Mazhar bygger ny bil!

Det har lenge gått rykter om at Mazhar Iqbal er i gang med å bygge ny bil. Hva slags bil har imidlertid vært hemmelig, frem til nå. På Oslo Motor Show nå i helgen ble nemlig tegninger av den nye bilen vist frem:

Bilen tar utgangspunkt i en VW Golf 7, og skal bygges opp av Mazhar til å bli mer konkurransedyktig enn noe han har kjørt tidligere. Gatebil var på garasjebesøk hos Mazhar kun dager før messen på Lillestrøm, og fikk et eksklusivt innblikk i planene for det nye prosjektet.

– Jeg har lenge hatt planer om å bygge en slik bil. Denne typen chassis har vært i tankene i to-tre år, røper Mazhar.

– Men det var først i sommer at planene begynte å konkretisere seg. Jeg luftet tankene mine for Eiriks Bildemontering AS og vi ble enige om å gå for prosjektet.

Mazhar tar en runde rundt ramma som står på bukker i et hjørne av garasjen. Han har jobbet på prosjektet en måned allerede, men det er uendelig mange timer som gjenstår.

– Denne bilen var satt opp som “ikke rettbar”, informerer han.

– Det er utrolig hva man kaster nå til dags.

Forstilling fra Gallardo

– Bilen skal bygges på jigg, hvor vi begynner med å sette opp forstillinga. Forstillinga hentes fra Gallardo, mens bakstillinga tar utgangspunkt i en nyere S6. Men det meste blir endret på for å optimalisere roll center og grep i bilen, forklarer Mazhar.

Han jobber med å vatre opp jiggen. Mazhar er opptatt av at dette prosjektet skal gjøres ordentlig, ingen snarveier, ikke noe “nesten godt nok”. I flere år har han brukt mye av tiden sin på å hjelpe andre Gatebil-sjåfører med å finjustere og optimalisere sine bygg. Blant annet har han hatt en stor rolle i byggingen av Iren Moens Nissan S14, hvor han også var hovedmannen bak motoren. Nå er Mazhar klar for å satse fullt og helt på sitt eget prosjekt.

– Det neste året skal jeg bare prioritere meg selv, sier han ettertenksomt, før han legger til:

– Vi får se om jeg klarer det.

Han humrer litt for seg selv og fortsetter med det han holder på med.

1.330 hester

Motoren tar han med seg videre fra RS4’n, som han har kjørt de siste årene. Dette er en 4.2 liters V8’er med twin turbo. Den skal videre pares med en sekvensiell girkasse fra Samsonas.

Her er motoren som fortsatt sitter i RS4’n, med den nye prosjektbilen i bakgrunnen:

– Det blir en aktiv senterdiff og løse frem- og bakdiffer, informerer Mazhar.

– Når alt er laget ferdig og plassert på jiggen, blir karosseriet sluppet nedpå og tilpasset.

Det skal lages god nok plass til dekkene, bilen skal breddes, det skal lages tunnel, bur og så videre.

– Jeg henter litt inspirasjon fra den gamle BMW’en min og en Golf TCR, sier Mazhar.

– Du kan se for deg en brei, lav Golf med gromt 4X4-system, 1.330 hester og 1.565 Newton.

– Det grommeste jeg har bygd

– De bilene jeg har hatt tidligere har jeg stort sett begynt med som isbiler, og så har de bare utviklet seg til det de har blitt, sier Mazhar.

– Dette blir en bil som bygges opp fra bunnen med et klart mål og en mening. Dette blir, uten tvil, noe av det grommeste jeg har bygd. Her skal alt bygges opp fra bunnen.

Planen er at bilen skal være kjøreklar til sesongen 2021. Utseendemessig skal den være klar til å stilles ut på oslo Motor Show neste år.

– Målet med bilen er Gatebil, bakkeløp, Barrel Run og Gymkhana. Det er vel kun sistnevnte som har restriksjoner på reglement som jeg må holde meg innenfor under bygging, sier Mazhar.

– Og så er det jo litt gøy å stille den ut når det passer seg sånn.

Mazhar vant forøvrig Car of the Show under hovedtreffet på Gatebil i 2017, med sin sølvgrå Audi RS4 Quattro:

Foto: Pontus Blomquist. Foto

Extreme-potensial?

Mazhar har vært fast deltaker på Gatebil siden 2007. Han er en mester i å drifte med 4WD, men kan han også kjøre fort. I 2016 debuterte han i Extreme med en råfet BMW E34 M5, og i 2017 satte han verdensrekord på is med en snitthastighet på 325 kilometer i timen og en topphastighet på 333 kilometer i timen. Han utelukker ikke at han også vil prøve seg i Gatebil Extreme med den nye bilen.

– Dette blir en mer konkurransedyktig bil enn noe jeg har kjørt tidligere. Vektfordelingen er helt annerledes, den er mye lettere og vil også bli enklere å kjøre, bekrefter Mazhar.

– Jeg ser virkelig frem til å jobbe med dette prosjektet. Selv om det kan komme noen utfordringer underveis, tror jeg det kommer til å bli bare gøy. Endelig er det min tur!

Her er et oversiktsbilde over planlagt spec og detaljer:

NEXT GATEBIL: