– ENDELIG FUNGERER ALT

Tekst og foto: June Elise Marlén

Foran 15.000 tilskuere vant Joakim Johnsen Breisladdkonkurransen på Mantorp i 2015, foran Fredrik Myhre og daværende verdensmester i drifting, Fredric Aasbø. Siden den gang har Joakim byttet ut sin karakteristiske Toyota Supra med en BMW E92 M3 og attpåtil blitt med i samme team som Myhre. Etter en heller skuffende 2017-sesong har han endelig fått ting til å stemme, og har stukket av med to av to mulige seiere i Gatebil Drift Series så langt i sesongen.

Foto: June Elise Marlén. Motoren som sitter i bilen er en 3,4 l. BC 2JZ VVTI rekkesekser.

Foto: June Elise Marlén. Joakim er glad i farger, noe også motorrommet bærer preg av.

Vi møter Joakim hjemme i Askim. Her han slått seg til ro i nytt hus, med samboer og to barn, og en passe stor garasje.
– Ja, det blir mye tid i garasjen, sier Joakim.
– Alt for mye, bekrefter samboer Jeanette, som holder orden på hus og barn mens Joakim dyrker sin store lidenskap.
– Uten henne hadde jeg aldri kunnet drive på som jeg gjør. Hennes støtte betyr virkelig alt! understreker han.

Foto: June Elise Marlén. Det blir mange timer i garasjen. Her er det diffen som får en overhaling.

Elektrikeren fra Askim har brukt mye tid og penger på å bygge opp bilen han nå skal vinne GDS 2018 med.
– Hehe, vi skal i hvert fall gjøre det vi kan for å sikre oss tittelen, ler han.
– Bilen ble kjøpt høsten 2016 og vi har brukt mye tid på fjerne alt fra originale innfestinger og skruer til unødvendige deksler og braketter. Vi ville ha et så rent karosseri som mulig. Sikkerhetsbur fra Linnerud ble montert inn, Wisefab foran og bak og muttere og bolter sveiset inn for å gjøre bilen servicevennlig. Da dette er en løpsbil er alt nøye gjennomtenkt og utprøvd, slik at det skal være enklest mulig å skru og bytte deler.

Foto: June Elise Marlén. Bilen har Wisefab montert foran og bak.

Joakim er svært nøye på at ting skal være rent, ryddig og ordentlig, og etter hver løpshelg blir bilen vasket, ikke bare lakkerte overflater, men motor, styring, fjører og hjuloppheng, hele understellet.
– Det er mye mer motiverende å skru på noe som ser greit ut, både for meg og mekanikerne, forklarer han.

Foto: June Elise Marlén. Understellet blir tørket rent etter hver løpshelg.

Sesongen 2017 var en stor nedtur for Joakim, som hadde store tekniske problemer med motoren.
– Halve sesongen ble ødelagt! Vi visste at vi hadde en gjennomtenkt bil, men fikk aldri vist hvor godt den egentlig fungerer, minnes han.

Foto: June Elise Marlén. – Endelig fungerer alt, sier Joakim. Denne sesongen kommer han til å svi av flere titalls semi slicks.

Joakim og teamet var så sikre på at bilen fungerte godt etter første oppbygging, at de valgte å ikke gjøre noe med selve chassiset. Motoren ble bygget opp på nytt, koblet opp mot nytt sprut og el-gass. Det ble også gjort noen kosmetiske justeringer.
– Nå synes jeg det er veldig moro å vise at vi faktisk har bygget en bil som fungerer konkurransemessig. For alle som har bidratt underveis er det også velfortjent at vi havner på pallen nå. Det er folk som har stått på i hundrevis av timer for å få denne bilen til å fungere.

Foto: June Elise Marlén. Joakim har montert datterens navn og fødselsdato på høyre side av frontvinduet. På høyre side finner vi Lillebror.

Det var pappa Johnsen som tok med Joakim på Gatebil første gang, og det var da gløden ble tent.
– Jeg fikk virkelig blod på tann og bestemte meg for at det der, det ville jeg også gjøre, forteller Joakim. I flere år kjørte han bare gatebil, det var ikke før i 2013 at han meldte seg på en driftingkonkurranse.
– Det var helt på impuls, og bare for å prøve og se hvordan det var, men der klarte vi jaggu å komme på pallen. Det morsomme var at vi slo mange av mine forbilder, de jeg så opp til, som hadde kjørt lenge og var virkelig dyktige!

Samboer Jeanette kommer ut i garasjen med familiens nyeste tilkudd, lille Liaz. Det er tydelig at hun er stolt av hva Joakim har fått til.
– De der er veldig fortjent sier hun og nikker bort mot pokalene fra mai på Våler og juni på Mantorp.
– Disse deler vi æren for, sier Joakim.

Foto: June Elise Marlén. Joakim deler gjerne pokalene med sin tålmodige samboer Jeanette.

Hva planen er for fremtiden vil ikke Johnsen røpe, men han lover at han ikke skal ligge på latsiden, og at utvikling vil skje på alle fronter.
– Det er bare å følge med, time will show!

BILEN TIL JOHNSEN:

Merke: BMW E92 M3
Årsmodell: 2011
Motor: 3,4 l. BC 2JZ VVTI
Effekt: 800 whp, 1020, wnm
Drivverk: G-force GSR 4-speed dogbox, Wisefab foran og bak, E92 M3 diff og stikkakslinger, OS-Giken triple disc clutch
Chassis/bremser: Meister R GT1 dempere, 365 mm. M3 bremser
Innvendig: Linnerud FIA bur, Atech stoler, QSP 6-punkts belter
Body: Liberty Walk-inspirert breddekit, sammen med originale M3 fangere og panser
Hjul: 9,5 x 18 GS D044 felger med Triace semi slicks dekk
Sponsorer: Mad-Croc Norge, Dioder.no, Brakes Norge, Autoglym Norge, Spydeberg reklamehus AS, Orkdal bilskade AS, Stian Sørlie motorsport.
Stor takk til: Hele teamet, Robbin, Hans Petter og, ikke minst, samboer Jeanette. Takk også til alle som følger med og som motiverer oss til å holde på med dette!