Klypens RS500 ble Årets ‘Gatebil’ i 2006.

Dette er bilen til Rolf Klypen i fra Vinstra. En Ford Sierra Cosworth RS500 gruppe A. Denne artikkelen ble laget da bilen ble kåret til ”Årets Gatebil’  på den store Gatebilmessa på Norges varemasse i 2006.

Artikkel postet på nytt 25 april 2020:

På Gatebilmessa i november (2006) kunne publikum stemme på hvilken bil de syntes fortjente tittelen ’Årets Gatebil 2006’. Den hvite Cosworth’en til Rolf Klypen gikk av med seieren, og eieren kunne innkassere en sjekk på hele hundre tusen kroner.

Da Rolf i 1986 fikk prøve en av de aller første Cosworth’ene som kom til Norge ble han hekta, og et par år senere kjøpte han sin egen. Bilen var trimmet og gikk bra, men Rolf ville ha mer. Han ønsket en race-rigget RS500. Lik GpA-bilene som bl.a. vant VM for standardbiler, DTM, BTCC og EM i Rallycross. Rolf sin bil skulle derimot bli enda grommere.

– Det var på slutten av ’90-tallet jeg for alvor bestemte meg for å realisere drømmen, forteller Rolf. – Tanken var å bygge på en vanlig Sierra, men på let etter et bra prosjekt kom jeg over denne.

Bilen er opprinnelig bygget Eggenberger Motorsport, de med de sorte og røde Texaco Cosworth’ene. Senere ble den brukt av tidligere verdensmester i rally Stig Blomquist, som bla. tok SM gull i baneracing, før den på midten av ’90 tallet ble solgt til Norge og kjørt av bl.a. Askild Ekeberg og Stian Hafsengen i NM i baneracing.

– Da jeg kjøpte bilen var den delvis nedplukket, men det meste av originale GpA delene uten om motor fulgte med. Jeg skrudde sammen bilen, og de første årene kjørte jeg frikjøring på Gatebil med moderat trimmet motor, mens jeg sto i “kø” hos Jens ’Jenspeed’ Hannestad for å få bygget en værsting. I 2003 var den nye motoren klar med 800 hester.

Rolf  har siden kjørte mange løp i Gatebil Extreme og fått mange topplasseringer, men han mener bilen har et mye større potensiale enn det han har klart å vise.

– Jeg har aldri brydd meg om å hverken finjustere chassi, eller å kjøre racing som proffene. Jeg liker å kjør uten annen mål å mening enn å ha det gøy, og det er også alltid moro med litt sladding og blårøyk.

Pengene Rolf vant på Gatebil Motorshow kommer garantert godt med, for hjemme i garasjen står et nytt prosjekt.

– RS500’n er akkurat sånn jeg hadde drømt om, og slik skal den fortsatt være, forteller han. – Den nye er også en Sierra Cosworth, men skal ha en annen motor. Alternativene er en turbotrimmet lett V8 i aluminium, eller kanskje en gammel Cosworth Formel 1 motor.

FAKTA OM BILEN:
1987 Ford Sierra Cosworth RS500 GpA.
Motor:
4 syl 2 liter 16v turbo. ’200’ blokk med Nikasil foringer, tyngre svinghjul, stål veiv, Arrow h-profil råder, JE stempler, portet topp med spesiallagde kammer fra Julian Godfrey, større ventiler, mekaniske løftere, Garret F1 spec turbo, spesiallaget intercooler, MIS ’WRC’ innsug i magnesium, 3” spjeldhus, 8 stk 580cc dyser, Pectel T6 datasprut, tørr sump smøring, 3” rustfritt eksosanlegg. Effekt: 800hk/ 890Nm.
Karosseri: Ford Motorsport modifisert av ’Eggenberger’. Karbon frontfanger og panser, luftjekker.
Interiør: Full race bur fra tårn til tårn. Recaro karbon stoler, flocket dashbord med karbon instrument panel, Stack digitalt display, batteri, bensintank og tørrsump i bagasjen.
Driv: Hydraulisk clutch, 3-platet Tilton, 5-trins Quaife sekvensiell girkasse, modifisert mellomaksel, 9” Ford Motorsport bakdiff med oljekjøler, spesiallagde drivaksler.
Chassis & bremser:
Fult GpA hjuloppheng med Bilstein dempere. AP Racing ’WRC’. 6 pot med 360mm skiver i front og 4 pot med 300mm bak.
Hjul: Sentermutter. 2 sett felger, OZ Racing i magesium, og 3-delte BBS Motorsport i magnesium og aluminium, begge i 9,5X17” med Dunlop sliks eller Goodyear gatedekk.

Takk til: Jens ’Jensspeed’ Hannestad, Julian Godfrey, Anders Ringstad, Martin Schanke, Kåre Melum, Kjetil på Rufoss Aluminium, Morten hos AF Decom, pluss familie og venner. Spesielt stor takk til Kona Erna.

Mer om Sierra Cosworth og RS500 på Wikipedia

– – – – – –