13. desember 2019, June / Hovedbilde Rogers Foton
28 år gamle Evelina Pettersson fra Stockholm sin BMW E28 er ikke bare strøken, den er som en reise i tid, skal vi tro Evelina selv, som har bygget på bilen i over seks år.
– Det har vært seks år med både intensive byggeperioder og lange pauser, bekrefter Evelina:
– Men prosjektet har jo alltid ligget i bakhodet, og bilen hadde aldri blitt det den er i dag om jeg bare hadde måkt den sammen samme året som jeg plukket den ned. I dag er jeg takknemlig for at det har tatt så lang tid, for det har gitt meg tid til å hente inspirasjon fra flere forskjellige hold.
Nå gjenstår bare en oppgradering av motoren, noe som skjer i løpet av våren 2020.
– Det kommer til å bli som å kjøre en tidsmaskin. Tenk dere å kjøre en helt ny bil fra 1985, i år 2020, drømmer Evelina.
FIKK BIL AV PAPPA
Evelina er oppvokst på den svenske landsbygda, hvor internett sent ble tilgjengelig. I stedet begynte hun å være ute i garasjen.
– Det var mye morsommere enn alt annet man kunne gjøre, sier hun.
– Pappa la merke til interessen min og ga meg en Golf 2 som jeg kunne holde på med. Innen jeg var 14 hadde jeg allerede lakkert den opp og gjort den så fin som bare en 14 år gammel jente kan. Den ble metallic rosa!
Smak og stil har endret seg noe i løpet av ytterligere 14 år. I dag har hun restaurert en klassisk BMW E28 M535 i, så nært opptil originalen som mulig:
Bilen er lakkert opp i originalfargen diamantsvart og med innredning i BMWs originale brune farge Marrakesh.
FALT PLADASK
Da Evelina fant bilen for seks år siden var den utvendig i grei forfatning, mens innvendig var alt originalt revet ut og erstattet av bøttestoler og veltebur.
– Jeg falt pladask for utseendet! Det var jo en skikkelig klassiker, men i begynnelsen var det vanskelig å dra på treff med den, forteller Evelina.
– Den forrige eieren hadde kjørt på bane med bilen, men ettersom den også var godkjent på svensk vei, kjørte jeg med den som en vanlig bil. Men å svinge inn på treff med en bil med fullbur og originalmotor ble litt som å gå med en svær Amstaff som suger på en smokk.
PLUKKET HELT NED
Klarlakken hadde så vidt begynt å slippe, og Evelina så at bilen hadde behov for en opplakkering.
– For å føle meg mer bekvem med bilen og for å kunne nyte den til fulle, bestemte jeg meg for å plukke den helt ned, noe som egentlig verken var planlagt eller gjennomtenkt på det tidspunktet.
Evelina skaffet seg en garasje og en verktøytralle og bilen ble plukket helt ned, til det til slutt bare var et tomt skall igjen. Alt platearbeid ble lakkert opp, så også bur, motorrom og annet innvendig. Understellet ble sandblåst og drivaksler, bakstilling, kardangaksel og tank fikk seg også en ny runde med lakk:
– Alle stag og fôringer er også byttet og alt er montert med rustfritt, fortsetter Evelina engasjert.
– Coilovers er fra XYZ, og til og med de ble skrudd fra hverandre og gjort ordentlig i stand.
LAGDE STOLER SELV
Evelina valgte felger med et 80-talls race stuk, JR19-felger i bronse. Innredningen er laget for hånd av Next Design, etter Evelinas ønke.
– Jeg har i mange år drømt om en Singer Porsche-inspirert innredning til bilen, røper Evelina.
Men ettersom slike stoler ikke er å få tak i, måtte Evelina lage noe tilsvarende selv, sammen med en venn.
– Stolene er de samme OMP-stolene som satt i bilen da jeg kjøpte den, men bygget om. Vi kappet av toppen på sportssetene og monterte inn nakkestøtte fra en Skoda RS-innredning som jeg fant på skrapen, forteller hun:
Slik ble stolene omskapt fra bøttestoler til klassiske seter med nakkestøtte:
Vingen på bilen er en M3-vinge fra en E30 som er modifisert til å passe den mer skarpe bakdelen til en E28. Takluken er byttet fra plast til glass.
HEDRET MED PRISER
Lønn for strevet fikk Evelina da årets Greenlight Gala gikk av stabelen i Sverige for to uker siden. Greenlight Galaen er bransjeavslutningen for moderne bilentusiaster, som hvert år runder av motorsportsesongen i Sverige. Evelina ble tildelt prisen for “Årets Bimmer” og fikk, som første kvinnelige utøver også “Årets Greenlight Award”.
– Det var helt enormt, utbryter Evelina.
– 18-årige Evelina hadde vært veldig stolt av 28-årige Evelina, som fikk gå opp på scenen to ganger og ta imot priser. Det er akkurat det som er målet mitt: Å hele tiden være mitt eget forbilde, 10 år frem i tid.
Juryen trakk frem hennes mangeårige engasjement for bil, både som skribent, inspirator og bilbygger, i nominasjonen.
– Jeg har alltid vært engasjert i bil, bekrefter Evelina.
COVERPLATE.SE
Evelina er også gründeren bak Coverplate.se, som er et produkt man fester over registreringsskiltet, og som man har valgt et ønsket trykk på.
– Man kan for eksempel dekke over registreringsskiltet med Instagrammen sin, noe som gjør at folk på treff eller utstilling lettere kan finne din sosiale profil.
YOUTUBE OG INSTAGRAM
Evelina er selvsagt også selv aktiv på sosiale medier under navnet e28eve, og da først og fremst på Instagram og Youtube, hvor hun til sammen har over 12000 følgere og abonnenter.
Sjekk ut en av Evelina sine mange filmer på hennes Youtube-kanal hvor hun for det meste både filmer og redigerer selv.
KOMMER PÅ GATEBIL I 2020
Når motoren ferdigstilles, forhåpentligvis til våren, ser Evelina frem til å dra på langtur gjennom Europa.
– Jeg skal besøke Alpene og den franske rivieraen, og selvsagt svinge innom BMW-museet, fortellerr hun.
– Og så blir det selvsagt eventer som Bimmers of Sweden på Mantorp i mai, og Gatebil. Det blir jo ingen skikkelig bilsommer uten et besøk på Gatebil.
– – – – – – – –
TEKNISK INFO:
1985 modell BMW 535i lakkert i bilens originale farge Diamantsvart. Bygget om fra 4 til 2 frontlykter, modifisert BMW E30 M3 bakvinge / Japan Racing JR19 felger i bronse / 3,5-liters rekkesekser på 204 hester, 5-trinns girkasse / Egenbygde stoler og håndsydd innredning i skinn fra Next Design i BMWs originale brune farge Marrakesh. Momo Prototipo ratt, helbur fra Finess / XYZ coilovers.
SPONSORER:
Schmiedmann Sverige, Next Design bilsadelmakeri. L-M-R, Bimmers of Sweden og selvsagt Evelinas sitt eget firma Coverplate.se
TAKK TIL:
Min elskede samboer Micke, som har hatt tro på meg og støttet meg gjennom dette prosjektet, samt mine samarbeidspartnere som fortsatt trodde på meg når bilen hadde stått i deler i over fem år. Uten dere hadde jeg aldri fikset dette så bra som det faktisk har gått!
– – – – – – – –
NEXT GATEBIL: