Gatebildommer lever av å tegne biler

Torsdag 22.11.2018: June Elise Marlén

19 år gamle Andreas Hoås Wennevold har et helt spesielt talent. Han tegner biler.

– Det er mange som synes jeg bruker for mye tid på dette, men som ikke helt skjønner hva jeg faktisk holder på med, innrømmer Andreas. 

En som skjønte det var Odd Ivar Aaram i Gatebil, som inviterte Andreas med i utstillingsjuryen på Gatebil-festivalene i 2017.

– Jeg har vært i juryen to sesonger nå og trives veldig godt med det. Jeg elsker Gatebil-miljøet og håper jeg får fortsette, sier Andreas.

Andreas solgte sine første biltegninger allerede som 12-åring. Da tegnet han biler han så på løp og utstillinger, og ellers biler han syntes var kule. I dag, seks år senere, lever han av å visualisere andres store bilprosjekter.

– Jeg ble dratt med på dragrace og bilutstillinger helt fra jeg var liten, både i Norge og i Sverige, forteller Andreas.

Han nærmest vokste opp i baksetet på pappas Camaro, og var alltid i nærheten når pappa var i garasjen og skrudde.

– Det var sånn jeg fikk interessen for amerikanske muskelbiler. Fattern hadde også tegning som hobby, og jeg lærte mye av ham som liten.

I 2011 fikk pappa en idé om at sønnen kunne vise frem noen av tegningene sine på en utstilling bilklubben Moldestuket arrangerte i hjembygda Sunndal.

– Jeg tok med meg tegneutstyret, og etter hvert hadde jeg fått betalt for å tegne nesten alle bilene på hele utstillingen. Senere det året fikk jeg være med på standen til Moldestuket på Oslo Motor Show, noe som var sykt stort for meg, sier Andreas.

12 år gamle Andreas tegner på utstillingen til Moldestuket i Sunndal i 2011. Foto: Privat

– Etter dette begynte jeg å legge ut tegningene mine på Facebook og Instagram, og det var da ting virkelig begynte å ta av. Folk begynte å ta kontakt med meg og ville at jeg skulle tegne bildrømmen deres, før den ble bygd, slik at de kunne se hvordan den ville bli, forteller Andreas.

Det viste seg at det var et stort marked for dette, og ikke så mange som holdt på med det samme i Norden. Ronny Teigens Camaro var en av de aller første bilene han designet.

Etter et par år begynte Andreas med digitale tegninger, slik at det ble lettere å endre farger og andre detaljer uten å tegne en helt ny tegning.

– Jeg tegner fortsatt på ark først, så sketcher jeg noen idéer og noterer. Så tegner jeg bilen fra den vinkelen som jeg tror blir best for å vise frem konseptet. Som regel vil eieren se bilen i flere farger, forskjellige hjul og så videre, før han bestemmer seg, forklarer Andreas.

Andreas tegner alt fra utvendige vinkler av hele biler, liveries, motorrom, interiør og små detaljer som speil, lykter, logoer og så videre.

– Selve tegneprosessen tar som regel et par dager, mens det kan ta flere uker, måneder eller til og med år før eieren har bestemt seg og nærmer seg ferdig med bilen.

– Opplevelsen av å se designet i virkeligheten, når bilen er ferdig, er alltid sykt gøy. Det som er litt spesielt er at jeg som regel har visst om bilen og hvordan den blir i et år, eller enda lenger, før den faktisk blir ferdig. 

I 2016 fløy Andreas halve kloden rundt, til Las Vegas og verdens største bilutstilling, nemlig SEMA. Her sto fire biler som han hadde designet. Dette må ha vært litt av en opplevelse for Andreas, som da bare var 17 år gammel.

– Det er noe av det kuleste jeg har opplevd! Bilene jeg hadde designet var i tillegg noen av de mest populære på hele showet.

På dette tidspunktet hadde Andreas designet blant annet biler som «Fishtail Baracuda», som ble bygget av Tony Angelo fra Hot Rod Garage, GT4586’n til Ryan Tuerck og en Dodge Dart for Speedhunters.

– Jeg vet hvor mye jobb og slit som ligger bak prosjektene, og hvor mye det betyr for eierne, så jeg er veldig stolt og takknemlig for å få være en del av det, sier Andreas ydmykt.

Andreas har ingen klar favoritt blant bilene han har designet, men mener han har fått være med på noen av de kuleste prosjektene både her i Norden, med David Gunnars Biscayne og Johans RTR Charger, og i USA, med nevnte Ryan Tuercks GT4586 og Tony Angelos «Fishtail Cuda». Andreas har også tegnet bilen til flere Gatebil-sjåfører, deriblant Tor Anders Ringnes.

– Dette året har jeg også designet Formula Drift bilen til Alec Hohnadell, som ble med i det nye Forza Horizon 4-spillet. Er ganske bra reklame å se Wennevold-logoen min på bakenden av bilen når du blir frakjørt på spillet, gliser Andreas, som ikke nøler med å presentere seg som bildesigner, på tross av den unge alderen og manglende relevant utdanning.

– Jeg har holdt på med dette på fulltid i ett år nå, og det ser virkelig lovende ut, spesielt ettersom jeg gjør så mye forskjellig, som bildesign, liverier, t-skjorter og mye mer, fastslår Andreas, som er et bevis på at evner, innsats og lidenskap teller vel så mye som skolegang og karakterer.

Når Andreas er med på et byggeprosjekt tjener han anslagsvis 1 prosent av det som er budsjettert, eventuelt av verdien man mener bilen vil ha til slutt. Budsjettene Andreas er involvert i ligger på alt fra 600.000 til 2 millioner kroner.

– Noen ganger tar jeg betalt bare for tegningene, da kommer det an på hvor mange vinkler man vil ha og hvor mange endringer. Det samme gjelder ved livery design. Men jeg hjelper også folk med «branding», og det er verdt en del, fordi man tjener det inn igjen på for eksempel nye sponsorer, utdyper Andreas.

Selv om Andreas har en jobb mange misunner ham, hender det at det blir litt ensformig, spesielt om vinteren. 

– Det er jo ikke så mye som skjer her i Norge da, men om sommeren får jeg reist masse. Jeg trives veldig godt med jobben min, jeg lever jo tross alt av hobbyen min, smiler han.

Nå begynner det også endelig å gå opp for folk hva dette handler om for Andreas. Hele syv år tok det før de skjønte omfanget av ungguttens talent.

– Jeg håper jeg kan fortsette med dette og skape et navn for meg selv. Men det er også uendelig mange andre muligheter innen design, så mulighetene er mange, sier 19-åringen, som allerede har oppnådd et av sine aller største mål i livet.

– Det var å få ha et av mine egne design på SEMA. Nå har jeg jo hatt rundt 10 biler der, så nå er det kanskje på tide med en egen bil. Forhåpentligvis ordner jeg meg egen driftebil snart, sånn at jeg får kjørt litt på bane selv.

Andreas Hoås Wennevold på Facebook

@wnvld på Instagram

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018: