Merk deg navnet: Jannick Rasmussen

I 2021 vil det kanskje åpnes for at også danske førere kan delta i GDS (Gatebil Drift Series). Og en av de som er aktuelle er Jannick Rasmussen, med sin fargerike NASCAR-timmede Toyota GT86.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Da Jannick besøkte Gatebil for første gang i 2018 var han relativt fersk, stilte med nybygget bil og hadde kun som mål å ha det gøy. Et knapt halvannet år senere hadde det som bare skulle være gøy, blitt konkurranse på høyt nivå. Jannick satset alt og smalt bilen i betongveggen under NM i Kristiansand høsten 2019. Samme vinter begynte arbeidet med å bygge en fetere og mer konkurransedyktig bil.

– Ja, det vil si, bilen ble anskaffet kort tid etter at jeg vraket min gamle, opplyser Jannick.

– Jeg skulle delta i det danske mesterskapet (NDS) to uker senere, så jeg måtte kaste meg rundt og skaffe til veie en bil før den tid.

I Flensborg i Danmark fikk Jannick tak i et rullende GT86 chassis, men tiden var knapp. Det var bare et par dager til finalen i NDS.

– Jeg var så heldig å ha seks til åtte mann tilgjengelig den helgen som jobbet på spreng døgnet rundt i to dager for å få bilen kjøreklar til søndagens finale, sier Jannick. – Valget av bil sto mellom Nissan S15 og Toyota GT86, forteller Jannick.

– Det kom et fint tilbud, og valget falt til slutt på GT86. Hadde jeg skullet velge i dag hadde jeg nok imidlertid valgt noe annet, sier han. – En GT86 krever utrolig mye av sjåføren.

Den påfølgende vinteren ble bilen tatt fra hverandre og bygget opp igjen etter alle kunstens regler, akkurat slik Jannick ville ha den.

– Da jeg kjøpte bilen var den, som sagt, bare et rullende chassis. Riktignok med et bur fra Pawel Trella, men ellers helt tom og original, sier Jannick.

– Vi plukket den helt fra hverandre igjen etter sesongen 2019 og har bygget opp alt nytt siden den gang. Blant annet er chassiset lettet en del, den er sømsveiset i alle sammenføyninger og lakkert all over. Jeg har kun montert det som etter min mening er de aller beste komponentene hele veien. Motoren i seg selv synes jeg er spesielt grom, en Dodge R5P7 NASCAR, så også drivlinje, Ecumaster PMU, dash og main switch, for ikke å glemme mitt custom dashbord som er laserskjært i aluminium, tørrsumpsystemet og carburator. Bilen er likevel simpel og enkel for å redusere risikoen for feil.

Her er bilder fra byggingen av bilen:

Og her er noen bilder fra det ferdige resultatet:

Jannick er 28 år gammel, født og oppvokst i Viborg på Jylland i Danmark og har kjørt motorsport det aller meste av sitt liv.

– Det startet med motocross i 1999, forteller han. – Det holdt jeg på med helt til 2016. Jeg var med i utallige moto- og supercross-løp rundt omkring i Europa. I 2017 kjøpte jeg min aller første driftingbil, en Nissan GT-R. Den gang var planen å bare kjøre drifting som hobby, men nå er det full satsing.

Foreløpig har Jannick ingen pokaler i drifting, bortsett fra én:

– Mitt team og jeg vant en pris for «sportmanship» under den omtalte NDS-helgen i 2019. Det var jo egentlig ikke mulig å bygge en konkurransedyktig driftebil på kun 35 timer, men det klarte vi! Vi måtte omstille oss kjapt og bygde sammen bilen midlertidig.

Nå håper Jannick den nye bilen vil bringe ham utmerkelser på grunn av sterke prestasjoner på banen.

– Bilen har kjørt fantastisk gjennom sesongen 2020, men jeg går og vurderer om jeg skal montere Winters quick change diff. for å kunne tilpasse ratio til hver enkelt bane, sier røper han.

Bilen er nå race ready før neste sesong og Jannick håper det også bli muligheter til å kjøre i Europa etter hvert.

– Mitt mål som sjåfør er helt klart å berike livet med fete opplevelser på gode events blant fantastiske folk i driftingmiljøet. Mitt mål i 2018 var å bli blant de fem beste i Danmark i løpet av fem år. Mitt mål i dag er å ha det gøy og nyte hvert eneste race, så får fremtiden vise hva som skjer.

SPEC JANNICKS GT86:

Bil: 2004 Toyota GT86
Motor: Dodge R5P7 NASCAR. Effekt: 840 hk ved 9.000 rpm.
Drivverk: G-Force 4-speed dogbox, Tenachi treplatet clutch, 370Z Nismo diff, 370Z drivaksler.
Understell: Wisefab lock kit foran, FAT kit bag, ISC suspension, D2 big brakes.
Hjul: 59 NorthWheels D-004 9,5×18/11×18, Zenkova RS606 dekk.
Innvendig: ECU Master styreenhet, RSR stoler, laserskjært aluminium dashbord, CMS håndbrekk, Tilton pedalboks.
Body: Rocket bunny V3 pandem kit, komplet bakende I glassfiber.
Livery: All kred. til “Dan the Man» som fikk i oppdrag å lage et design som skiller seg ut fra mengden og som var enda mer crazy enn livery på den gamle 350Z. Design er laget av TTSTUDIO.RU og montert av FOLIE-KONCEPT.

SOSIALE MEDIER:

JRP Drifting på Facebook
@jannickrasmussen47 på Instagram

– – – – – –