Torsdag 06.12.2018: June Elise Marlén
Hva kan man få ut av en Volvo 740 fra 1988? En feit driftebil med 700 hester, skal vi tro Pål Ivar Frigstad.
Foto: Davnic Solberg
Pål Ivar hadde ikke kjørt noe særlig drifting i det hele tatt, da han bestemte seg for å konkurrere i 2018.
– Jeg fikk min første bil da jeg var 10 år gammel, og spant så mye med den at clutchen røyk. Da jeg var 12 lærte jeg å sladde. I voksen alder har jeg prøvd meg så vidt på drifting på is, men aldri på bane, bekrefter han.
10 år gamle Pål Ivar i sin første bil. Foto: Privat
Sesongen 2018 skulle likevel bli en stor opptur for 27-åringen fra Høvåg. Ved en tilfeldighet ble han spurt av kompisen, Simen Olsen, om han ville låne en Skyline R34 for å kjøre en sesong i drifting. Valget var ikke vanskelig for Pål Ivar, og med denne bilen klarte han å hanke inn førsteplassen i KAK Drifting Cup, andreplassen i Norgescup Pro2 R2 og tredjeplassen i Norgescup Pro2 R3. Totalt kom han på en solid femteplass i Norgescupen. I tillegg deltok han på alle Gatebil-festivalene.
– Det ble litt av en sesong. Vi brukte 150 dekk og over 1.000 liter etanol, raste en motor, fire differ og tre stikkaskslinger, knakk all plastikk minst én gang, fikk trøkt inn ræva på bilen to ganger, knust to felger, bøyd ei tannstang og satt fyr på dekkene, oppsummerer Pål Ivar.
Pål Ivar var imidlertid så opprømt over sesongen 2018 at han bestemte seg for å fortsette ombyggingen av sin egen Volvo 740, som hadde blitt stående urørt i garasjen en periode. Med mål om å skape en ekstrem driftebil, spesielt utviklet for deltakelse i Gatebil Drift Series, satte han i gang på den videre ombyggingen nå i høst.
– Jeg velger kun deler fra øverste hylle, kan Pål Ivar fortelle.
– Det viktigste for meg er at bygget blir av høy kvalitet og ikke tilfeldig kastet sammen. Det er veldig store kostnader som gjenstår, og det er usikkert når den blir ferdig, men den skal garantert kjøre på Gatebil. Målet er å stille i GDS om ikke så alt for lenge.
Foto: Davnic Solberg
Bilen har Pål Ivar hatt siden 2009, og den har flere ganger blitt bygget om som veibil. Den ble bare mer og mer ekstrem for hver gang, i følge Pål Ivar, og nå er den altså på god vei til å bli en banebil.
– Det er på grunn av denne bilen at jeg har lært meg å skru, å sveise og, ikke minst, å kjøre, sier Pål Ivar.
Bilen er nå døpt Volyota 762JZ.
– Fordi det er en 7-serie med seks sylindere og to dører, forklarer Pål Ivar.
Åpenbart har den også en 2JZ motor. Denne blir bygget av Widmer Motor og skal mappes hos RFS.
– Målet er 700 hester, sier Pål Ivar.
Videre har bilen nå et kraftig veltebur, stor tunnel, rørramme foran og bak og hjemmelaget body kit.
– Body kitet ble først laget i stål, av BMW hjulbuer, faktisk. Volvo har jo originalt litt avlange hjulbuer, mens disse er runde, forklarer Pål Ivar.
Det ble deretter støpt former, tilpasset og montert glassfiber på bilen.
– Det meste er glassfiber. Jeg har totalt 12 former av ulike deler av bilen, til og med av taket. Men rett etter at vi hadde byttet til glassfibertak så endret de reglene i drifting, og ståltaket måtte på igjen.
Girkasse er foreløpig litt usikkert, men Pål Ivar ønsker seg noe kraftig. Radiatoren er plassert bak, sammen med en custom laget fuel cell. Planen er å lage et luftinntak gjennom det nye ståltaket. Bak har bilen four link, watt link og Sellholm knivstag. Sellholm differensial og grove aksler står på ønskelista. Bremsene består av doble calipere fra S60/V70R og 330 mm. bremseskiver.
Foran har bilen MKM bærearmer med modifisert justerbar styring, Sellholm rallycross tannstang og custom coilovers med droppet spindel. Bremsene foran har XYZ 6-stemplede calipere og 330 mm. delte skiver.
– Forhåpentligvis har jeg nok svingradius til å kunne kjøre rimelig på tvers, sier Pål Ivar.
– Felgene var det Ørjan Nilsen som ordnet for meg: 59 North Wheels 17 x 8,5 tommer foran og 18 x 11 tommer bak!
Foto: Davnic Solberg
Bilen går også under hashtaggen BADVOLVO, og Pål Ivar oppfordrer til å følge prosjektet på Facebook og Instagram.
Til slutt vil han rette en spesiell takk til kompisen, Simen Olsen, og Grandal Garasjeporter, som har gjort dette mulig for ham.
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no