Gatebil skrev tidligere i år en artikkel om Iren Moen, driftejenta fra Tomter, som har brukt vinteren i garasjen og som stilte med ny bil på Våler. Iren er kanskje Norges største kvinnelige driftingtalent, og hadde rett og slett blitt for god for gamlebilen.
Bilen hun kjører i år, en Nissan S14A, er tidligere kjørt av Kenneth Kjær, men var kun et tomt karosseri (med bur) da Iren kjøpte den. Vinteren har gått med til å bygge den opp til det som nå er et av de mest strøkne byggene vi kommer til å se sidelengs på Rudskogen 11. til 14. juli, da er nemlig Iren klar for Breisladd og Super 3.
LINK: Kjøp billetter til Gatebil på Rudskogen HER!
– Vi har hatt en del ting å rydde opp i så langt denne sesongen. Med tanke på at bilen er helt ny er ikke dette helt overaskende, sier Iren.
– På Våler hadde vi problemer med at bilen kuttet i høyresvingene, og jeg hadde i tillegg for dårlige dekk for det våte underlaget, så jeg føler ikke at jeg fikk vist meg skikkelig frem da.
Iren fikk hjelp på Våler til å finne ut av problemet med at bilen kuttet. Det viste seg at en av bensinpumpene hadde havarert. Spon hadde gått gjenom hele systemet og inn til dysene, noe som, i verste fall, kunne ført til motorras.
– Vi var heldige, tross alt, bekrefter Iren.
– Jonus (Jon Reinertsen red. anm.) satt hos oss hele lørdagskvelden og kunne konstatere at motoren var like hel.
Motoren som sitter i bilen til Iren er en Toyota 2JZ med 710 hjulhester og smidd innmat. Mazhar Iqbal er hovedmannen bak motoren og den kanskje aller viktigste mekanikeren Iren har med seg i teamet sitt.
– Det er Mazhar som har dratt dette prosjektet fremover når det har stormet som verst rundt oss, bekrefter Iren.
Som flere kanskje fikk med seg ble nemlig Irens samboer og aller største støttespiller, Preben Lunde, alvorlig syk tidligere i år, og hele prosjektet ble satt på vent.
– Preben var syk i over to måneder. Han var rett og slett døden nær. Jeg var på sykehuset sammen med ham dag og natt og hadde verken lyst eller anledning til å gjøre mye annet, forteller Iren.
– Da vi kom hjem fra sykehuset stilte Mazhar opp og tok ansvaret for prosjektet videre, sammen med Morten (Søberg), Morgan (Ekman) og Daniel (Olsen). De har virkelig stått på og bygd for oss i en periode hvor vi ikke har kunnet gjøre så mye selv.
Preben er heldigvis på bedringens vei, men har vært mye sliten etter sykdommen. Iren har derfor hatt ekstra ansvar hjemme, med hus og barn, og har vært helt avhengig av mekanikerne sine for å komme i mål.
Iren og teamet valgte å droppe Mantorp til fordel for testing på Toyota track day i juni.
– Vi er helt avhengige av å få testet skikkelig nå, før bilen skal brukes i konkurranse, sier Iren.
– Dessuten har prosjektet kostet mye, derfor har vi bare valgt ut noen treff denne sesongen.
Iren mener de nå har funnet ut av hovedproblemet som gjorde at bensinpumpa havarerte på Våler. Alle pumpene var nemlig montert på høyre side i bilen, noe som skapte vakuum når Iren la seg ut i høyresvinger. Tanksystemet på bilen er nå bygd om, med surge tank på venstre side, og Iren håper problemet er løst.
– Nå skal vi bare få satt alt sammen, og så regner jeg med at det funker.
– Vi kjørte greit på track day på Rudskogen, men bilen er ikke innkjørt enda, så det er vanskelig å sette seg noen klare mål for sesongen, sier Iren.
– Men jeg håper å kunne markere meg i Breisladden på Rudskogen nå i juli, og så ser vi frem til et spennende samarbeid i Super 3. I år blir det nemlig ikke et reint jentelag.
Gatebil vil skrive mer om det hemmelige samarbeidet mellom Iren Moen, Hunter Tylor og den foreløpig ukjente jokeren litt senere, så følg med. Det ryktes at det blir et spennende gjensyn med en drifter i toppklasse!
Her følger litt spec. på bilen til Iren:
- Bil: Nissan s14A
- Årsmodell: 1998
- Motor: Toyota 2JZ rekkesekser
- Effekt: 710 WHP
- Bremser: D2 bremser foran, Skyline bak
- Felger: 3sdm kopi
- Dekk: Hifly på tørt, semi slicks på vått
- Wisefab foran, Driftworks bak
- Linnerud bur
- Rørramme foran og bak
- Breddere foran og bak
LINK: Følg Iren Moen på Facebook
Sponsorer: Garage D, Boost Racefuel, Turbo1, Tenacimotorsport, Jonus Racing, Thomas Karlsen motorsport, Superprint, Dynatec, VTS Solutions, Gatebil, Eriks bildemontering, Altigarasjen, TilhengerNor, Stian Sørlie motorsport, CFMoto.
Neste Gatebil: