NÅ VIL LENA VISE HVA HUN ER GOD FOR

Vi har tatt turen til Gudbrandsdalen for å ta en titt i garasjen til Lena Charlotte Westby. Lena er en av jentene i Gatebil-miljøet som har gjort det bra på banen i flere år. Hun kjørte godt også inneværende sesong, men hadde et par uhell med bilen. Nå står bilen delvis plukket fra hverandre i garasjen til Lena, klar for nye oppgraderinger før sesongen 2020:

– Jeg har tatt ut motoren og demontert den etter at en ventil bøyde seg og knakk av under trening i høst, forteller Lena og plukker frem den knekte ventilen:

– Halve ventilen har slått nedi stempelet og kilt seg fast i topppen. Vippearmen så ikke noe bedre ut, den hadde et eget spor etter kammen og så ut som en banan.

Lena kan le nå, men det var lenge usikkert om selve blokka også hadde tatt skade.

– Jeg har hatt veldig flaks. Bunndelen av motoren klarte seg bra, mens i toppen er det en del som må fikses, fastslår hun:

Kan gjøre som hun vil

– Et annet problem med disse S-motorene er jo shims som spretter rundt som popcorn, så når jeg nå allikevel må gå over toppen, så har jeg valgt å gå inn med fullt Supertech. Det er kostbart og kan fort gå litt ut over neste sesong, men det vil eliminere et problem jeg har hatt lenge, og da vil det lønne seg i lengden, fortsetter hun.

Lena vil også bygge ny rørramme foran og fikse noen småting inne i bilen. Blant annet vil hun flytte bryterpanelet, som sitter litt for langt bak. Bilen er delvis bygget for å passe både lille Lena og hennes eks-samboer Øystein, som er noen størrelser større, men nå som Lena har blitt alene, kan hun gjøre som hun vil.

– Det er befriende å slippe å ta hensyn til at noen andre skal bruke bilen, innrømmer Lena.

– Jeg tror også kjøringen min vil bli bedre når alt er tilpasset meg. Og så skal jeg koste litt på understellet og forsterke med blant annet sviktstålaksling og motorsportknuter, legger hun til.

Vil fronte kvinner

Lena går tankefullt en runde rundt bilen. Hvem hadde trodd at lille Lena skulle gå her og snakke om sviktstålakslinger og motorsportknuter? Lena var jo hestejente.

– Helt til jeg fikk førerkortet i 2005. Da våkna også interessen for bil, bekrefter hun.

– Jeg hang mye med gutta og lærte meg å skru.

Hun begynte også å henge på Gatebil. I tre år deltok hun i Gatebil babe-konkurransen, før hun i 2012 bestemte seg for å satse på drifting. Per i dag er hun den eneste Gatebil babe-kandidaten som også har utmerket seg på banen. Hun ønsker sterkt å vise at også jenter kan få det til i denne sporten.

– Jeg vil gjerne være en frontfigur for kvinner i Gatebil-miljøet og bane vei, sånn at vi kan bli flere, sier Lena.

– Fordi vi er et fåtall av kvinner i bilmiljøet i Norge, er det mange som mener at vi kommer lettere til det, for eksempel når det er snakk om sponsorer, men det er ikke sant. Det er nesten ingen som vil sponse kvinnelige utøvere fordi det fortsatt hersker tvil om hvorvidt vi kan prestere like godt som gutta på banen.

NMK Solør tildelte Lena prisen for Girlpower 2019:

Smalt i veggen

At jentene er på vei opp og frem er det ingen tvil om, og 2019 ble en game changer for Lena. Etter at hun smalt i veggen under Car and Driftshow i Lillesand i juni fikk hun seg en real oppvekker, og konkurranseinstinktet er nå sterkere enn noen gang.

– Jeg er ikke redd mer, bekrefter hun.

– Det er den første skikkelige smellen jeg har vært med på, og den gjorde at jeg våkna, forklarer hun videre.

– Jeg har alltid vært redd for å ødelegge bilen, særlig siden jeg delte den med eks-kjæresten min i flere år, men alt kan jo repareres. Nå har jeg bare enda mer lyst til å satse og vise hva jeg er god for.

– Jækla moro

Lena kjører den samme bilen i dag som hun alltid har kjørt, en BMW E30. Dette er faktisk den første bilen til Lena, som hun kjøpte som 19-åring, kort tid etter at hun fikk lappen. Nå har den imidlertid blitt banebil, og Lena kjører en annen bil til daglig.

– Bilen ble bygget om for drifting i 2013, opplyser Lena.

– Da fikk den ny motor med turbo, samt bur og bøttestoler.

Bilen ble så vidt prøvd på bane før Lena ble gravid. I 2013 fødte hun datteren Leah, og mer kjøring ble det ikke før i 2014. Da begynte hun å kjøre på Gatebil-treff. Hun var også med på Powerdrift-konkurranser.

– Det var jækla moro, utbryter hun. Ansiktet lyser opp av fryd og forventning.

– Jeg hadde god progresjon og alt funka, men nivået hadde blitt ganske annerledes i løpet av bare et par år. Det kunne ikke sammenlignes, ikke bilene heller. Alt var mye mer ekstremt. Jeg så fort at bilen min trengte oppgraderinger.

Høsten 2014 begynte hun derfor å plukke ned bilen, og det skulle ta to hele år før den var baneklar igjen. Høsttreffet på Gatebil i 2016 ble debuten for den nybygde bilen. Den ble også utstilt på Oslo Motor Show samme år.

– Det var noe feil med kjølinga, så vi fikk ikke kjørt ordentlig før i 2017, påpeker Lena.

Trives med full kontroll

Etter at det ble slutt med kjæresten Øystein i 2018 disponerer Lena nå bilen alene, noe hun setter pris på.

– Ja, vi bygde jo mye på denne bilen sammen, men arbeidsfordelingen var kanskje ikke helt som jeg skulle ønske, forteller hun.

– Selv om vi stilte ganske likt i forhold til generell kunnskap, gjorde han mye av grovarbeidet, mens jeg ble sittende med det mindre tekniske, som sponsorarbeid og slikt. Det var ikke alltid det jeg hadde mest lyst til, men det er lett å stille seg litt på sidelinja når det kommer til skruing, siden gutta har en tendens til å dominere litt der. Nå har jeg full kontroll, og trives med det.

– En veldig dyr sport

– I år har jeg utvilsomt kjørt bedre enn noen sinne, fortsetter Lena.

– Jeg har våkna litt, fått mye mer kjøretid og er ikke så redd. Nå som jeg har ansvar for hele prosjektet selv, har jeg heller ingen frykt for å ødelegge noe for andre:

Nå er det bare økonomien som begrenser Lena.

– Jeg satser alt på dette her og har ikke unnet meg noen verdens ting på ganske lenge. Både ferieturer, oppussing og andre prosjekter har blitt satt på vent, opplyser hun.

– Det er jo en veldig dyr sport, men interessen er så brennende og altoppslukende. Jeg kunne ikke tenke meg å drive med noe annet i hele verden.

Hun setter også pris på støtten folk gir når man trenger det som mest.

– Jeg var langt nede etter at det smalt i Lillesand i juni. Men så var det noen snille sjeler som opprettet en SPLEIS som samlet inn nesten 25.000 kroner, hovedsaklig fra folk i Gatebil-miljøet. Det er jo helt overveldende, sier Lena rørt.

– Jeg vil spesielt takke Morten Økland og Ann-Mari Fossen, som sto bak dette initiativet.

Vil gjerne konkurrere mer

Lena er usikker på om bilen vil bli ferdig til sesongstart i mai, men håper å kunne delta på hovedtreffet på Rudskogen i juli. Spesielt har hun lyst til å delta i Super 3-konkuransen, hvor hun kom på en 10. plass i fjor, sammen med Bjørn Erik Thauland og Thomas Buan:

– Det er jævlig moro å konkurrere, så det er definitivt noe jeg har lyst til å gjøre mer av, sier Lena.

– Man lærer veldg mye, og så klart er det gøy å bli teknisk bedre. Jeg er et konkurransemenneske, og hvis jeg først får blod på tann, så er det vanskelig  stoppe meg.

Og blod på tann har hun åpenbart fått i løpet av sesongen. I august deltok hun forøvrig på Gymkhana i Östersund, hvor bare spesielt inviterte får muligheten til å være med:

Her signerer Lena hero cards til ivrige fans:

– Det var en stor opplevelse og noe jeg gjerne vil oppleve igjen, bekrefter hun.

– Veien er lang, og det tar tid å gjøre ting alene, men når bilen endelig blir ferdig og jeg kan kjøre ut på banen, da vet jeg at jeg har klart det sjøl, jeg har ikke stått og sett på! Da glemmer jeg alt annet og eksisterer bare i øyeblikket. Og det er så verdt det.

Vi takker for oss hos Lena, ønsker lykke til med oppgraderinger i vinter og gleder oss til å se henne på banen i 2020!

SPEC. LENAS E30:

Merke: Bmw E30

Årsmodell: 1989

Motor: S54B32 turbo

Effekt: 820 hk./894 Nm.

Drivverk: 530D girkasse og mellomaksling, 7-serie E23 ombygd bakstilling, Wisefab

Innvendig: Sparco EVO stoler, Takata sekspunktsbelter, Sparco ratt, OBP pedalstell oghåndbrekk, NP Parts girspak

Body: DL Customworks breddekit, Mtech II front, Rocketbunny vinge

Hjul: GS Performance 18″, 59 Northwheels 17″ og 18″

Samarbeidspartnere: Ifor Williams orge AS, Tools AS, Hurtigruta Carglass, Cylmo, DO88, Brakes Norge, Reklamare AS, Hamar Trafikkskole, Grønvolds bildemontering, Elitebil AS

Takk til: Mamma og pappa, som har hjulpet meg og støttet opp veldig mye, gode venner og venninne, både i og utenfor bilmiljøet og som alltid er der, på en eller annen måte. Det hadde ikke gått uten all hjelp og støtte de gir! NMK Solør for den fantastiske klubben dere er, som sørger for at jeg og alle de andre kan holde på som vi gjør!

– – – – – – –

Publisert 19. desember 2019. Artikkelforfatter: June.

NEXT GATEBIL: