series (GDS) i 2018! Og det er en bedre plassering enn i 2017 hvor han ble nummer 2!

LINK: Se alle deltakere i GDS 2018

For Odd-Helge (f. okt. 1996) var 2017 en fantastisk sesong. Ikke bare ble han nummer 2 i GDS hvor alle de beste Norske og Svenske førerne deltok, men han ble også fjorårets Norgesmester. Han var med på laget som ble nummer 2 i ‘Gatebil Super 3’, og han vant likegodt “VM i breisladd” på Gatebil Rudskogen i juli. Tidligere meritter kan du lese om lengre ned.

LINK: Om Gatebil Drift Series 2018.

For 2018 er det 2 konkurranser som er viktig. Å Vinne Gatebil Drift Series, og å selvsagt være med å forsøke å slå ‘Team Toyota’ i ‘Gatebil Super 3’ på Rudskogen i juli.

Team O-HH Motorsport er godt forberedt før sesongen, for i garasjen har det vært skruing i hele vinter.

– Bilen ble plukket helt ned og sendt til Sverige for vannblåsing, forteller Odd-Helge. – Karosseriet ble sveiset opp på nytt og bygget om mange steder, og absolutt alt ble lakkert på nytt. Bilen har fått ny motor, nytt ledningsnett, og det er mye annet som også er nytt! Både for å gjøre bilen raskere og bedre, og ikke minst mer driftssikker.

OM ODD-HELGE OG MERITTER
Odd-Helge Helstad (f. 1996) kommer fra Arneberg i Hedmark og kjører for Naf Motorsport Vålerbanen. Han ble Norsk Mester for junior i 2014 og nummer 8 i Drift Allstars Sverige samme år. Både i 2015 og 2016 ble det sølv i NM klasse pro, og i 2016 vant han den Norske Powerdrift-serien. På Rudskogen i juli 2016 var Odd Helge med og sikret en knallsterk 3. plass i «Super 3», på lag med Hans Hartvikøy og Robin Alsaker, og i “VM i breisladd” samme år ble det 5. plass. I 2017 ble Odd-Helge Norgesmester i Drifting, “Verdensmester” i breisladd, Nummer 2 i Gatebil Drift Series, og nummer 2 i Gatebil «Super 3» sammen med Kenneth Moen og Petter Eriksen.

OM BILEN
Nissan 200SX s14,5 med Rocket Kenny bodykit (Laget av Kenneth Moen da han kjørte samme type bil i Formula Drift USA). Motoren er en 3-liter rekkesekser fra Toyota Supra, som til 2018 er bygget om med variable kammer (type 2jz VVT-i). Motoren er ikke bremset da artikkelen ble skrevet, men målet er samme effekt som i 2017 med 850 hester og 1150Nm målt på hjula. Men den nye motoren vil forhåpentligvis gi mer effekt på lavere turtall. Bilen har en 6-trinns sekvensiell girkasse fra Samsonas og BMW bakdiff. Chassis har BC Racing dempere, Wisefabb hjuloppheng og styring, og XYZ bremser foran og doble Nissan Skyline GTR kalippere bak. Karosseriet har i 2018 blitt lettet med bl.a. glassfiber dører og lexan ruter, og innvendig er det Nissan S15 glassfiber dashbord. Bilen nærmere 100 kg lettere fra 2017.

TEAM O-HH MOTORSPORT
Odd-Helge sitt team består av Christer Halvorsen som er teamsjef og spotter, pluss motor og gir ansvarlig. Glenn Michael Solberg er spotter og teamsjef når Christer ikke har mulighet, pluss mekaniker og alt-mulig-mann. Stein Remi Uggerud er humørspreder og mekaniker. Frank Sørlie kjører team-bussen og hjelper til der det trengs, og Odd-Helge sin mamma sørger for at alle har mat. Pappa Helstad er rigge og depotansvarlig, pluss teamets hovedsponsor mellom firmaet T.H. Skogsservice.

SPONSOR 2018:
Nankang, Starco Norge, Gulf Norge, Samsonas Norway, T.H Skogservice, Nortømmer, Kimmit Sport Racing, Pure Performance Motorsport og EMU Norway.

Firmaer som har lyst til å sponse/ kjøpe reklame på bilen til Odd-Helge Helstad kan ringe 92 85 89 05, eller send mail til helstad96@live.com

LINK: Instagram.com/helstad96/

LINK: Facebook.com/ohhmotorsport

LINK: Om Gatebil Drift Series 2018.

DIV BILDER FRA 2017:

LINK: Om Gatebil Drift Series 2018.