I dag ble det gjort kjent at det fra og med 2019 vil bli kjørt en egen internasjonal kvinneklasse i racing, med mål om å fremme kvinners posisjon i bilsporten og gjøre deres prestasjoner enda mer synlige. Det er også et håp om at det skal bli lettere for kvinner å konkurrere i Formel 1. 1,5 millioner dollar er satt av til å premiere vinnerne av serien, med ønske om at de skal bruke pengene til å kjøpe seg inn i Formel 1-team. Internett har flommet over av meninger for og imot, og flere internasjonale kvinnelige toppførere har gått ut og hevdet at segregert racing er et stort skritt i feil retning.
Norske førere vi har snakket med er også skeptiske til segregerte klasser, i hvert fall på Gatebil.
– Jeg for min del trives god med å kjøre med gutta, og jeg tror det er både sunt og bra for sporten om kvinner og menn kjører sammen, sier Ann-Mari Fossen, som har måttet bryne seg mot gutta i en årrekke.
– Jeg tror også gutta synes det er moro å knive litt med damene på banen, sier hun.
Vi tok derfor en prat med tre av de mest profilerte førerne i Extreme, for å høre hva gutta mener:
– Jeg tror ikke det er nok kvinnelige førere per dags dato til å starte et race med 15-20 biler i Gatebil. Men det hadde vært moro om de hadde klart det, sier Trond Garberg.
– Kvinnelige førere er veldig ofte dyktige på grunn av at de er nøye og presise i det de driver med. Det har vi blant annet sett med Molly Pettit, hun har hevdet seg godt i lag med gutta.
Fredrik Sørlie og Kai Roger Bakken har heller ikke nevneverdig tro på at egne kvinneklasser skal bedre forholdene for kvinnelige bilsportutøvere, verken i Gatebil eller internasjonalt:
– Det er vanskelig å svare kort på det. Intensjonen er god, men løsningen er jeg skeptisk til, uttaler Sørlie.
– Jeg har konkurrert både mot og med en rekke svært dyktige jenter, og bilsport er en av få idretter der hva man har mellom bena ikke har noen som helst betydning. Det er mye å ta tak i for å legge bilsport bedre til rette for jenter, men egen jenteklasse tror jeg ikke er løsningen.
– I bilkjøring er det jo ingen grunn til at en dame skal kjøre saktere enn en mann, påpeker Kai Roger Bakken.
– For øyeblikket er det heller ingen kvinnelige førere som kjører fast i Norge, så jeg ser ikke helt poenget med en egen kvinneklasse i Gatebil, sier Bakken.
– Du tror ikke flere jenter hadde satset på racing om det var egne klasser?
– Jeg tror ikke det. Jeg vet det er en lang vei å gå, men tror det er mer hemmende en fremmende med egen kvinneklasse.
– Sjarmen med Gatebil blir borte om det skulle bli egne kvinneklasser, mener jeg, da, tilføyer Ann-Mari.
Trond Garberg har imidlertid en plan:
– Jeg har jo to fremtidige Lambo-førere selv. De trener med meg på gokartbanen. Kanskje jeg må få den første kvinnelige Formel 1-føreren til å bli en trønderjente, avslutter han.
Døtrene til Trond Garberg blir kanskje å se i fremtidens Formel 1-sirkus?
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no